10 vragen aan 'gelukkig huwelijk expert' - Paulien Timmer

Niet zo lang geleden hebben jullie op mijn blog kunnen lezen over het boek 'Lang+Gelukkig' van schrijfster en relatiecoach Paulien Timmer. Het leek mij leuk om haar nog eens wat vragen over haar werk, haar website en het huwelijk voor te leggen.

Welk beeld heb je zelf van een huwelijk gehad toen je jong was en komt dit overeen met het getrouwde leven dat je nu leidt?
Ik had onbewust eigenlijk best een negatief beeld van het huwelijk, voornamelijk beïnvloed door media, denk ik. Ik hoorde zoveel om me heen over scheidingen en problemen, en wat je niet moest doen en een slecht teken was, dat ik kwijtraakte wat je dan wél moest doen. Ik had het voorbeeld van mijn ouders, die wel veel van elkaar hielden, maar allebei te druk waren en best wel uit elkaar groeiden. Ook niet heel positief dus. Het beeld dat ik had toen ik opgroeide, strookt dus niet met het huwelijkse leven dat ik nu ervaar. Ik wist niet dat het huwelijk zo warm, fijn, liefdevol en leuk kon zijn, en dat het ook alleen maar leuker kan worden. Dat is echt zo mooi om mee te maken. 

Hoe ben je op het idee gekomen om het boek ‘Lang+Gelukkig’ over het huwelijk te schrijven?
Ik ben op het idee gekomen om het boek te schrijven omdat ik op een gegeven moment op zoek ging naar goede voorbeelden van gelukkige huwelijken. Ik wist dat ze er waren, en ik vond het zo wonderlijk dat we er zo weinig over horen. Het begon als een persoonlijke zoektocht; hoe ziet een echt gelukkig huwelijk er nou uit in real life? Maar nadat ik een paar interviews gedaan had, wist ik al dat dit heel bijzonder was, en dat ik het wilde delen. Dat is waar het idee voor een boek ontstond. 

Wat is je het meest bij gebleven van alle gesprekken die je hebt gevoerd met alle honderd echtparen die je voor je boek hebt geïnterviewd?
Wat me het meeste is bijgebleven is hoeveel deze mensen waren gegroeid als persoon door hun huwelijk. Ze vertelden me dat ze zoveel hadden geleerd, en zo eerlijk naar zichzelf hadden gekeken. Op die manier kwamen ze achter grote geheimen: dat echt geluk hem zit in geven, dat je partner volledig accepteren en niet willen veranderen één van de meest liefdevolle cadeaus is die je kunt geven en dat levenslange passie uit vriendschap komt. Daar konden ze allemaal alleen maar achter komen omdat ze bereid waren om kwetsbaar te zijn, en te groeien als hun relatie daar om vroeg. 

Welke opvallende reacties heb je tot nu op je boek gehad?
Zo veel! Mensen die me vertelden dat ze door het boek weer in liefde gingen geloven, mensen die me vertelden dat ze door het boek hun huwelijk een tweede kans gaven en niet gescheiden zijn, jonge stellen die dit boek gingen gebruiken als leidraad voor hun eigen huwelijks toekomst. En wat ik heel mooi vind, wat ik vaak terug hoor, is dat mensen een heel warm gevoel krijgen bij het lezen van het boek. Dat is hetzelfde gevoel als ik had tijdens de interviews, en ik ben zo blij dat dat ook in het boek er doorheen komt. 

Het Nederlands Dagblad kopte onlangs dat het aantal stellen dat na veertig jaar huwelijk uit elkaar gaat, meer dan verdubbeld is ten opzichte van tien jaar geleden. Hoe verklaar jij dit als relatiecoach? 
Mensen worden steeds ouder, en scheiden (ook op latere leeftijd) wordt steeds meer geaccepteerd. Als je 60 bent, heb je nu vaak nog minstens 10 of 20 gezonde jaren. Wanneer je huwelijk niet heel goed is, en de kinderen geen reden meer zijn om bij elkaar te blijven, kiezen mensen er soms voor om nog een nieuwe fase in te gaan. Voor een deel denk ik dat het goed is: als je nooit echt diepe liefde hebt ervaren en dat ook nooit zal kunnen in je huidige relatie, is het mooi om dat nog een tweede kans te geven. Soms denk ik wel: wat als deze mensen hun hele huwelijk heel bewust hadden gebouwd aan verbondenheid, passie, en liefde? Waar zijn ze elkaar kwijtgeraakt?

Jouw website www.langplusgelukkig.nl biedt een schat aan informatie voor getrouwde stellen. Kun je vertellen wat je allemaal te bieden hebt via je site?
Op dit moment biedt ik Online Relatieworkshops aan voor stellen die hun relatie willen verbeteren op een positieve manier. Ik ben op dit moment bezig met het ontwikkelen van een 21 dagen 'superchallenge', waarbij je elke dag een tip of trick krijgt die minder dan 5 minuten kost. Je kunt ook het Lang+Gelukkig kaartspel kopen: een waarderingsspel dat ervoor zorgt dat je relatie weer speciaal voelt, en de band weer sterker wordt. Daarnaast post ik elke week een nieuwe blog met nuttige tips en vind je een heleboel gratis mini-courses. 

Op je site kun je je aanmelden voor tips en tricks en gratis tools om lang en gelukkig waar te maken. Hoe kom je steeds weer aan nieuwe ideeën hiervoor?
Poeh, ik krijg mijn ideeën uit allerlei hoeken. Het helpt dat ik op dit moment bezig ben met mijn tweede boek: '50 relatieboosters: Een happy relatie in minder dan 5 minuten per dag'. Daardoor ben ik heel actief op zoek naar tips en tricks die makkelijk en concreet toe te passen zijn. Verder komen de ideeën uit de mails die ik krijg, en de onderzoeken die ik lees. Er komt volgens mij geen einde aan. 

Je verzorgt via je website ook online trainingen. Kun je hier wat over vertellen?
De Online Relatieworkshops zijn een hele nieuwe manier van je relatie verbeteren, die gebaseerd zijn op positieve psychologie. Het is een hele andere manier van kijken naar relaties. Tot nu toe werd er vaak vanuit gegaan dat als problemen werden opgelost, de relatie weer goed is. Maar dat is niet zo. In een gemiddeld gelukkig huwelijk zijn bijvoorbeeld 5 problemen die niet op te lossen zijn. Het gaat om het versterken van je relatie, het versterken van liefde, plezier, verbondenheid en passie. Dan kan het ook zomaar zijn dat problemen wegvallen, omdat veel problemen een gevolg zijn van een gebrek aan iets. Een gelukkig huwelijk creëren is iets anders dan problemen oplossen! Ik krijg er heel veel positieve reacties op.


Denk je in de toekomst nog eens een boek over het huwelijk te gaan schrijven? Zo ja, wanneer en waar zal dat over gaan?
Nou, ik ben nu dus bezig met mijn tweede boek! Maar ik ben zeker van plan om nieuwe boeken te blijven schrijven. Ik vind boeken een hele mooie manier om nieuwe dingen te leren zelf, ik lees heel veel, dus ik vind het heel bijzonder dat ik op dat ook op deze manier mag doen bij anderen. En dat het goed ontvangen wordt! 

Werk je als relatiecoach overigens vanuit een bepaalde levensvisie of overtuiging? Waarom is dat voor jou belangrijk?
Ik werk niet vanuit een bepaalde religieuze overtuiging. Ik baseer mijn trainingen zoveel mogelijk op gedegen wetenschappelijk onderzoek, en integreer soms uit Oosterse filosofieën zoals Tantra, op een luchtige manier. 

Op de website van Paulien kun je nog veel meer informatie vinden www.langplusgelukkig.nl 


Reacties

  1. Boeiend interview. Leuk om te lezen en volgens mij zit ik op de goede weg met mijn lief - Blij!

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Fijn dat je een reactie achterlaat. Deze wordt eerst gecontroleerd dus het kan even duren voor je hem terugziet onder het bericht.