Twee minuten in de Bijbel door Openbaring - Boyd Bailey - recensie


Het laatste boek van de Bijbel, Openbaring, is een moeilijk bijbelboek. Het is niet voor niets dat er in zoveel gemeenten niet of nauwelijks over gesproken wordt. Toen ik zag dat er een pakkend dagboekje verschenen was bij Het Zoeklicht van Boyd Bailey over het laatste bijbelboek, leek het mij interessant om dit eens te lezen. Ik deel graag mijn ervaringen met dit dagboek.

 'Twee minuten in de Bijbel door Openbaring' bestaat uit 90 hoofdstukjes zodat je er ongeveer drie maanden lang elke dag uit kunt lezen. Elk hoofdstuk begint met een bijbelvers uit Openbaring en wordt in kernachtige zinnen verklaard en uitgelegd. Vaak deelt de schrijver iets over zijn eigen leven en brengt dit in verband met de verzen uit Openbaring. Ook tijdens het lezen van het hoofdstuk worden soms extra bijbelverzen aangehaald en ook aan het einde van elk hoofdstuk staan gerelateerde verzen.
Wat ook aanspreekt is een specifieke vraag (of een kernachtig gebed) die aan het einde van elke hoofdstuk staat. Deze treffende vragen en gebeden zetten je aan het denken.

Zoals gezegd kan op het eerste gezicht de beeldspraak van Openbaring raadselachtig en moeilijk te begrijpen zijn. Maar de boodschap van dit profetische boek is er een van overwinning en blijdschap. Het boek Openbaring gaat volledig over Jezus Christus en Zijn verlossing, Zijn trouw, Zijn oordeel en Zijn wederkomst. De schrijver roept ook op om schrift met schrift te vergelijken en om biddend te lezen. Hoe langer je in het dagboek leest, hoe meer je bemoedigd wordt door de woorden uit Gods Woord en de uitleg van Bailey.

Een kort fragment uit dag 42 'Bidden naar Gods wil' n.a.v. Openbaring 8:4

'Gebed moet niet oppervlakkig zijn, maar geleid door de heilige Geest. Wanneer ik aan andere dingen denk en probeer te bidden, belemmer ik het werk van de Geest. Maar wanneer ik in de Geest bid, merk ik dat ik volledig met Christus ben verbonden; mijn verstand is erbij en mijn hart is volledig betrokken. Het vlees wil het snel afhandelen, maar de Geest verlangt naar een diepe genegenheid die pas na langere tijd ontstaat. Geestelijke gebeden komen voort uit de lof en aanbidding van de almachtige God. Hij ontvangt de gebeden van zijn dochters en zoons als de zoete geur van en heilig offer. De heilige Geest is onze gebedsfluisteraar.'

De titel van het boek 'Twee minuten in de Bijbel' vind ik eerlijk gezegd niet helemaal goed gekozen. Hoewel je elk hoofdstuk misschien vluchtig kan lezen in twee minuten, red je dat niet wanneer je de gerelateerde teksten erbij ook opzoekt en nog even kort wilt nadenken over wat je gelezen hebt. Persoonlijk zie ik de hoofdstukken meer als mini-bijbelstudies voor elke dag. Wanneer ik het boek nog eens zou lezen, zou ik misschien één of twee hoofdstukken per week lezen en er wat langer over doen dan drie maanden.

Verder is het boek een echte aanrader voor iedereen die meer wil weten over dit prachtige bijbelboek Openbaring. Het is verkrijgbaar bij Het Zoeklicht en kan hier besteld worden.

De schrijver van het boek - Boyd Bailey - is directeur van de Georgia-afdeling van de National Christian Foundation en oprichter van Wisdom Hunters, een bediening die via dagelijkse overdenkingen per e-mail meer dan 100.000 lezers met Christus verbindt. Hij is ook medeoprichter van Ministry Ventures, dat meer dan duizend christelijke stichtingen heeft gecoacht in bestuurszaken, dagelijkse leiding, fondsenwerving en meer.

Reacties

Een reactie posten

Fijn dat je een reactie achterlaat. Deze wordt eerst gecontroleerd dus het kan even duren voor je hem terugziet onder het bericht.