Hoe lees jij de Bijbel?

Het dagelijks lezen van Gods Woord is voor christenen letterlijk van levensbelang. In 2 Timoteüs 3:16 staat: ‘Elk van God ingegeven Schriftwoord is ook nuttig om te onderrichten, te weerleggen, te verbeteren en op te voeden in de gerechtigheid.’ Met andere woorden: God wil ons door zijn Woord dingen leren. Hij onderricht ons daarmee.

Aan het begin van een nieuw jaar zie ik op veel blogs van collega-bloggers allerlei manieren om te Bijbel te lezen. Zelf heb ik ook mijn Bijbelleesroosters voor het nieuwe jaar weer bijgewerkt. Ten diepte is de ene manier niet 'beter' is dan de andere, maar ik denk wel dat het mediterend Bijbellezen uiteindelijk het meeste uitwerking heeft in je leven. Het gaat er tenslotte om de Here God en Zijn Zoon, Jezus Christus, beter te leren kennen en de relatie met Hem elke dag meer en meer te verdiepen. Toch zijn er ook andere manieren om de Bijbel te lezen. Kort gezegd heb je drie verschillende manieren: 

Als een boek
Allereerst het gewoon doorlezen van de Bijbel. Veel mensen die de Bijbel voor het eerst in handen krijgen lezen de Bijbel als boek door. Jammer genoeg verleren veel christenen het gewone lezen van de Bijbel. Want juist door het gewone lezen zie je mooie lijnen in de Bijbel terug. Je ziet de geschiedenis, de verhalen, de verbanden in de verhalen. Voor deze manier van Bijbellezen kun je het best een Bijbel gebruiken die niet te moeilijk is voor je.

Mediterend (Stille tijd)
Als tweede kun je mediteren over de Bijbel. Het klinkt misschien wat onbekend, maar met deze vorm neem je de tijd om een tekst te 'ervaren'. Mediteren is niet studeren en is niet een of andere intellectuele bezigheid. Het is meer bouwen aan je relatie met God die spreekt door zijn Woorden heen. Belangrijk bij mediteren is dat je de tijd neemt en dat je de rust en stilte opzoekt. De tekst moet zijn werk in je doen. De Bijbel heeft het ook over een 'binnenkamer', een privéplek om God te ontmoeten.

Bestuderend
Als derde kun je de Bijbel bestuderen. Daarbij lees je, analyseer je, zoek je bewust naar de diepere betekenis en de rijke uitleg. Allerlei details en verbanden kunnen je dan helpen om de Bijbel te begrijpen en toe te passen. Met deze vorm van Bijbellezen kun je ver gaan. Het is goed om te leren om de Bijbel te bestuderen en jezelf de tijd te gunnen hiervoor. Je zult dan merken dat je schatten opgraaft die onder het oppervlak verborgen zijn en aan de vluchtige lezer voorbij zullen gaan. Sommige schatten zitten zelf heel diep onder het oppervlak. Net als bij de andere manieren van Bijbellezen is het ook hier niet zozeer van belang wat jij vindt, maar of de Bijbel toegang krijgt tot je hart en je denken.


Persoonlijk kies ik ervoor om alle drie de methoden toe te passen. Dus niet alléén stille tijd waarin je paar Bijbelverzen bestudeert, of alléén de Bijbel in z'n geheel lezen in een jaar. Ik probeer zelf meerdere malen per dag de Bijbel open te doen en gedurende de week alle drie de vormen toe te passen: Stille tijd dagelijks, 's morgens vroeg, Bijbelstudie op een bepaalde dag in de week (dit jaar bestuur ik o.a. Hanna, de vrouw van Elkana) en in het weekend probeer ik meerdere hoofdstukken uit de Bijbel te lezen zodat ik ook de grote lijnen in Gods Woord blijf zien.

Op welke manier ben jij 2018 begonnen in de Bijbel? Welke 'methoden' gebruik jij?



Reacties

  1. Ik doe het op de laatste 2 manieren. Ik kan echt genieten van het spitten in de bijbel, maar soms kan ik ook stil zijn na een stuk bijbel lezen, en even bij God' op schoot zitten'.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een fijne blog, wij zijn sinds 2017 tot het geloof gekomen en gedoopt.. Dus het lezen van de Bijbel is voor ons nog een ontdekkingsreis..Alle drie de manieren spreken mij aan.. Op het moment is het lezen van de Bijbel vooral nog als een boek.. Bijbel studie wil ik dit jaar gaan beginnen met de Romeinen..

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat prachtig om te lezen George. Romeinen is een mooi Bijbelboek om te bestuderen.

      Verwijderen
  3. Sinds ik een bijschrijfbijbel heb kan ik heel lang blijven hangen bij bepaalde verzen die me aanspreken, en erover praten met de Heilige Geest.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Fijn dat je een reactie achterlaat. Deze wordt eerst gecontroleerd dus het kan even duren voor je hem terugziet onder het bericht.