Hongerwinter - Rob Currie - recensie

Via uitgeverij Gideon boeken ontving ik een exemplaar van de uitgave 'Hongerwinter' welke is geschreven door Rob Currie. Het boek is uitgegeven in 2023 maar nog altijd actueel zeker in deze periode van het jaar.

Inhoud
Het is de winter van 1944/1945. In mei 1940 hebben de Duitsers in een week tijd Nederland veroverd. Inmiddels lijden ze grote verliezen, en het zuiden van Nederland is zelfs al bevrijd. Toch lijdt de rest van Nederland nog onder het wrede regime van de bezetter. De vader van Els, Dirk en Anna zet zich met gevaar voor eigen leven en dat van zijn gezin in voor het verzet.
Als de Gestapo Els, de oudere zus van Dirk en Anna, gevangennemen, en er midden in de nacht op de deur wordt gebonkt, begrijpt Dirk dat het tijd is om te vluchten. Het is het begin van een angstaanjagende reis. Plotseling is de 13-jarige Dirk volledig verantwoordelijk voor zijn 6-jarige zusje. Samen trekken ze eropuit, op zoek naar eerst hun tante en later hun opa en oma, en vader en zus. Ze worden opgepakt en afgevoerd naar een Duitse wapenfabriek. Als deze wordt gebombardeerd, moet Dirk beslissen wat hij doet... in de fabriek blijven, of de hulp aanvaarden van een verdachte man... een Duitse officier. Wat moet hij doen?

Over het boek
Rob Currie is zeven jaar bezig geweest met het schrijven van dit boek. Hij is al zijn hele leven geïnteresseerd in de Tweede Wereldoorlog en de Holocaust, omdat zijn vader in de Tweede Wereldoorlog heeft gevochten. Daarnaast is zijn vrouw van Nederlandse afkomst. Alle personages uit het boek zijn verzonnen, maar in hun verhaal zijn veel echte, historische gebeurtenissen opgenomen. Andere dingen zijn gebaseerd op echte gebeurtenissen, maar zijn niet gebeurd op precies het moment en de manier die in het verhaal beschreven staan. Achter in het boek vertelt Currie meer over de echte, historische gebeurtenissen.
Het boek bevat aan het einde ook treffende gespreksvragen die erg geschikt zijn voor het onderwijs om met leerlingen te bespreken.

Beoordeling
Vanaf de eerste bladzijde is het boek spannend en vol actie. Je zit in no-time midden in het verhaal en wilt al na het eerste hoofdstuk weten hoe het verder zal gaan. De 32 hoofdstukjes zijn kort en lezen makkelijk weg. Het verhaal is confronterend en aangrijpend, soms zelfs gewoon schokkend zeker voor de 6-jarige Anna. Het is onvoorstelbaar wat zoveel mensen al moesten meemaken op jonge leeftijd. Currie heeft alles op zo'n manier geschreven dat het goed te begrijpen is voor jonge lezers van 10-14 jaar. Ook het christelijk geloof komt op meerdere manieren terug in het boek wat bemoedigend is om te lezen.

Over de schrijver
Rob Currie groeide op in een buitenwijk van Detroit. Hij is een enthousiaste lezer en een liefhebber van boeken over de Tweede Wereldoorlog. Zijn vader, die oorlogsveteraan was, wakkerde die interesse aan door hem vaak te vertellen over de dappere, inventieve daden die aan de overwinning van de geallieerden hebben bijgedragen. De auteur heeft diverse andere boeken uitgebracht.

Al met al is het een knap geschreven jeugdroman van Rob Currie die ik zeer zeker kan aanraden aan jongeren maar ook aan volwassenen. Het boek is leerzaam en aangrijpend, juist omdat veel wat geschreven is, berust op ware gebeurtenissen.

Titel: Hongerwinter
Auteur: Rob Currie
Thema: Tweede Wereldoorlog, jeugdroman