Onderzoeken we onze kledingkast of ons karakter?

Uw sieraad moet niet bestaan in iets uiterlijks (…); maar uw sieraad moet zijn de verborgen mens van het hart, met het onvergankelijke sieraad van een zachtmoedige en stille geest, die kostbaar is voor God. 1 Petrus 3:3-4 (HSV)

Het viel mij onlangs weer op: zeker de helft van mijn kleding hangt al meer dan een jaar ongebruikt in de kast. Van nieuwe kleding kopen was al helemaal geen sprake. Enkele kledingstukken ruiken zelfs wat muf en zouden nodig weer gewassen moeten worden. Nu is er voor dit ‘consumindergedrag’ natuurlijk een verklaring. Veel gelegenheden om onze mooie of nette kleding te dragen, zijn er de laatste tijd niet geweest door alle coronaperikelen. Om eerlijk te zijn heeft dit mij, en ik denk velen met mij, veel stress bespaard, want wat kunnen we ons als vrouwen soms druk maken over wat we moeten aantrekken.

In de Petrusbrieven heb ik ontdekt dat de apostel heerlijk duidelijk en praktisch is over het dragen van kleding. Bovenstaande verzen verwoorden dit kernachtig. Wanneer je deze tekst tot je door laat dringen, zou je je kunnen afvragen of het er dan helemaal niet toe doet waarmee je je kleedt. Ik durf te zeggen van wel. Belangrijk is het om ons niet te laten meeslepen door de mode, maar we hoeven onszelf ook niet te verwaarlozen. Hygiëne, netheid en uiterlijke verzorging zijn belangrijk. Maar wat Petrus bovenal wil benadrukken, is dat iemands houding en mentaliteit veel belangrijker zijn. Echte schoonheid begint van binnenuit. Dit is iets wat we ook kunnen laten zien zonder dat we onze allermooiste of nieuwste kleding dragen. Het is God te doen om een vriendelijk en evenwichtig karakter en niet om uiterlijkheden. Ook uit 1 Timotheüs 2:9-10 blijkt dat in de Bijbel kleding vaak in verband wordt gebracht met iemands karakter: Evenzo wil ik dat de vrouwen zich tooien met eerbare kleding, ingetogen en bezonnen, niet met het vlechten (…), maar met goede werken, wat bij vrouwen past die belijden godvrezend te zijn.

Ik stel voor dat wij als vrouwen de komende tijd aan een stukje zelfonderzoek gaan doen. Wellicht heb jij je, net als ik, afgevraagd wat je nu echt nodig hebt aan kleding en of het in de toekomst misschien een beetje minder kan. Nu alles langzaamaan weer ‘normaal’ wordt, de winkels weer open zijn en er feestjes zullen worden gepland, is het goed om eens na te denken over de manier waarop we ons kleden. Wat willen we overbrengen en wat is voor ons van waarde? Als ik Petrus goed begrijp, denk ik dat het belangrijker is om ons karakter te onderzoeken in plaats van onze kledingkast. Wat doen we, wat zeggen we? Zijn we zachtmoedig en vriendelijk (geweest)? Hoe wil God dat we zijn? Petrus leerde christenvrouwen liever innerlijke schoonheid te ontwikkelen, dan bezorgd te zijn over hun uiterlijk. Een uitdaging voor jou en mij!

Dit artikel is onlangs verschenen in 'Het Zoeklicht' nr. 9 2021 en is een bijdrage die ik voor dit blad mocht schrijven.

Reacties

  1. Ik heb geen grote kledingkast en ben zeker niet modebewust :) Ik draag bepaalde dingen soms gerust jaren! Haha, maar altijd weer goed om over na te denken!

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Fijn dat je een reactie achterlaat. Deze wordt eerst gecontroleerd dus het kan even duren voor je hem terugziet onder het bericht.