Geen sociale media meer geeft rust


Misschien is het sommigen al wel opgevallen dat ik (bijna) niet meer te vinden ben op de sociale media. Zo'n drie jaar geleden ben ik natuurlijk al gestopt met Facebook (je kunt er hier over lezen) maar  sinds vorige week heb ik ook de keuze gemaakt mijn accounts van Instagram, Twitter, Pinterest, Bloglovin en Strava te sluiten.
Ik merkte aan mijzelf dat ik er veel te veel tijd aan besteedde. Natuurlijk had ik er ook voor kunnen kiezen om er minder naar te kijken maar in de praktijk blijkt dit toch wel lastig te zijn. Vaak is het voor je gevoel maar 'heel even' dat je kijkt en dan blijkt toch dat ik er veel langer mee bezig ben geweest dan mij lief was.

Ook vond ik de laatste tijd de reacties op Twitter erg negatief. Er wordt ontzettend veel met modder gegooid en daar word je niet vrolijk van. Met Instagram had ik een ander probleem. Omdat ik zelf namelijk nogal nieuwsgierig van aard ben, heb ik de neiging eindeloos door te scrollen en te zoeken. Instagram weet overigens precies hoe mensen in elkaar zitten en hoe ze blijven scrollen en liken, zo bleek uit dit artikel van de NOS van afgelopen week. Herkenbaar dus. Ik ben blijkbaar niet de enige die er last van heeft.
Strava is een hardloopapp. Je kunt zo van elkaar zien hoe hard en waar je hardloopt. Aan de ene kant is het leuk maar aan de andere kant legde het een druk op me. Je wilt natuurlijk wel zo hard mogelijk lopen om dit aan anderen te kunnen laten zien. Ook kon je meedoen aan allerlei (virtuele) uitdagingen en voor ik het wist, had ik me al weer aangemeld hiervoor. Het werd een soort wedstrijd op zich. Uiteindelijk is dit natuurlijk niet het doel van het hardlopen. Het zou iets ontspannends moeten zijn waar verder geen druk op ligt.

Nu ik een week verder ben, kan ik zeggen dat het mij erg oplucht dat ik mijn accounts gesloten heb en ik merk dat het mij erg veel rust geeft. Het is ook wel even wennen want ik merk soms dat ik mijn telefoon in de hand heb, hem aanzet en denk 'nee, er is hier niets meer te zien'. Vervolgens doe ik hem dan weer uit. Eigenlijk is dit heel raar maar de smartphone heeft een enorme aantrekkingskracht, zeker als je er dan ook nog sociale media op hebt staan.

Voorlopig houd ik het alleen bij LinkedIn en mijn blog. Ook WhatsApp blijft handig om te gebruiken om contact te houden met familie en vrienden. Natuurlijk ben ik voor vragen en contact ook bereikbaar via de mail.

Ereaders

Reacties

Een reactie posten

Fijn dat je een reactie achterlaat. Deze wordt eerst gecontroleerd dus het kan even duren voor je hem terugziet onder het bericht.