God verandert ons af en toe in een 'hulpeloze zandzak'



Afgelopen weekend werd ik veel bepaald bij rust en slaap. Natuurlijk kwam dit door het warme weer waardoor je juist wat onrustig slaapt maar vooral ook door de puppy's die we gezien hebben bij de fokker. Wanneer ze een half uurtje gespeeld hadden, konden ze daarna zo weer drie uur achter elkaar slapen. 

Wat is slapen toch heerlijk. Hoewel ik het vroeger nogal eens zonde van mijn tijd vond, merk ik nu dat ik juist door goed te slapen en te rusten uiteindelijk meer energie heb om dat te doen wat ik 'moet' doen. Slapen is dus eigenlijk helemaal niet zo nutteloos als het lijkt. 

John Piper verwoordt het zo:

'God heeft slaap bedacht om ons er voortdurend aan te herinneren dat we niet onrustig moeten zijn maar onze rust in Hem moeten vinden. Het is een dagelijks geheugensteuntje dat we God niet zijn, want dat zijn we niet. Een keer per dag stuurt God ons naar bed als een patiƫnt met een ziekte. Die ziekte is de chronische neiging om te denken dat we alles onder controle hebben en dat ons werk onmisbaar is. Om ons te genezen van die ziekte verandert God ons eenmaal per dag in een hulpeloze zandzak.'

En sommige mensen veranderen meer dan eenmaal per dag in een hulpeloze zandzak ;)


Reacties