Hardop (leren) bidden


Voor veel christenen is ‘stil’ bidden soms al lastig, laat staan het hardop uitspreken van een gebed in het bijzijn van anderen. Wanneer anderen je gebed horen, is dat vaak spannend en het kan je onzeker maken. Toch hoeft een gebed dat hardop wordt uitgesproken niet ‘perfect’ te zijn (welk gebed is dat wel?) en iedereen kan het leren.

Veel christenen zijn niet opgegroeid met het hardop uitspreken van gebeden. Ook in mijn jeugd heb ik dit niet geleerd. Mijn ouders waren dat van huis uit niet gewend, dus het was voor hen niet vanzelfsprekend om dit aan ons door te geven. Toen ik een jaar of achttien was, is hier verandering in gekomen. Op een dag vroeg iemand mij of ik bij zijn afwezigheid ’s avonds een bijeenkomst met gebed wilde openen. Ik weet nog altijd dat ik talloze malen heb geoefend en dat ik het spannend vond. Uiteindelijk gaf God Zelf mij de vrijmoedigheid om die avond hardop te bidden.

Toen ik dit later met mijn ouders besprak, hebben we als gezin een mooie stap gezet. Met elkaar zijn we bij toerbeurt gaan ‘oefenen’ met dagelijks hardop te bidden voor het avondeten. We begonnen met korte zinnen en gebeden en naarmate we het vaker deden, raakten we er steeds vertrouwder mee. Het heeft ons allemaal erg geholpen en in de bedieningen die we nadien kregen, is dit goed van pas gekomen.

Hoe zou je kunnen beginnen met hardop bidden?
Als je niet gewend bent om hardop te bidden, zou je iemand kunnen benaderen met de vraag om dit samen te gaan doen. Je kunt denken aan je partner of een goede vriend(in) - iemand bij wie je je vertrouwd voelt. Het kan je helpen om het in het begin enkele keren uit te schrijven. Er is uiteraard niets mis mee om je gebeden zorgvuldig voor te bereiden. Wanneer je het op den duur minder ‘spannend’ vindt, zou je kunnen proberen om enkele steekwoorden op papier te zetten en deze te gebruiken als je ‘de draad’ dreigt kwijt te raken. Gaandeweg zal het waarschijnlijk gaan lukken om een gebed uit te spreken wanneer je hier van tevoren over nagedacht hebt. En misschien kun je het dan ook zonder dat je het hebt voorbereid. Dit laatste is belangrijk als deelnemer aan een gebedsgroep of op het moment dat iemand je onverwacht vraagt om te bidden voor een gezelschap.
Wanneer je als ouders je kinderen al vroeg leert om hardop te bidden, zullen ze er later minder moeite mee hebben.

In de Bijbel komt zowel hardop bidden als stil bidden voor
Het is goed om in gedachten te houden dat de Psalmisten, koningen en profeten ook hardop baden, zowel persoonlijk (Psalm 51) als in het openbaar (2 Kronieken 6:13-42). Maar God hoort zeker ook het woordeloos gebed van Hanna (1 Samuël 1:12-13). Stil of hardop bidden maakt voor God uiteindelijk geen verschil, maar toch wil ik je aanmoedigen om te blijven oefenen met het hardop uitspreken van je gebeden. Misschien een goed voornemen ermee te beginnen nu er een nieuw jaar voor ons ligt. Je zult meer geconcentreerd bidden en minder afdwalen. Uiteindelijk zal het ook voor anderen tot bemoediging en zegen kunnen zijn.

Dit artikel is onlangs verschenen in 'Het Zoeklicht' nr. 01 - 2024 en is een bijdrage die ik voor dit blad mocht schrijven.


Reacties

  1. Dat vind ik mooi. Wendy. Bedankt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Fijn om te horen Aritha. Niet zo lang geleden vroeg jij of ik hier eens over wilde schrijven dus dat heb ik ter harte genomen ;)

      Verwijderen

Een reactie posten

Fijn dat je een reactie achterlaat. Deze wordt eerst gecontroleerd dus het kan even duren voor je hem terugziet onder het bericht.