Een nieuwe kans in 2020 - leren omgaan met social media

'Wat is jouw doel voor aankomend jaar?', was de vraag die ik las op het briefje dat ik trok uit de glazen pot. Er waren al vele vragen voorbijgekomen op deze tweede kerstdag die we samen met de familie mochten beleven en deze keer was het mijn beurt om antwoord te geven op een vraag.
Ik zat even met de mond vol tanden. Hoewel er veel dingen door mijn hoofd gingen waar ik de laatste tijd wel eens over had gedacht, kwam ik niet verder dan 'meer naar buiten gaan en in de zon zitten omdat mijn vitamine D-gehalte erg laag is'. Natuurlijk is dit waar en ik zal niet steeds meer de schaduw moeten opzoeken zodra het voorjaar wordt, maar er zijn nog veel meer 'goede doelen' te bedenken voor 2020. Doelen waar ik aan zou willen werken de komende tijd. Een ervan licht ik graag wat nader toe.

Afgelopen week sprak ik met mijn man over het gebruik van sociale media en hoe het proces van  starten, stoppen, starten en stoppen een soort rode draad is geweest door mijn leven van de laatste jaren. Al eens eerder heb ik hierover geschreven in het blogbericht 'Je bent nooit te oud om te leren'. Vaak wanneer iets lastig of moeilijk is, haak ik af. Het geeft mij dan het meeste rust om er maar helemaal mee te stoppen zodat ik er niet meer over hoef na te denken. Maar toen ik hier eens goed over nadacht, kwam ik tot de conclusie dat dit helemaal geen goede manier is. Ik leer er eigenlijk helemaal niet mee omgaan zo.
Er zijn bepaalde dingen in het leven die je moet vermijden, zelfs één keer hiervan kan smaken naar meer en voor je weet ben je verslaafd. We kunnen hiervan allerlei voorbeelden noemen. Het is dan ook goed hier niet aan te beginnen en ervan weg te vluchten. Maar er zijn andere dingen in het leven die in principe niet slecht voor je zijn maar waar je wel een weg in moet vinden. Zo verging het mij toen ik nadacht over mijn gebruik van social media.
In september 2019 schreef ik nog dat het rust gaf in dit blogbericht. En dat klopt. Het geeft in zekere zin rust omdat je bepaalde dingen niet hoeft te zien en te lezen. Aan de andere kant mis ik af en toe (belangrijke) dingen die er gebeuren maar waar ik mij dus bewust van distantieer.

Om een lang verhaal kort te maken, ik wil vanaf 2020 weer sociale media gaan gebruiken. Het is een prachtig medium om contact te hebben met mensen die mij dierbaar zijn en ook hier te kunnen getuigen van mijn Heer en Heiland. Ik mis het soms dat ik al deze kanalen voor mijzelf heb afgesloten.
Toch wil ik er anders mee omgaan dan ik in het verleden heb gedaan. Voor mijzelf heb ik een aantal voorwaarden gesteld qua tijd en intensiviteit. Het zal best moeilijk worden om hier consequent in te zijn maar ik denk dat het gaat lukken.
Wie het leuk vindt om mij te volgen, kan mij vinden op Facebook en mijn Facebookpagina*, Twitter*, Instagram, LinkedIn en Strava.

Wil je trouwens nog aan de slag met andere vragen of doelen voor het nieuwe jaar? Hieronder vind je er een aantal om te overdenken:

10 vragen om jezelf te stellen aan het begin van 2020
  1. Wat is het belangrijkste dat ik in 2020 kan doen om een geestelijke erfenis aan mijn kinderen te waarborgen?    
  2. Wat is het belangrijkste dat ik in 2020 kan doen om de kwaliteit van mijn huwelijksleven te verbeteren?
  3. Wat is mijn grootste tijdverspiller en wat ga ik er dit jaar aan doen?
  4. Hoe kan ik dit jaar de plaatselijke gemeente dienen?
  5. Wie wil ik het meeste bemoedigen dit jaar?
  6. Voor wie ga ik dit jaar volhardend bidden dat hij/zij tot geloof mag komen?
  7. Wat is dat ene ding dat ik doen kan om mijn gebedsleven te verbeteren dit jaar?
  8. Hoe kan ik op school of in de buurt meer een getuige van Jezus zijn?
  9. Wat is het 'menselijk gezien onmogelijke' wat ik God ga vragen om te doen dit jaar?
  10. Wat ga ik doen om mijn verlangen naar de komst van de Here Jezus te vergroten?
* deze accounts bestaan niet meer

Reacties

  1. Ha Wendy, fijn dat je toch weer hebt besloten online aanwezig te zijn, zij het misschien in beperkte vorm. Ik heb je gevolgd op Instagram. Je hebt gelijk, je kunt tot zegen zijn. Ik hoor van zoveel mensen (niet-Christenen overigens) dat ze mijn FB berichtje en blogs lezen... ja, het is zaad zaaien, en dat kan heel bewust.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Een moedige keuze Wendy, vooral omdat je meteen weer alle mogelijkheden gaat benutten! Ik vind het ook erg lastig om m'n tijd goed te besteden op internet (blogs en Instagram) en ben dan wel benieuwd hoe jij het voor jezelf gaat 'aanpakken'?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Zo herkenbaar Wendy wat ben ik vaak gestopt en begonnen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, ik zag jou ook vaak komen en gaan Lineke. Het is soms een worsteling maar ik ga er weer voor. Dank voor je reactie.

      Verwijderen

Een reactie posten

Fijn dat je een reactie achterlaat. Deze wordt eerst gecontroleerd dus het kan even duren voor je hem terugziet onder het bericht.