Als manager van het gezin (zo voel ik me nog steeds
ondanks dat de kinderen uitvliegen), vind ik het heerlijk om boeken te lezen
over plannen en organiseren. Op mijn blog zijn diverse boekrecensies over dit
onderwerp te vinden, net als over ‘organizing’ en ‘prioriteiten’. Het zijn onderwerpen waar ik graag over lees en nieuwe dingen over wil blijven leren.
Niet zo lang geleden kwam ik het boek ‘Het ABC van plannen, organiseren en optimaliseren’ tegen. Gelukkig bleek
onze bibliotheek het in de collectie te hebben en ik heb het in een paar dagen
tijd uitgelezen. Het boek bevat zoveel praktische tips die ik gebruiken kan in
het huishouden en in ons gezin, dat ik deze uitgave best een aantal jaren eerder
had willen lezen.
Het idee voor een ABC ontstond toen Martine Vecht, de
schrijfster van dit boek, een boekenlijst samenstelde voor een opleiding voor
professional organizers. Eén onderdeel van de opleiding ging over tools en technieken
en ze wilde de deelnemers graag een compleet overzicht bieden. Toen ze
tevergeefs zocht naar een naslagwerk met alle onderwerpen die ze nuttig achtte
voor interne organizers, besloot ze zelf aan de slag te gaan. Nu dit boek af
is, is ze van mening dat deze bundeling ook van toegevoegde waarde is voor niet-vakgenoten,
ja zelfs voor iedereen die werkt.
Dat laatste ben ik van harte met haar eens. Ook als moeder
van een (groot) gezin kun je veel van de genoemde onderdelen toepassen in je
dagelijks werk om te voorkomen dat de dag voorbij vliegt zonder dat je weet wat
je nu eigenlijk allemaal hebt gedaan. Veel moeders zullen zich vaak voornemen om een bepaalde taak te willen doen, en terwijl ze daarmee bezig zijn, komen ze iets anders tegen dat hen volkomen van hun plan afbrengt. Handige tools hoe je dit kunt voorkomen of hoe hier je hier op een goede manier mee om kunt gaan, kan iedereen gebruiken en kom je volop tegen in dit boek. Efficiënt, effectief, productief, slim, opgeruimd en stressvrij werken wil iedereen wel!
De begrippen in het boek zijn onderverdeeld in drie categorieën:
De begrippen in het boek zijn onderverdeeld in drie categorieën:
- Plannen staat voor het vermogen om je werk te plannen en te onderscheiden wat belangrijk is in te schatten hoe lang iets duur en de tijd goed te gebruiken. Denk hierbij ook aan timemanagement en prioriteiten stellen.
- Organiseren staat voor het vermogen om je materialen, spullen, papieren en documenten zo te organiseren dat je er optimaal gebruik van kunt maken en kunt werken volgens een bepaalde systematiek. Denk hierbij ook aan systematisch werken en opgeruimd werken.
- Optimaliseren staat voor het vermogen om de kwaliteit te monitoren, fouten of knelpunten te herkennen en je eigen werkaanpak of werkprocessen te verbeteren. Denk aan werkprocesen en gedrag.
Martine Vecht (1969)
helpt professionals met werkstress aan meer overzicht en grip op hun taken. Ze
publiceerde diverse Timemanagementkalenders met een dagelijkse tip tegen
tijdnood. (Veel van deze tips zijn overigens hier terug te vinden op haar website).
Als oprichter van de School voor Organizing heeft ze in Nederland een leidende rol binnen het vakgebied van professional organizers. De afgelopen jaren heeft ze honderden collega’s getraind en is ze diverse initiatieven gestart om het beroep op de kaart te zetten.
Meer over Martine is te lezen op haar website www.martinevecht.nl
Als oprichter van de School voor Organizing heeft ze in Nederland een leidende rol binnen het vakgebied van professional organizers. De afgelopen jaren heeft ze honderden collega’s getraind en is ze diverse initiatieven gestart om het beroep op de kaart te zetten.
Meer over Martine is te lezen op haar website www.martinevecht.nl
Ook wil ik van harte haar boeken ‘De beste tips tegen tijdnood’ en ‘Goed bezig’ aanbevelen. Ik heb er persoonlijk veel aan gehad! De eerste beschrijft de tien belangrijkste oorzaken van tijdnood en bevat veel nuttige adviezen om bewuster met tijd om te gaan. Het is vooral een heel praktisch boek, waar je direct mee aan de slag kunt. De tweede is bedoeld als praktijkgids voor de professional organizer. Als je wilt weten wat dit vak precies inhoudt, dan is dit boek uitermate geschikt hiervoor. Het beroep van professional organizer is de afgelopen twintig jaar steeds bekender geworden. Toch staat de inhoudelijke ontwikkeling van het vak nog in de kinderschoenen. Daar komt met 'Goed bezig! verandering in.
School for organizing, nooit van gehoord. Maar ik heb even op haar website gekeken naar de tips, idd... er nuttig en praktisch (ook als je geen gezin hebt, haha).
BeantwoordenVerwijderen