Geestelijke groei vereist goed rentmeesterschap, ook over je lichaam


'De manier waarop we met ons lichaam omgaan heeft invloed op onze bediening en op onze kwaliteit van leven. De apostel Paulus zei het als volgt: 'Ik tuchtig mijn lichaam en houd het in bedwang, om niet, na anderen gepredikt te hebben, wellicht zelf afgewezen te worden (1 Kor.9:27). Het doel in fysiek opzicht is discipline, de zelfbeheersing die een vrucht van de Geest is (Gal. 5:22). Zijn Geest in ons voorziet ons van kracht om verleidingen te weerstaan, onze eetlust te beheersen in plaats van erdoor geregeerd te worden en ons lichaam te trainen in gehoorzaamheid.'

Krachtige woorden uit het boek 'Een vrouw naar Gods hart' van Elizabeth George. Ze schrijft twee leerzame hoofdstukken over geestelijke groei en benoemt ook lichaamsbeweging als onderdeel van je geestelijke groei. Toen ik dit boek voor het eerst las een aantal jaren geleden, viel het mij direct op. Tussen alle andere adviezen op het gebied van geestelijke groei (bijbellezen, bidden, lezen, plannen, je tong beheersen) had ik dit niet zo gauw verwacht. Toch is het belangrijk om goed met je lichaam om te gaan omdat dit invloed heeft op veel dingen in je leven.

Aan het begin van dit nieuwe jaar heb ik ook op het gebied van lichaamsbeweging en gezond eten doelen gesteld voor mijzelf. Het zal waarschijnlijk met vallen en opstaan gaan maar het gaat mij erom het einddoel voor ogen te houden.Veel bloglezers weten dat ik sinds een aantal jaren een aantal keer in de week hardloop. Ook in het nieuwe jaar wil ik dit graag blijven doen. Voor mijzelf stelde ik de volgende doelen. Graag zou ik D.V.:
Strava
  • 20 km in de week hardlopen (verdeeld over 3 of 4 keer). Dit komt neer op zo'n 1000 km per jaar.
  • Ontspannen lopen en mij niet onder druk laten zetten door prestaties van andere hardlopers. Door het gebruik van de app van Strava ben ik (net als met de sociale media) hier opnieuw mee begonnen.
  • Een aantal wedstrijden willen lopen in de regio Putten.
  • Een aantal keren per week met de hond willen hardlopen zoals ik tot nu toe ook gedaan heb. Het is wat zwaarder met hem erbij maar het motiveert ook! Hij vindt het geweldig.
  • Op het gewicht blijven dat ik nu heb. Dit lukt al ruim 30 jaar maar het blijft een uitdaging om het vol te houden met alle verleidingen die er tegenwoordig zijn.


Als ons doel een leven van hoge kwaliteit is, gericht op onze Hemelse Vader, de mensen om ons heen en persoonlijke geestelijke groei, dan is aandacht voor je lichaam een belangrijke sleutel.
Ik wens jullie een goed, gezond en sportief nieuw jaar toe.


Reacties

  1. Rentmeesterschap. Ook voor je eigen lichaam. Een verband die ook ik niet snel had gelegd, maar ik gelijk bij t lezen van je stukje herken. Wat goed om het zo te benoemen!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Toe maar, mooie doelen Wendy. Ik ben geen hardloop fan (ook al heb ik het wel jaren gedaan). Ik ga twee x per week naar de sportschool en verder fiets ik elke dag naar mijn werk en terug, zo'n 15 km. Op gewicht blijven is lastig ja, zeker in/na de overgang :(
    Succes met hardlopen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel. De sportschool is niet zo mijn 'ding'. Ik ben liever buiten maar ik wens jou ook heel veel succes!

      Verwijderen
  3. Ik vind het leuk dat je terug ben op social media. Zelf vind ik strava leuk omdat twee van mijn zussen er op zitten en mijn man. Jouw blogpost bemoedigt me om te blijven wandelen en het ook te zien als goede zorg voor wat hij gegeven heeft: ons lichaam. Zijn tempel (als we van Christus zijn dan hè).

    Heel veel succes.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Aritha. Dat wens ik jou ook. Leuk om elkaar zo weer te kunnen volgen.

      Verwijderen

Een reactie posten

Fijn dat je een reactie achterlaat. Deze wordt eerst gecontroleerd dus het kan even duren voor je hem terugziet onder het bericht.