10 vragen aan... Dineke van der Pluym

Dineke van der Pluym is 45 jaar en alweer 22 jaar getrouwd met Gideon. Samen hebben zij elf kinderen; zes jongens en vijf meisjes. De leeftijden van haar kinderen zijn; 21 (j), 18 (j), 17 (j), 15 (m), 13(m), 12 (j),10 (m), 8 (m), 6 (j), 4 (m), 11 mnd. (j) en ze wonen allemaal nog thuis.
Dinekes hobby's zijn lezen en handwerken. Ook mag ze graag wandelen of fietsen in de natuur en samen muziek maken en zingen.


1. Heb je ooit een betaalde baan gehad buitenshuis? Zo ja, wat deed je toen voor werk?
Voordat ik getrouwd was, werkte ik als leerkracht op een basisschool.

2. Hoe lang ben je al manager van het gezin?
Sinds de komst van onze oudste zoon ben ik manager van het gezin, dat is nu alweer 21 jaar lang.

3. Heb je hier destijds bewust voor gekozen of was er een andere reden waarom je fulltime voor de kinderen en het huishouden bent gaan zorgen?
De keuze om fulltime voor de kinderen en het huishouden te gaan zorgen heb ik destijds heel bewust gemaakt. Ik wilde heel graag zelf voor mijn eigen kinderen zorgen.

4. Heb je het er ooit moeilijk mee gehad of er zelfs spijt van gehad dat je deze keuze hebt gemaakt?
Spijt heb ik nooit gehad van de keuze om fulltime voor de kinderen en het huishouden te gaan zorgen. Er zijn wel eens momenten geweest, dat je er even mee geconfronteerd werd, vooral als er soms tijden waren, dat je de deur bijna niet uit kwam omdat je zo druk was met de kinderen en het huishouden. Soms, als ik de kinderen naar school bracht en dan een klasje binnenkwam, begon het wel eens te kriebelen om ook eventjes weer eens voor de klas te kunnen staan.

5. Heb je deze keuze vanuit Bijbelse principes gemaakt of had het andere redenen?
De keuze is gemaakt vanuit - denk ik toch wel - overwegend Bijbelse principes. Ook heeft het voorbeeld dat ik van mijn eigen moeder heb, hier een grote invloed op. Door haar heb ik mogen ervaren en zien welke uitwerking dit heeft gehad en nog heeft in het gezin waar ik zelf uit kom.

6. Wat is jouw grootste uitdaging als manager van het gezin?
De grootste uitdaging voor mij is, dat ik de roeping die ik heb gekregen als moeder van elf kinderen op de juiste waarde zal schatten. Dat ik met blijdschap mijn taken vervul en een voorbeeld voor mijn kinderen kan zijn. En dat ons thuis een veilige haven zal zijn, een warm thuis waar elk afzonderlijk kind zich geliefd weet.
Ik weet dat ik Gods wijsheid en kracht nodig heb om alles juist te kunnen zien en juist te kunnen handelen en daar wil ik Hem ook steeds om vragen.

7. Wat vind jij het allerleukst aan het dit prachtige beroep?
Het allerleukst aan dit beroep is de enorme variatie en diversiteit in alles wat je door de dag doet en meemaakt. Hier zou je een boek over kunnen schrijven. 

8. Hoe heb jij je de laatste jaren ontwikkeld als manager van het gezin?
Als je voor het eerst moeder wordt, is alles nieuw en soms onwennig, je moet - om zo te zeggen - nog je draai vinden. Komen er meer kinderen, dan gaan sommige taken je al makkelijker af en ben je daar wat ontspannender onder.
Maar op ander gebied wordt alles wel drukker en komen er weer andere dingen om de hoek kijken waar je weer opnieuw je draai moet leren vinden. Denk aan gebroken nachten met een baby als je nog vijf andere kleine kinderen hebt die ’s morgens weer vroeg wakker zijn (en soms zorgen dat je nacht dubbel gebroken is).
Of  de situatie waar ik nu in zit met heel jonge kinderen en al ouderen. Dan kom je weer heel andere uitdagingen tegen.
De vraag hoe ik mij ontwikkeld heb als manager van het gezin is dan denk ik het best te beantwoorden met dat ik veel flexibeler ben geworden. Dat bv. opvoeden niet precies volgens het boekje te leren is, dat elk kind uniek is. Je ontwikkelt je naar de manager die je eigen unieke gezin nodig heeft.

9. Omdat de druk vanuit het kabinet toeneemt dat je als vrouw buitenshuis moet werken, word je als fulltime manager van het gezin steeds vaker vreemd aangekeken. De norm is dat je kinderen en betaald werk combineert. Hoe ervaar jij deze druk?
Als je een wat groter gezin hebt, word je niet meer zo vreemd aangekeken als je zegt dat je niet werkt dan toen ik nog 'maar' vier kinderen had. Persoonlijk ervaar ik eerlijk gezegd geen druk, maar het doet mij zoveel verdriet als ik zie dat jonge moeders die eigenlijk liever nĂ­et of minder willen gaan werken, bijna gedwongen worden te werken omdat het anders financieel heel lastig rondkomen is. Financieel is het voor ons best pittig om de eindjes aan elkaar te knopen, maar dit hebben we in Gods handen gelegd en we ervaren hierin ook Zijn zegen.
Soms wilde je wel dat het kabinet beseft waar het mee bezig is. Dat het moederschap op waarde wordt geschat. Waarom krijg je wel geld om een ander te kunnen betalen die dan hetzelfde werk als jij gaat doen (maar nooit van de kwaliteit en zorg die je als eigen moeder aan je kind kan bieden)?. Degene die mij dat helder uit kan leggen, moet ik nog tegenkomen.

10. Hoe zie jij je toekomst qua werk voor je als de kinderen ooit het huis uitgaan?
De toekomst qua werk voor mij als de kinderen de deur uit zouden zijn? Ha ha, tegen die tijd ben ik denk al met pensioen (of oma).
Heel misschien zou ik dagdelen kunnen gaan werken in het onderwijs als de jongsten al veel ouder zijn, maar tegen die tijd zien we dan wel hoe het gaat. Ik heb geen toekomstplan om per se weer aan het werk te willen gaan.

Wat wil je zelf graag nog kwijt?
Er is niet zo lang geleden een boekje uitgekomen van '100 bemoedigingen voor moeders. Met vreugde Gods roeping omarmen' van Marieke den Butter en Wilma Samyn.

Toen ik dat boekje las, werd ik zo dankbaar dat er meer moeders zijn met hetzelfde verlangen om dit met elkaar te delen en dat je elkaar zo kunt bemoedigen. Ik zou willen zeggen: lees dat boekje en laat je bemoedigen!




Ben jij ook manager van het gezin en zou je ook graag voor deze rubriek in aanmerking komen? Stuur mij even een mailtje, dan stuur ik je de vragen toe.

Reacties