Durf te gaan! - Leven met hooggevoeligheid als talent - Marion Lutke - recensie


''Maar,' zei een van mijn cliënten eens, 'ik baal ervan dat ik zo veel voor mijn gevoeligheid moet opgeven.' Zij doelde op het feit dat ze vaak eerder weg moet van een feestje, omdat ze na zo’n twee uur echt overprikkeld is. Ook gaf ze aan dat ze het lastig vindt dat ze goed moet bedenken hoe ze de dagen inplant, omdat twee drukke dagen achter elkaar niet te doen is. Als ze dat wel heeft, moet ze dat daarna een paar dagen bezuren.'

Ik kan met zekerheid zeggen dat ik nog nooit in de praktijk van Marion Lutke ben geweest, maar deze cliënte die zij hier beschrijft, had ik zelf kunnen zijn - en dit is nog maar één van alle o-zo-herkenbare stukken uit haar boek ‘Durf te gaan!’

Even een korte verheldering: deze keer schrijft niet Wendy, maar ik, Anne (haar oudste dochter) de recensie over dit boek.
Intussen weet ik namelijk al bijna de helft van mijn leven - ik ben nu 27 -  dat ik zéér hooggevoelig ben. Dit is dus ook niet het eerste boek dat ik over het onderwerp lees, maar zeker wel het eerste dat me echt persoonlijk raakt... Durf te gaan! is een praktisch, maar tegelijkertijd heel eerlijk en kwetsbaar boek over hooggevoeligheid en bevat naast informatie ook opdrachten die je kunt maken om datgene wat je gelezen hebt op jezelf toe te kunnen passen. Het boek is vanuit een christelijk oogpunt geschreven, wat ook weer een verfrissende kijk geeft op het onderwerp: God heeft je immers zo gemaakt zoals Hij dat wil!

Het is een persoonlijke ontdekkingsreis, want niemand is hetzelfde, ook hooggevoelige mensen niet. In het boek behandelt Marion ook de twee 'soorten' hooggevoeligheid (de rustzoeker en de spanningzoeker), wat eigenlijk twee uitersten zijn waar je je als hooggevoelig persoon ergens tussen bevindt. Ze beschrijft duidelijk wat dit inhoudt. Ook gaat ze in op de wetenschappelijke kant van het verhaal en waar het in onze hersenen anders gaat dan bij de overige 80% van de bevolking. Iets wat vroeger 'met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid' gezegd kon worden, kan nu aangetoond worden door middel van MRI-scans (kom maar op met die scan!). Van die wetenschappelijke kant gaat ze naar de praktische (en ook nog steeds informatieve) kant, zoals het goed voor jezelf zorgen, het aangaan en onderhouden van relaties met een andere hooggevoelige of juist een niet-hooggevoelige partner. Ook komt het hoogsensitieve kind aan bod en hoe je al vroeg kan ontdekken of je kind misschien ook dit talent heeft.

Ja, talent. Zo had ik het nog nooit gezien. Vooral in het laatste hoofdstuk krijgt het geheel een positieve draai: hooggevoeligheid is inderdaad een talent. Voor mij persoonlijk was dit een eyeopener, omdat ik het altijd heb gezien als iets negatiefs. Ik wil het niet, ik blijf wachten op het moment dat ik 'alles opeens wèl kan' en mijn gevoeligheid eindelijk naar de achtergrond gaat en ik ook kan doen 'wat iedereen doet'. Het zal tijd nodig hebben om te accepteren dat ik ben zoals ik ben en dat God mij heeft gemaakt zoals Hij dat wil, hooggevoelig en al. Wie ben ik dan om daar koppig tegenin te gaan? Het maakt me alleen maar moe. Ook daarvoor heeft Marion praktische tips. Ik zal dit boek standaard in mijn boekenmand hebben staan, dat weet ik nu al.
Durf te gaan! is wat mij betreft een helder handboek voor christenen die meer willen weten over hun - of hun geliefdes - hooggevoeligheid. Zo ben ik ook met mijn (niet-hooggevoelige) man begonnen met het doorlezen van het boek, wat ik iedereen aan kan raden. Als je de mogelijkheid hebt, lees het door met de persoon die het dichtst bij je staat. Het zal jullie persoonlijke relatie ten goede veranderen.
Het komt waarschijnlijk niet als een verrassing, maar ik raad dit boek zeker aan. Niet alles zal misschien op dit moment relevant voor jou zijn (misschien heb je geen partner of kinderen), maar als je er de juiste stukken voor jezelf uit weet te halen, is het een ontzettend waardevol handboek dat je zeker inzicht zal geven over hooggevoeligheid en hoe je ermee om kan gaan.

‘Misschien kost het je iets, moet je er een offer voor brengen, maar dat is de moeite waard.’

Titel: Durf te gaan! 
Subtitel: Leven met hooggevoeligheid als talent
Schrijfster: Marion Lutke
Uitgeverij: Royal Jongbloed
Bindwijze: Paperback
ISBN: 9789492831224
Prijs: €14,95

Je kunt hier het inkijkexemplaar inzien op de site van Royal Jongbloed.


Reacties