Hoe bevalt het zonder Facebook?



Bovenstaande vraag werd de afgelopen week verschillende keren aan mij gesteld. Veel mensen weten dat ik per ingang van 1 januari jl. gestopt ben met deze vorm van sociale media en zijn erg benieuwd of ik het mis.
Om maar gelijk met de deur in huis te vallen: ik vind het heerlijk zonder Facebook! Ik merk dat het mij enorm veel rust geeft om hier niet de hele dag door mee bezig te zijn. Los van het feit dat ik Facebook niet (meer) betrouwbaar vind en het niet eens ben met hun manier van werken, merk ik nu ook dat het heerlijk is om gestopt te zijn vanwege de druk die het op je uitoefent. Omdat ik zoveel groepen beheerde (op het laatst wel acht denk ik), kostte het veel tijd om die allemaal bij te houden en de gesprekken in goede banen te leiden. Hoewel ik dit jarenlang met veel enthousiasme en plezier heb gedaan, merk ik ook dat het mij veel energie heeft gekost.
Eigenlijk merk ik nu ik gestopt ben met Facebook pas hoeveel rust dat geeft. Ik ervaar duidelijk meer rust in mijn dagelijks leven. Ik doe alles niet meer op een holletje en bouw veel meer rustmomenten in op de dag. Ik lees veel meer en ben meer buiten. Ook het hardlopen wat ik langzamerhand iets uitbouw, is heerlijk om te doen en geeft ontspanning.

Eerlijk gezegd had ik het niet verwacht dat ik het niet zou missen. Misschien komt dit ook wel omdat ik het heel langzaam heb afgebouwd en overgedragen. Het is niet van ene op de andere dag gegaan. Mensen die abrupt stoppen, heb ik vaak binnen korte tijd weer terug zien komen. Ik heb de beslissing weloverwogen genomen en heb er geen spijt van. Ik kan het juist van harte aanraden.

Ik las deze uitspraken ergens:

Wat zal je allemaal niet missen als je een dag niet inlogt op Facebook? Misschien wel veel minder als je denkt!

Ben je er helemaal klaar mee dat Mark Zuckerberg je klakkeloos kan bespieden, stop dan met Facebook. Je hebt hierbij twee opties: je kunt je profiel tijdelijk deactiveren of definitief verwijderen.

Wat mij betreft kun je bij deze laatste uitspraak het beste kiezen voor het laatste. Het geeft een enorme rust...

Wat ik wel eens mis is WhatsApp. Het is soms toch echt wel lastig als mensen je geen appje kunnen sturen en ik op deze manier veel berichten mis. Gelukkig ben ik altijd bereikbaar via de telefoon, sms, de mail of Twitter ;)

Reacties