Minder gelukkig en keuzestress door gebruik sociale media


De afgelopen tijd las ik verschillende artikelen over het gebruik de smartphone en dan met name over het gebruik van sociale media. Hoe meer je erover leest, hoe meer opvalt dat er steeds minder positieve kanten aan zitten. 2,2 miljoen mensen in Nederland zeggen zich namelijk minder gelukkig te voelen door het gebruik van sociale media. Ze ervaren onder meer keuzestress en zijn bang iets te missen. Daarnaast vinden ruim 6 miljoen mensen dat sociale media een gevaar vormt voor het mentale welzijn, bijvoorbeeld van hun kinderen. Dat concludeert onderzoeksbureau Newcom, op basis van een representatief onderzoek onder 7100 mensen. Vooral de generatie millenials (29- tot 44-jarigen) en Gen Z (15- tot 28-jarigen) voelen zich ongelukkig. Dat zijn ook de twee generaties die het meest op sociale media zitten. Meer dan vier miljoen Nederlanders denken er weleens aan om te stoppen met sociale media of het gebruik ervan te verminderen. Je kunt er meer over lezen in dit artikel: 'Minder gelukkig en keuzestress door gebruik sociale media' (nos.nl)

Social media is door de jaren heen ook voor mijzelf een belangrijk onderwerp geweest. Wanneer je mijn blogberichten leest die ik erover geschreven heb (klik ook door op 'mijn posts'), wordt al gauw duidelijk dat ik er een haat-liefde relatie mee heb. Aan de ene kant wil ik graag mijn blogberichten delen, het Evangelie delen, en mensen aan het denken zetten, maar aan de andere kant ben ik er vaak veel langer mee bezig dan ik zou willen. Onlangs heb weer keuzes gemaakt en geschrapt in de hoeveelheid sociale media. 

Onlangs kochten wij het boek 'Generatie angststoornis' van Jonathan Haidt. Ik las ook hier diverse artikelen over in o.a. het Nederlands Dagblad en er is een podcast over verschenen. Dit was de informatie die erbij vermeld stond:

Het boek The Anxious Generation, dat in juni in het Nederlands uitkomt als Generatie Angststoornis, gaat over de generatie-Z, die bovenmatig vaak last heeft van angststoornissen of andere sociale problemen. Haidt ziet rond 2012 ineens een enorme toename. Zijn these: de smartphone, die rond die tijd mainstream werd, zorgt voor allerlei problemen. Met name meisjes hebben er last van, schrijft de sociaal psycholoog.

Omdat we sinds die tijd constant op zoek kunnen gaan naar likes en retweets, heeft dat een enorm effect, zegt Van Fenema. "Het zet ons beloningssysteem constant on fire", zegt ze. Dit geldt potentieel voor iedereen die een smartphone heeft, maar de jongste generatie groeide er zelfs mee op. "Iemand zei laatst: het is alsof je een hele generatie laat opgroeien met cocaïne in zijn zak", aldus Van Fenema.
"Dat is een beetje heftig", geeft ze toe, "maar het is best moeilijk te ontkrachten. De verslavende effecten zijn enorm en voor je brein maakt het niet uit. Of het nu seks, drugs, gamen of de smartphone is, het is hetzelfde mechanisme." Het brein is op zoek naar dopamine.
Volgens Haidt zorgt de smartphone voor minder slaap, slechtere spanningsboog, minder sociaal contact, meer eenzaamheid en een slechter zelfbeeld. "Eigenlijk alles wat slecht is als je opgroeit", zegt psychiater Van Fenema.

Nu is de smartphone (en dan met name sociale media) niet alleen slecht en verslavend voor jongeren, ook volwassenen kunnen er wat van. Het is niet voor niets dat ouders en opvoeders het soms zo moeilijk vinden om een goed voorbeeld te geven aan hun kind(eren). In de podcast hoorde ik ook nog dat 'jouw aandacht verhandeld wordt'. Er wordt ook gewoon verdiend aan wat wij doen op de sociale media. 

Ook dit artikel op de site van Het Zoeklicht is in dit verband interessant om te lezen want ten diepste gaat het natuurlijk om onze hartsgesteldheid. Een treffende zin uit het artikel:

De oplossing hiervoor is dan ook niet gelegen in verstandigere omgang met onze smartphones. Dat is enkel symptoombestrijding. De enige ware oplossing is in de vervulling van de leegte en een verandering van het menselijk hart.

Kortom, allemaal dingen om over na te denken en met elkaar over door te praten.

Het boek ligt hier klaar om gelezen te worden. Ik ben benieuwd of het nog gevolgen gaat hebben voor mijn eigen gebruik van social media en wat ik er verder nog over wil schrijven of bloggen.
Wordt vervolgd...

De komende (vakantie)weken zal ik overigens een tijdje veel minder actief zijn op sociale media. Ik ben altijd bereikbaar via e-mail.

Reacties

  1. Die haat/liefde verhouding, dat is herkenbaar ja. Het helpt mij wel dat ik geen email, FB, X, of LinkedIn op mijn telefoon heb (alleen Insta dus). Want dat betekent dat ik echt bewust achter mijn laptop moet gaan zitten om online te gaan, en nu met dat mooie weer komt daar minder van want dan ben ik in de tuin :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb ook geen sociale media op mijn telefoon Marja. Dat helpt inderdaad al heel veel. En in de tuin is het altijd beter ;)

      Verwijderen
  2. Wij zagen pas een podcast hierover van Carel de Lange van Geloof en rede. Het zet je allemaal wel aan het denken om er veel bewuster mee om te gaan. Durf ik mezelf eerlijk in de spiegel te kijken over het waarom ik ermee bezig ben?

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Fijn dat je een reactie achterlaat. Deze wordt eerst gecontroleerd dus het kan even duren voor je hem terugziet onder het bericht.