Wat is je taak als vrouw?





Op de website van 'Puurvandaag' las ik een bemoedigend stukje dat ik graag wil delen.

Wat is nu je taak als vrouw? Wat is je roeping, je bestemming, je lot? De een zegt dat vrouwen buitenshuis moeten werken, want anders laten ze hun talenten onbenut. Een ander zegt dat ze er moeten zijn voor de kinderen. Maar hoe zit het dan met alle ongetrouwde en kinderloze vrouwen? Is er eigenlijk wel een antwoord op de vraag wie je bent als vrouw?

Maar waarom stel ik die vraag eigenlijk? Gaat het dan om mij? Om wie ik ben als vrouw? Nee, toch? Het gaat in het leven om God. Om Wie de Heere Jezus is. Zijn liefde. Zijn trouw. Ik ben daar slechts een plaatje van. Ik ben het werk van Zijn handen.

Vrij
Dus wat is mijn taak in dit leven? Welke werk heb ik te volbrengen voordat ik sterf? Kort gezegd: helemaal niets. Alles gaat ook wel verder zonder mij. Dat klinkt wel erg pessimistisch, zul je zeggen. Maar dat is helemaal niet zo! Als je helemaal niets hoeft, dan ben je altijd vrij! Soms lijkt het of we zoveel moeten in dit leven dat je niet weet waar je moet beginnen. Maar dat je alles moet is helemaal niet waar. Je moet helemaal niets!

Want God zorgt voor je.

Het bijzondere is dat God Zijn werk doet door mensen heen. Hij heeft mij er niet bij nodig, gelukkig niet, maar Hij wíl mij. Daarom heeft Hij mij gemaakt.

Het lijkt een beetje op getrouwd zijn. Mijn man zou zich technisch gesproken prima redden zonder mij. Maar toch wil hij mij. Hij wil voor me zorgen, me koesteren en hij verwacht er niets voor terug. Zeker, hij hoopt op wederliefde, maar zelfs zonder wederliefde zou hij uit trouw voor mij blijven zorgen. Zo zorgt God ook voor mensen. Hij wil mij, als persoon. Ik kan Zijn liefde niet kopen of verdienen. Ik kan Hem geen genoegen doen met mijn goede daden, mijn geld in de collectezak of mijn trouwe kerkgang. Ik maak Hem alleen gelukkig met mijn hart.

En in dat licht mijn werk doen, maakt al het werk dat op mijn pad komt een stuk aangenamer. Het is niet langer een verplichting, maar het is leuk om een steentje bij te mogen dragen aan Gods grote werk.

Bouwwerk
Op sommige dagen vraag ik me af wat het voor zin heeft. Het werk gaat wel door zonder mij. Wat heb ik nu bij te dragen wat een ander niet zou kunnen doen? Maar zo economisch denkt God niet. Gelukkig. Daarom mag je ook best iets doen wat je goed kan en waar je voor geleerd hebt.

Je hoeft niet anders of beter te zijn dan een ander om jezelf te bewijzen.

Elke steentje dat we leggen is weer een bijdrage aan Gods grote gebouw. Samen maken we een meesterwerk. Elke bijdrage maakt Gods grote bouwwerk alleen maar mooier. De ene steen komt boven op de andere steen. Het werk vordert gestaag. En als het tegen zit, kan je door, omdat God Zelf je steunt en je Helper is. Hoe meer van harte we ons werk doen, hoe meer zegen er op rust.

Mijn man en ik zijn een team. Ik hoef niet te doen wat hij doet en hij hoeft niet te doen wat ik doe. Samen horen we bij het grotere team: alle mensen die voor God werken.





Reacties

Een reactie posten

Fijn dat je een reactie achterlaat. Deze wordt eerst gecontroleerd dus het kan even duren voor je hem terugziet onder het bericht.