'Goed werk' - Tim Keller - recensie

Niet zo lang geleden werd in een Bijbelstudie geattendeerd op het boek 'Goed werk' van Tim Keller (verschenen in 2018). De subtitel luidt: Ons dagelijks werk en Gods plan voor de wereld. De titel trok mijn aandacht en via een zacht prijsje heb ik het tweedehands op de kop getikt. En... ik heb er geen spijt van. Het is een boek dat tot nadenken aanzet en waar veel over te zeggen valt. 

In dit boek schrijft Keller hoe het evangelie het dagelijks werk van een christen beïnvloedt. ‘Het evangelie zou je dankbaar, nederig vredig en genereus moeten maken. Als je die dingen niet laat zien op je werk, dan betekent dat dat het evangelie je nog niet zo veranderd heeft als het je zou moeten hebben veranderd. Op de lange termijn maakt het evangelie je bovendien een goede werker. Mensen willen dan graag met je samenwerken, het maakt je baas blij. Het evangelie heeft uiteindelijk zeer praktische gevolgen van hoe je bent op je werk.’
De christelijke visie op werk houdt in dat christenen werken om anderen te dienen. Dit kan leiden tot een bloeiend, professioneel en evenwichtig persoonlijk leven. In dit boek laat Keller zien hoe uitmuntendheid, integriteit, discipline, creativiteit en passie op de werkvloer kunnen worden beschouwd als handelingen van aanbidding.

Dit is een korte en bondige samenvatting van het boek. Door het hele boek verspreid staan mooie treffende uitspraken en worden veel citaten van andere schrijvers, voorgangers of bekende (niet-)christenen aangehaald. Eerlijk gezegd vond ik de citaten en verwijzingen soms wat té overweldigend maar ze worden goed uitgelegd en onderbouwd waardoor je toch weer verder wilt lezen.

Graag deel ik een aantal gedeelten die je aan het denken zetten:

'In de Bijbel gaat het vanaf het allereerste begin over werk - zo belangrijk en basaal is het. De schrijver van het boek Genesis omschrijft Gods schepping van de wereld als werk'.

'Volgens de Bijbel hebben we om te overleven niet alleen het geld nodig dat we verdienen door te werken; we hebben het werk zelf nodig om te overleven en een echt menselijk leven te leiden'.

'Werk - veel werk - is onmisbaar, wil het leven van een mens zin hebben. Het is een groot geschenk van God en een van de belangrijkste dingen waardoor ons leven een doel krijgt. Maar het moet wel de juiste rol spelen, ondergeschikt aan God. Werk moet geregeld plaatsmaken, niet door werkonderbreking om weer op krachten te komen, maar voor vrolijk genieten van de wereld en van het leven van alledag. 
Werk is op zich geen vloek. God heeft ons ervoor gemaakt en we worden erdoor bevrijd. Maar als we het gevoel hebben dat we er helemaal door in beslag genomen worden, laten we dan bedenken dat werk ook zijn grenzen kent.'

'Werk is onze bestemming en onze waardigheid; het is ook een middel om God te dienen met onze creativiteit, voor al in het creëren van cultuur.'

'Werk is in de eerste plaats een manier om God te behagen door zijn werk in de wereld te doen, tot eer van zijn naam'.  

Het boek is opgebouwd uit drie delen:

  • Gods plan met werk
  • Onze problemen met werk
  • Evangelie en werk

Elk deel bestaat uit vier hoofdstukken en legt uit wat de bedoeling en waardigheid van werk is. Wat je zou kunnen doen als werk vruchteloos, zinloos, egocentrisch of een afgod wordt, wordt uitgebreid besproken. Ook deelt Keller inzichten over een nieuwe benadering van werk en nieuwe kracht voor werk.

Hoewel het boek prettig leest, zijn er ook best een groot aantal gedeelten die moeilijk zijn en met aandacht gelezen moeten worden. Ik leg een aantal hiervan maar als een 'visgraatje' aan de kant en probeer met hetgeen ik wel begrijp iets te doen. Wanneer ik het boek over een aantal jaren nog eens herlees, begrijp ik het wellicht beter. Al met al is het boek zeer de moeite waard!

Titel: Goed werk
Schrijver: Tim Keller
ISBN: 9789051944662
Prijs: €21,00


                   StudieboekenStudieboeken

Reacties

  1. Klinkt interessant Wendy, ik ken het boek nog niet. Ik heb trouwen je eerder aanbevolen boek (van Elizabeth George) gelezen (in het engels). Veel onderstreept, ook nog wel wat dingen om over na te denken. Een uitdagend boek, zeker in deze tijd. Ik werk zelf vier dagen per week buitenshuis, dus het prikkelde wel, haha!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat bijzonder om te horen Marja. Goed dat je het gelezen hebt en dingen eruit gehaald hebt om over na te denken. Ik denk wel dat de situatie voor jou/jullie iets anders is omdat jullie geen kinderen hebben. Maar je huis/thuis als prioriteit boven werk e.d. blijft denk ik belangrijk

      Verwijderen
  2. Hey Wendy,

    Bedankt voor het delen van je gedachten over het boek "Goed werk" van Tim Keller. Ik heb meerdere boeken van hem gelezen en ben onder de indruk van zijn schrijfstijl en denktrant. Ik ben van plan om dit boek ook aan te schaffen, het klinkt als een interessante en waardevol.

    Groetjes,
    Aritha

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Fijn dat je een reactie achterlaat. Deze wordt eerst gecontroleerd dus het kan even duren voor je hem terugziet onder het bericht.