Een vrouw naar Gods hart

 


Een paar keer in je leven overkomt het je. Je krijgt een geweldig boek onder ogen waarvan je wenste dat je het veel eerder had gelezen. Zo’n vijftien jaar geleden kwam er zo’n exemplaar op mijn pad: Een vrouw naar Gods hart van Elizabeth George. Aan de inmiddels loshangende pagina’s is goed te zien dat dit inspirerende boek voor mij persoonlijk levensveranderend is gebleken.
De schrijfster deelt vol warmte - en recht uit haar hart - Bijbelse inzichten over de manier waarop je als vrouw Gods prioriteiten in je leven kunt nastreven. Door de onderbouwende Bijbelteksten zie je heel duidelijk waarom zij voor onderstaande volgorde gekozen heeft.

Elk dag voorziet ons van talloze mogelijkheden en uitdagingen om onze prioriteiten in praktijk te brengen. Om te voorkomen dat je ‘keer op keer’ een beslissing moet nemen, kun je je prioriteiten een volgnummer geven.

  1. De Here God
  2. Je echtgenoot
  3. Je kinderen
  4. Je huis(houden)
  5. Je geestelijke groei
  6. Je bediening
  7. Overige (mensen en activiteiten)

Het lezen van Gods Woord, bidden en wandelen met Hem, zijn het allerbelangrijkste.
Vervolgens is het goed om je man alle aandacht te geven en genoeg tijd met hem door te brengen.
Als je kinderen hebt, verdienen zij - elke dag weer - jouw liefde en aandacht. Ook wanneer ze wat ouder zijn of al de deur uit, is het goed hen regelmatig te bemoedigen en bij hun levens betrokken te zijn.
Trouw zijn in het dagelijks werk om de plek waar je woont tot een klein stukje hemel op aarde te maken, is zeker ook belangrijk.
Als je een bediening wilt uitoefenen, bijvoorbeeld in de Gemeente of in je wijk, is het goed om ook zelf geestelijk te blijven groeien. Lezen, Bijbelstudie en zorg voor je lichaam zijn hierbij van betekenis.
Tot slot zijn er de overige activiteiten. Deze lijst kan nog langer worden gemaakt, maar dat is een persoonlijke keuze.

De schrijfster van het boek legt op een eenvoudige manier uit hoe je je plannen en prioriteiten (biddend) in een schema zet, waar je de hele dag op terug kunt vallen. Als je deze stappen volgt, zul je al snel ontdekken hoeveel rust het geeft om je dag te beginnen met een duidelijk plan.
De transformatie tot een vrouw naar Gods hart is uiteindelijk Gods werk. Maar de richtlijnen die aangeboden worden, zijn stukjes discipline die we kunnen volgen opdat Hij Zijn werk in ons kan doen.
De ruimte ontbreekt om dit bijna 300 pagina’s tellende boek samen te vatten. Ik raad dan ook alle vrouwen van harte aan dit boek te lezen en ervan te leren. Het kan bijna niet anders of het zal ook jouw leven positief beïnvloeden en veranderen.
Het mag ons bemoedigen dat David in 1 Sam. 13:14 ‘een man naar Gods hart’ wordt genoemd. Niet omdat hij zo geweldig was, maar omdat hij - ondanks alle fouten en gebreken - zijn vertrouwen op God stelde en vroeg wat Hij van hem wilde. Ook wij vrouwen kunnen, ondanks al onze tekortkomingen, vrouwen naar Gods hart worden als we doen wat Hij van ons vraagt. Dan zullen we ware vrede en vreugde mogen ervaren op elk terrein van ons leven.

Dit artikel is onlangs verschenen in 'Het Zoeklicht' nr. 3 - 2023 en is een bijdrage die ik voor dit blad mocht schrijven.

Reacties

  1. Dag Wendy, ik heb het boek jaren geleden ook gelezen en vond het zo'n bijzonder goed boek. Heb het uitgeleend....en ben het kwijt. Door jouw blogberichtje ga ik Marktplaats eens nakijken of ik het boek daar misschien kan vinden.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat leuk Marijke, het boek is zeer de moeite waard!

      Verwijderen
  2. Je hebt hier al vaker over geschreven Wendy. Je hebt me overgehaald, ik heb het boek besteld!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat mooi om te horen Marja, ik ben heel benieuwd wat je ervan vindt!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik herinner me de tijd nog dat ik het las. Dat mijn vriendinnen het lazen. En dat ik er veel van leerde. Ik vond dit boek goed als het ging om het geven van advies over tijd doorbrengen met God. Met betrekking tot hoe we onze echtgenoten moeten behandelen, grenst het naar mijn idee bijna aan de aanbidding van de echtgenoot. Ik heb daar best om moeten lachen. Misschien een beetje Amerikaans?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik snap wat je bedoelt Aritha wat betreft de omgang met je echtgenoot. Maar ik heb die dingen eruit gehaald waar ik wél wat mee kon en probeer die toe te passen. Maar je hebt gelijk, het boek heeft een Amerikaanse inslag en daarom komen sommige dingen op ons wat 'overdreven' over.

      Verwijderen
    2. Het is denk ik vooral belangrijk dat we de Bijbel als basis houden en niet diegenen die het interpreteren. De schrijfster van het boek, (ELizabeth George toch?), maar ook Ingrid Trobisch en Marieke den Butter/Wilma Samijn die ook zulke boeken geschreven hebben, funderen hun mening op de Bijbel. Het is aan ons, om deze kritisch te lezen of hun woorden ook uit God zijn of niet... Ik heb van allen veel geleerd, maar neem alles wat zij schrijven niet zo maar aan. Gods Woord blijft er wel naast liggen!

      Verwijderen
  5. Ik heb het boek ook gelezen. Was inderdaad een mooi boek! Ingrid Trobisch had hier ook een goed boek over geschreven. De vrouw met zelfvertrouwen heet het. Meer hedendaags is het boek 'Vrouw vandaag' van Marieke den Butter en Wilma Samijn. Vooral het hoofdstuk 'identiteit' vond ik heel mooi en leerzaam!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat laatste boek dat je noemt is inderdaad ook de moeite waard. Ik heb er ook al eens een recensie over geschreven.

      Verwijderen

Een reactie posten

Fijn dat je een reactie achterlaat. Deze wordt eerst gecontroleerd dus het kan even duren voor je hem terugziet onder het bericht.