Een goedlopend huishouden

 


Onlangs deed ik mee met de marriageweek van de huwelijkschallenge van uitgeverij Gideon. Elke dag ontving ik een inspirerende mail met punten om over na te denken én in praktijk te brengen. Eén van de mails trof mij en ik citeer hier graag een gedeelte uit.

'Een hele belangrijke huwelijksbehoefte van de man lijkt hopeloos ouderwets. Welke man verlangt er nou in de 21e eeuw nog van zijn vrouw dat ze het huishouden goed laat verlopen? In vrijwel alle huishoudens moeten man en vrouw allebei de nodige uren buitenshuis werken om de financiële eindjes aan elkaar te knopen. Alles in alle media ademt uit dat je als vrouw je eigen carrière moet nastreven en dat jij net zoveel recht hebt op die baan buiten de deur als je man. En ik ga hier als man niet beweren dat dat niet zo is; ik zou niet durven…

Maar… ergens diep vanbinnen hunkert die man ondertussen nog altijd – steeds stiller, want het is een taboe geworden – naar een vrouw die het huishouden goed runt. Niet dat hij zijn deel niet wil doen, helemaal niet. En hij verlangt er juist naar om financieel zo goed voor zijn gezin te zorgen dat vrouwlief (en eventuele kinderen) de vrijheid heeft om de dingen te doen die ze graag wil doen. En dus is het van wezenlijk belang dat jullie als stel hierover met elkaar in gesprek zijn. Als je nog niet getrouwd bent, bespreek dit dan zeker vóór het trouwen; als jullie wel getrouwd zijn maar samen, praat er dan over vóór er eventueel kinderen komen; en als jullie al een gezin hebben, praat er dan over om samen te bepalen hoe jullie ideale huishouden eruitziet.

Ik ken vrouwen die zich intens gelukkig voelen bij het traditionele rollenpatroon. Ik ken ook vrouwen die er niet aan moeten denken dat ze alleen maar die rol op zich zouden moeten nemen. Ik weet nog dat een oud-directeur van één van de scholen waar ik les gaf mij vertelde: ‘De dag dat wij trouwden was de laatste werkdag van mijn vrouw. Zo ging dat toen.’

We leven dus in een eeuw waarin het rollenpatroon volledig op z’n kop is gezet en de overheid het ook via belastingmaatregelen enorm stimuleert dat mannen én vrouwen buitenshuis het gezinsinkomen verdienen. In dat klimaat dragen jullie beiden de verantwoordelijkheid om jullie relatie te laten bloeien en jullie huishouden naar beider tevredenheid en tot zegen van de eventuele kinderen in te vullen. De weg ernaartoe laat zich heel simpel uitstippelen:

1.Spreek er samen over
2.Maak een plan
3.Voer het plan uit

Tot slot. Juist omdat rollenpatronen zo onder druk staan. Juist omdat relaties door de druk van het allebei moeten werken zo onder druk staan, is het van wezenlijk belang dat jullie als man en vrouw samen bidden en voor elkaar bidden. Naast de actieve steun thuis, hebben jullie ook elkaars gebedssteun nodig! Neem dat zeker mee in jullie gesprek.'

Er zijn geen 'geschreven wetten' natuurlijk en ieder echtpaar mag het huishoudelijk werk op hun eigen manier verdelen. Toch is het niet zo gek om de bovenstaande gedachtegang hierbij voor ogen te houden.

 

Reacties