Moederschap doe je er niet ‘even’ bij

Op het 'Christelijk Informatie Platform' stond deze week een interessant interview met Daniëlle Koudijs.

“Het is prachtig om moeder te zijn. Het geeft je een heel nieuw gevoel van liefde, zorg en geborgenheid,” vertelt Daniëlle Koudijs. De eerste maanden met je baby blijven iedere keer weer bijzonder. Met het nieuwe boek ‘Power to the Mama’s Kraamjournal’ maakt de schrijfster het mogelijk om deze periode op een nog mooiere manier te beleven. Het boek bevat eerlijke en oprechte ervaringsverhalen van moeders en bemoedigingen uit de Bijbel.

Onderstaand stuk uit het interview vond ik treffend en wil ik graag delen:

Wat is een veelvoorkomend misverstand over moederschap?

“Oei, dat is een gevaarlijke vraag. Maar ik denk dat niet zozeer een misverstand is, maar wel een soort aanname dat het moederschap ‘er even bij te doen is’. Of eigenlijk gaat het over het ouderschap in het algemeen. Zolang je nog geen ouder bent, weet je ook niet beter. Het lijkt zo makkelijk: je studeert, hebt een baan, krijgt een relatie, gaat trouwen, bouwt je leven en krijgt dan kinderen die plek moeten innemen in je leven. Ik ben er zelf achter gekomen dat voor mij alles anders is sinds de kinderen geboren zijn. Prioriteiten zijn drastisch veranderd, de kinderen hebben de eerste plaats gekregen en de rest met betrekking tot keuzes voor werk en andere activiteiten vormt zich daar omheen. Niet dat ik alleen maar voor de kinderen leef, ik heb ook mijn eigen tijd en ruimte nodig. Maar ik werk niet meer zo knetterhard als vroeger en vind het ook veel minder belangrijk om dit moment alleen maar aan mijn carrière te werken. De kinderen hebben me echt geleerd bij de dag te leven, dat is in deze maakbare, snelle wereld soms gewoon best lastig. Maar het is wel wat zij verdienen, want dat wat ik en mijn man nu doen, vormt hun basis.”

Je kunt via deze link het hele interview teruglezen op CIP (nu Cvandaag)


Reacties