Een heerlijke traditionele kerstvakantie

Tradities... elk gezin en elke familie heeft ze. Bij ons is de kerstvakantie bij uitstek een periode waarin we als gezin van veel tradities mogen genieten. Ik ben blij en dankbaar dat we als gezin twee fijne weken met elkaar mochten hebben.

De vakantie was overigens nog niet goed en wel begonnen of we kregen goed nieuws van onze oudste dochter en jongste zoon. Ze hadden op de vrijdagmiddag voor de vakantie allebei een tweede sollicitatiegesprek en hoorden dezelfde middag nog dat ze allebei aangenomen waren. Onze dochter heeft - na anderhalf jaar zoeken - eindelijk een baan gevonden waar ze haar creativiteit in kwijt kan en onze zoon heeft een werkplek voor zijn opleiding accountancy waar hij in augustus hoopt te starten. Erg leuk om onze vrije dagen met dit goede nieuws te beginnen.

Verder hebben we twee weken lang kunnen genieten van wat langer slapen. Doordeweeks gaat hier de wekker om 6.10 uur en wat is het dan fijn om iets langer te kunnen blijven liggen. Ook de oudste zoon hoefde niet vroeg naar zijn werk zodat het heerlijk stil was in huis 's morgens vroeg.

We moesten dit jaar wel even wennen aan het idee dat de kerstdagen al zo snel 'kwamen'. Meestal hebben we voor deze dagen nog wel een aantal dagen vrij maar voor ons gevoel was het 'ineens' Kerst. Al onze kinderen mét aanhang waren de Tweede Kerstdag bij ons thuis. Het was heerlijk om hen zo samen te zien. We hebben genoten ván en mét elkaar.

Na de kerstdagen hebben de mannen hier in huis hout gezaagd, gesjouwd en gekruid. Met hulp van de tractor met aanhanger van de a.s. schoonvader van onze zoon, kwam het hout vrij snel en makkelijk bij huis. Na afloop hebben we met elkaar gesmuld van zelfgemaakte erwtensoep en broodjes knakworst. Dit is ook een traditie die we - als het even kan - nog jaren willen voortzetten. In de tweede week hebben we met elkaar het hout gekloofd. De mannen met de bijl, en ik mocht helpen met de kloofmachine 😊


Op Oudejaarsdag heeft mijn man oliebollen gebakken. Ook zo'n overheerlijke traditie. Er blijken overigens steeds minder mensen te zijn die ze zelf bakken maar wij gaan stug door. We bakken ook voor een aantal andere familieleden die helemaal weg zijn van 'onze' bollen. Nergens zijn de oliebollen zo lekker als uit onze eigen keuken! De jongens hadden nog wat vuurwerk gekocht en hebben daar 's avonds van genoten. Zelf ben ik niet zo'n vuurwerkfan maar ja... het is gelukkig maar een dag per jaar en dan is het weer voor een jaar voorbij.


Verder hebben we de afgelopen twee weken veel gewandeld in het bos, hebben we (alleen en samen) hardgelopen, familie bezocht en geholpen in de huishouding en heb ik zelf héél veel gelezen. Mocht je nog eens een mooie roman willen lezen, dan kan ik de boeken van Karen Witemeyer van harte aanraden. Het zijn spannende en romantische boeken die makkelijk lezen. Van mijn Facebookloze leven heb overigens tot nu toe ook genoten. Het biedt ruimte om met andere dingen bezig te zijn en daar heb ik in de vakantie goed gebruik van gemaakt. De kleding in de kledingkasten is weer voor een groot gedeelte aangevuld en ook Marktplaats is weer groot aantal producten rijker (en inmiddels ook weer armer).

Onze jongste zoon is trouwens een fanatieke darter dus het WK darten hebben we met elkaar ook gevolgd op tv.
Mijn man heeft deze keer erg genoten van de week vrij ná alle feestelijkheden. Sinds lange tijd vielen de feestdagen zo dat er nog een hele week vrij was waarin er weinig dingen 'moesten'.

Nu ik dit zo allemaal schrijf, realiseer ik mij ook dat het niet zo vanzelfsprekend is dat we een relatief rustige vakantie hebben gehad. Je hoeft maar naar buiten te kijken (gladheid) of naar het Journaal of in de krant en je ziet wat er voor verschrikkelijke dingen gebeuren om ons heen. Voor veel mensen was deze kerstvakantie een periode van rouw en verdriet.

Vanmorgen is iedereen hier in huis weer aan de gang gegaan op het werk en op school. Onze jongste zoon heeft examens in het vooruitzicht in mei dus zal flink moeten leren de komende weken.
Zelf heb ik mijn nieuwe agenda al weer een week in gebruik en ik zie ernaar uit deze in de komende weken wat intensiever te gaan gebruiken. Jullie zullen er ongetwijfeld meer over lezen op dit weblog. (Zo heb ik ons huis bv. in 12 delen onderverdeeld en wil ik elke maand een vertrek of gedeelte uitvoerig opruimen, ontspullen en zo nodig herinrichten). Ik ben ook van plan om op dit blog wat vaker van dit soort 'alledaagse' berichtjes te schrijven. Ik merk dat ik dat zelf ook erg leuk vind om te lezen op blogs van anderen. Vaak steek je er weer dingen van op en kun je die gebruiken in je eigen gezin en huishouden. Managers van het gezin kunnen altijd tips gebruiken nietwaar?



Hoe was jullie kerstvakantie dit jaar? 




Reacties

Een reactie posten

Fijn dat je een reactie achterlaat. Deze wordt eerst gecontroleerd dus het kan even duren voor je hem terugziet onder het bericht.