Zoals beloofd in mijn vorige blogbericht, wil ik deze keer aandacht besteden aan de basiscursus christelijk opvoeden van Driestar. Deze cursus is een praktische serie van 3 of 4 bijeenkomsten voor christelijke ouders over hoofdthema’s van de christelijke opvoeding.
Elly van der Gouwe-Dingemanse, gezinspedagoog en docent Pedagogiek bij Driestar educatief, vertelt over de cursus:
'Onwennig zo’n eerste avond: aan de tafels zitten echtparen of moeders alleen. Toch is het ijs al gauw gebroken als we met elkaar leuke en moeilijke momenten uit het dagelijks opvoeden delen. We zitten bij elkaar voor een basiscursus christelijk opvoeden, en daar willen we allemaal in groeien.
Wat houdt het in?
Kort gezegd is de basiscursus christelijk opvoeden van Driestar educatief een praktische serie bijeenkomsten voor christelijke ouders over hoofdthema’s van de christelijke opvoeding. Samen vullen we 3 of 4 bijeenkomsten in. De eerste twee gaan over de twee pijlers van opvoeden: liefdevolle aandacht enerzijds en structuur en grenzen anderzijds. De bijeenkomsten daarna zoeken we verdieping rond thema’s die de deelnemers zelf kiezen.
Die pijlers zijn natuurlijk niet specifiek christelijk. In allerlei gezinnen, binnen alle werelddelen zie je die pijlers van liefde en structuur terug, zij het in verschillende vormen. In deze bijeenkomsten verbinden we zowel liefde als structuur aan de Bijbel en onze christelijke levensvisie. We gebruiken daarbij het Opvoeden gave en opgave, over de essenties van christelijk opvoeden. In dit boekje vergelijken we opvoeden met een gezamenlijke trektocht. Wat doen we dan onderweg? Zes werkwoorden beschrijven dan het opvoeden: samenleven, beschermen, doorgeven, ondersteunen, wegwijzen en inwijden. Vreemd woord misschien dat laatste, maar we hopen dat er juist in christelijke gezinnen gouden momenten zijn dat kinderen (en wij ook opnieuw) iets ontdekken en merken van diepe waarden als liefde, genade of trouw. Ouders vertellen daar gelukkig ook voorbeelden van: gesprekken in een ziekenhuis, over de macht van God, of over de regenboog van trouw.
Actieve deelname
Ouders die meedoen met de basiscursus willen graag van elkaar leren en bereiden zich goed voor op de vervolgbijeenkomsten. Thuisopdrachten tussen de bijeenkomsten door helpen ouders om actief te oefenen en te zien dat je kunt veranderen. Als we het hebben over basiscommunicatie, wat er achter een boodschap van een kind schuil kan gaan, of welke liefdestaal onze kinderen 'spreken' is er vaak herkenning en wordt er gelachen om de voorbeelden van thuis. Soms ontdekken ouders voor het eerst dat bij hun kind een knuffel veel meer binnenkomst dan een compliment, of andersom. Evengoed als we het hebben over structuur, regels en de functie van straf. Ouders overwegen hun eigen regels kritisch.
Informatie overdragen is maar een klein deel van de cursus. De ervaring heeft geleerd dat ouders juist ook de uitwisseling onderling en praktische oefeningen op prijs stellen. Het programma is daarom afwisselend: luisteren, delen, bespreken, oefenen, allerlei werkvormen komen aan bod. En het is persoonlijk: we houden onszelf vaak de spiegel voor. Bepalen ons eigen energieniveau en onze emoties niet vaak onze reacties op gedrag van kinderen? Als we zelf als opvoeder goed in ons vel zitten en onze kinderen goed voorbereiden met duidelijke regels, is straffen bijvoorbeeld minder vaak nodig. Hoe speelt onze eigen opvoeding dan mee? En lijken onze kinderen misschien op onszelf?! Inzichten kunnen helpen om bewust te worden en te veranderen als we dat willen.
Zelfgekozen verdieping
De 3e en 4e bijeenkomst worden ingevuld met thema’s die de deelnemers zelf kiezen. Sociaal-emotionele ontwikkeling, seksuele vorming, media-opvoeding, hoe omgaan met een groot gezin, geloofsopvoeding, allerlei thema’s zijn dan mogelijk. In die avonden proberen we, opnieuw vanuit het beeld van de trektocht en de zes werkwoorden daarbij, te kijken hoe we dit specifieke domein van opvoeden goed vorm kunnen geven. Heel veel dingen komen overeen met een seculiere cursus, maar waar het gaat om wegwijzen en gouden momenten, kunnen we in elk domein van de opvoeding onze christelijke waarden en bijbelse uitgangspunten een plekje geven.
Zeker bij een onderwerp als geloofsopvoeding kunnen we elkaar als christelijke ouders ondersteunen. Ik herinner me dat ouders bij dat thema hun eigen kinderbijbels, tekstbladen en liedmappen meenamen. Mooi om te zien hoe ouders samen zoeken naar gespreksmanieren en creatieve vormen om kinderen vertrouwd te maken met de Bijbel. Tegelijk kwamen er ook moeilijke onderwerpen aan de orde. Wat als kinderen andere wegen gaan? Of hoe leer je ze zelf bidden?
Praktisch
De Basiscursus Christelijk opvoeden is geschikt voor ouders van peuters, basisschoolkinderen en pubers, we bieden het aan op scholen en in kerken. In overleg proberen we de bijeenkomsten zo goed mogelijk af te stemmen op de deelnemers.'
Heb je interesse in deze basiscursus christelijk opvoeden, neem gerust contact op voor meer informatie. Je kunt via deze link je vraag stellen aan Elly van der Gouwe.
Reacties
Een reactie posten
Fijn dat je een reactie achterlaat. Deze wordt eerst gecontroleerd dus het kan even duren voor je hem terugziet onder het bericht.