Bedelingenleer helpt de Bijbel beter te begrijpen

Alleen al bij het hóren van het woord 'bedelingenleer' - ook wel dispensationalisme genoemd - worden sommige christenen wat onrustig. Het woord zou niet in de Bijbel voorkomen en niet Bijbels zijn.

Toch blijkt het anders te liggen dan je misschien in eerste instantie vermoedt. Wanneer je de Bijbel leest, zie je eigenlijk als vanzelf dat er verschillende perioden zijn waarin God met de mensen handelt. Hoewel God Dezelfde is en blijft, gaat Hij toch in elk van deze perioden anders met mensen om.


Betekenis

Het woord bedeling (dispensatie) betekent: uitdeling, verdeling, bestuur, beheer, management of huishouding. Een bedeling is een tijdsperiode, 'gedurende welke de mens wordt getest op gehoorzaamheid aan een specifieke openbaring van de wil van God', aldus de Scofiled Reference Bible.
In de Efezebrief van Paulus komt het woord bedeling een aantal keren voor. Daarin heeft hij het over 'de bedeling van de volheid der tijden' en 'de bedeling van genade' (1:10; 3:2).
Er wordt in de bedelingenleer onderscheid gemaakt tussen Gods heilsplan met Israël en de Gemeente. Lezen we over Israël, dan moeten we dit niet toepassen op de Gemeente of kerk. Gods handelen met Zijn oude verbondsvolk is wel in geestelijk opzicht voor de Gemeente tot voorbeeld gegeven (1 Kor. 10:11). De bedelingenleer onderscheidt zich dus van de verbondsleer door een sterke scheiding te maken tussen (Gods plan met) Israël en de Kerk.

Bekende indeling van de bedelingen
De drie belangrijkste bedelingen zijn die van:
1. De wet
2. De genade
3. Het Koninkrijk

Deze drie zijn het belangrijkste, omdat het in de Bijbel daarover het meeste gaat. Deze drie bedelingen worden alle door alle 'dispensationalisten' onderscheiden en zouden eigenlijk door alle christenen onderscheiden moeten worden. Het geeft ons namelijk een geordend zicht op Gods heilsplan met deze wereld.
Duidelijk is toch wel dat Gods weg met Zijn volk onder de wet anders is dan met de Gemeente in de genadetijd (Gal. 3:11-12). Zo zal het tijds het Koninkrijk ook weer anders zijn, want dan zal Christus als Koning regeren op aarde (Jes. 2:3-4).

Er is ook een uitgebreide versie bekend van de bedelingenleer. Deze ziet er zo uit:
  1. Bedeling van onschuld - van schepping tot zondeval;
  2. Bedeling van het geweten - van zondeval tot zondvloed;
  3. Bedeling van het menselijk bestuur - van Noach tot Abraham
  4. Bedeling van de Belofte - van de roeping van Abraham tot de Wet;
  5. Bedeling van de Wet - van de instelling van de Wet tot de dood van Christus;
  6. Bedeling van de Genade - van de opstanding tot de wederkomst van Christus;
  7. Bedeling van het Messiaanse Vrederijk of Duizendjarige rijk - van Wederkomst tot het Laatste oordeel.
Eventueel zou hier nog een 8e bedeling aan toegevoegd kunnen worden, die van de nieuwe hemel en de nieuwe aarde (de volmaakte eeuwigheid).

Deze leer helpt ons om de Bijbel goed te verstaan, in het bijzonder bij het bestuderen van het profetische Woord. Daarin lezen we over Gods weg met de Gemeente, Israël en de volken. Het is overigens goed niet te extreem te worden, zoals bij de 'ultra-bedelingenleer' het geval is. De aanhangers van deze leer doen bijvoorbeeld niet aan waterdoop of avondmaal en geloven dat uitsluitend de late brieven van Paulus bedoeld zijn voor de Gemeente.

We kunnen de leer van de bedelingen dus vooral zien als hulpmiddel om het Woord recht te snijden.

(Een aantal stukken uit dit artikel zijn overgenomen uit 'Het Zoeklicht')

Reacties

  1. Inderdaad een onderwerp waar veel over gezegd en geschreven is. Interessant dat je het aanhaalt op je blog. Ik ben momenteel met een manuscript bezig waarin ik juist pleit om de Bijbel als geheel te zien en niet in aparte stukjes, een soort van progressieve openbaring zeg maar waarin we steeds meer stukjes van de puzzel op z'n plek zien vallen.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Fijn dat je een reactie achterlaat. Deze wordt eerst gecontroleerd dus het kan even duren voor je hem terugziet onder het bericht.