Een nieuwe stap?




Hoewel ik al ruim 27 jaar met veel plezier 'manager van het gezin' mag zijn, merk ik dat ik de laatste maanden hier steeds minder fulltime mee bezig ben. Toen een aantal jaren geleden alle (inmiddels volwassen) kinderen nog thuis woonden, was er genoeg te doen in huize Born. De huishouding en opvoeding namen een groot deel van de week in beslag.
Nu de kinderen (bijna) allemaal uitgevlogen zijn, merk ik dat ik overdag in de tijd die er nog over is, soms meer behoefte krijg aan 'iets' anders. Ik heb altijd veel vrijwilligerswerk gedaan in de uurtjes die nog over waren. Ook mag ik de laatste jaren mijn zus ondersteunen in allerlei praktische dingen en daar genieten we beiden erg van. Daarnaast lees, wandel en sport ik veel en om eerlijk te zijn verveel ik mij zelden.
Ondanks het feit dat ik mijn dagen altijd wel 'vol' weet te krijgen, speel ik al langer met de gedachte een opleiding of cursus te gaan volgen. Ik zou heel graag nog méér willen doen met het organisatietalent dat ik gekregen heb. Wanneer ik berichten lees op sociale media en in kranten maar ook wanneer ik om mij heen kijk in mijn omgeving, merk ik dat er steeds meer behoefte is aan 'Professional Organizers'. In de zakelijke maar ook met name in de particuliere markt is er veel behoefte aan mensen die anderen begeleiden om (een deel van) hun leven weer op orde te krijgen.

De lezers van mijn blog weten vast wel dat ik regelmatig blog over organiseren en plannen.Veel tips en trucs zijn voorbijgekomen de afgelopen jaren mede dankzij veel Professional Organizers die ik volg via de sociale media. Organiseren en plannen zijn - om eerlijk te zijn - mijn lust en mijn leven. Wanneer ik in mijn boekenkast kijk, zie ik veel boeken staan die met dit onderwerp te maken hebben. De grootste inspiratiebron is hierbij het 'prioriteitenlijstje' zoals beschreven staat in het boek 'Een vrouw naar Gods hart' van Elizabeth George.
Tot nu toe heb ik alles wat ik gelezen en geleerd heb alleen in mijn eigen leven, huis en in mindere mate ook in de familiekring toegepast maar misschien zijn er mogelijkheden dit uit te breiden zodat ik ook andere mensen hierbij kan helpen?

Kortom, ik wil mij de komende maanden serieus gaan verdiepen in het vak 'Professional Organizer' en serieus overwegen of dit beroep iets voor mij is. Via de site van de Nederlandse Beroepsvereniging Professional Organizers (NBPO) en de School voor Organizing heb ik al veel informatie gevonden maar ik zou mij graag nog meer laten informeren door ervaren vakmensen om een goed beeld te krijgen van dit werk. Zowel positieve als negatieve ervaringen qua werk en cursussen/opleidingen zou ik graag meenemen in de beslissing die ik over een tijdje wil nemen.

Heb jij ervaring met Professional Organizing op welke manier dan ook? Reageer dan onder dit blogbericht of stuur mij een mail met jouw ervaringen en tips naar info@wendyborn.nl

Ik zie uit naar jullie reacties die hopelijk zullen bijdragen een weloverwogen keuze te maken.

*Aanvulling van 12 december 2017: Nu ik bijna een maand verder ben en diverse boeken en websites heb bestudeerd en advies van deskundigen heb gehad, heb ik besloten deze stap niet te zetten. Het lijkt heel erg mooi, en dat blijf ik vinden, maar gaandeweg ben ik erachter gekomen dat het beroep veel meer inhoudt dan ik in eerste instantie dacht. Los van de tijd die de studie gaat kosten, is het ook nodig om je bij te scholen, je eigen administratie bij te houden en een klantenkring op te bouwen. Om hier één dagdeel in de week mee bezig te zijn - zoals ik in eerste instantie dacht - is niet mogelijk denk ik.
Dus voorlopig heb ik dit idee weer geparkeerd. Misschien komt het er in de toekomst nog eens van, maar voor dit moment laat ik het in elk geval los. Uiteraard blijf ik mijn talenten op dit gebied de komende jaren gewoon gebruiken waar ik kan.

Reacties

  1. Dankzij jouw organisatietalent is er ook in mijn huishouding veel meer orde en overzicht gekomen! Ik weet dus heel zeker dat je dit talent gekregen hebt. Het zou mooi zijn als je er nog méér mensen mee kunt helpen, zolang de organisatie van je eigen leven dan maar niet in de soep loopt...
    Ik hoop voor je dat je reacties krijgt die kunnen bijdragen aan de juiste keuze!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel voor je lieve woorden zus. Ik denk er zeker goed over na hoor. Ik neem geen overhaaste beslissingen ;)

      Verwijderen
  2. Mooi idee. Denk dat je het kan. Ik heb nare ervaringen met hijgerige organizers met foute verkoopmethoden. Heb zelf ook georiënteerd maar vond het allemaal maar grote woorden weinig inhoud. Maak een methode vanuit die principes en je kan de markt op.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Fijn dat je een reactie achterlaat. Deze wordt eerst gecontroleerd dus het kan even duren voor je hem terugziet onder het bericht.