Loon voor het volgen van Jezus




In Matteüs 19 zegt Petrus tegen Jezus dat hij en de andere discipelen alles hebben verlaten om Hem te volgen. Vervolgens vraagt Petrus wat 'de beloning' is voor hem voor het volgen van Zijn Meester. Een gewaagde vraag van deze discipel maar Jezus geeft oprecht antwoord. "Wanneer Ik eenmaal op mijn schitterende troon zal zitten, zullen ook jullie op twaalf tronen zitten om recht te spreken over de twaalf stammen van Israël."


Wow, dat is nogal niet wat. Ik kan me zo voorstellen dat Petrus even stil geweest is van dit antwoord.

In de Bijbel beloont God mensen op basis van Zijn rechtvaardigheid. Wanneer je kijkt in het Oude Testament leidde gehoorzaamheid vaak tot beloningen in dit leven (zie bv. Deut. 28), maar gehoorzaamheid en beloning zijn niet altijd evenredig. Als dat wel zo was, waren de goede mensen altijd rijk en werd lijden altijd gezien als een teken van zonde. Voor ons - als gelovigen - is de ware beloning nú de ervaring van Gods aanwezigheid en kracht door de Heilige Geest. Hoewel Jezus zelf zegt dat je 'zalig bent wanneer je niet ziet en toch gelooft' (Joh. 20:29), vind ik dit overigens voor mijzelf altijd een prachtig bewijs dat God er ook echt is, dat Hij bestaat en leeft!
Later zullen wij worden beloond voor ons geloof en ons dienen hier op aarde. Als elke geloofsdaad in dit leven zou leiden tot materiële beloning, zouden wij wel eens in de verleiding kunnen komen om op te scheppen over onze verdiensten. Vermoedelijk zouden onze motieven daarmee ook onzuiver worden.

Een mooi stukje om eens tot je door te laten dringen...


Reacties

  1. Ja dank je wel. Ik ben blij dat je deze mooie stukjes deelt!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb dat altijd een bijzondere beloning gevonden inderdaad. Samenwerken met Hem is nu een aardse beloning waar ik van geniet!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dank je voor dit stukje, het komt voor mij precies op het juiste moment.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Fijn dat je een reactie achterlaat. Deze wordt eerst gecontroleerd dus het kan even duren voor je hem terugziet onder het bericht.