Zintimiteit - Marc Angenent - recensie

'Intimiteit is een goddelijk geschenk, en een van de dingen die mensen van dieren onderscheidt. Het is fantastisch om door middel van intimiteit elkaars leven te vervullen', begint Marc Angenent zijn boek Zintimiteit - Handboek voor gelukkige stellen. 'Wij mensen hebben intimiteit nodig om gelukkig te zijn en God weet dat. Maar intimiteit, zin in intimiteit en tijd voor intimiteit (samen zintimiteit) is niet vanzelfsprekend voor gelukkig stellen. Ook al was de lichamelijke liefde in het begin volop aanwezig, na een aantal jaren kan dit een stuk minder zijn.

Angenent laat in zijn boek zien dat juist de onderlinge liefde en genegenheid een stevig uitgangspunt is om de intimiteit weer op te bouwen. Als coach op het gebied van relaties en seksualiteit heeft hij in zijn praktijk gemerkt dat stellen vaak niet verder kwamen in hun intieme leven. Hij kreeg een vraag als: 'We houden van elkaar, maar onze intimiteit in miniem, hoe kunnen we daar weer iets van maken? Alle vragen die hij tegenkwam, heeft hij verzameld en samen met zijn antwoorden vormen ze de basis van Zintimiteit.

Het boek is opgebouwd uit 3 delen:
  • verander je denken - intimiteit is wie je bent
  • verander je omgeving - intimiteit kun je creëren
  • verander je vaardigheden - een functionele en een plezierige ruimte 
Elk deel is onderverdeeld in een aantal hoofdstukken, in totaal 24. Elk hoofdstuk wordt afgesloten met een praktische opdracht, een vraag om samen te bespreken en een samenvatting.

Ik heb het boek zelf eens rustig doorgelezen de afgelopen 24 dagen. Als je echt met het boek aan de slag wilt gaan in je huwelijk, moet je er de tijd voor nemen om het op je in te laten werken. Verandering van denken gaat niet van de ene op de andere dag. De uitwerking ervan gaat waarschijnlijk meer tijd in beslag nemen! Hoewel niet alles uit het boek mij aanspreekt, zijn er toch wel veel hoofdstukken bij die ik nog eens wil overdenken. Intimiteit is iets heel persoonlijks en ik zal op dit weblog natuurlijk niet uit de doeken doen welke tips ik uit het boek heb gehaald maar er zitten zeer zeker onderwerpen bij waar ik eens over na ga denken en doorpraten met mijn man. Ik denk dat er voor elk gehuwd stel diverse onderwerpen inzitten om eens over door te praten met elkaar. Neem er de tijd voor!

Het is ook echt de bedoeling van het boek om samen te ontdekken wat God zegt over intimiteit en samen te leren communiceren over wat jullie zelf, als stel, belangrijk vinden. Bij ieder stel is dat namelijk weer anders.

Klik op de afbeelding voor een grotere weergave

Een minpuntje aan het boek vond ik wel dat ik nergens in het boek tegengekomen ben dat intimiteit alleen bedoeld is voor binnen het huwelijk. Hoewel Angenent spreekt over 'een goddelijk geschenk' en 'gelukkige stellen', en veelvuldig de Bijbel aanhaalt, wordt nergens gezegd dat het boek specifiek bedoeld is voor gehuwden. Wat mij betreft had dit duidelijker (in het voorwoord) aangegeven mogen worden.

Omdat ik van de uitgever (per ongeluk?) twee recensie-exemplaren heb ontvangen, wil ik er graag één weggeven. (Je hoeft alleen de verzendkosten maar te betalen).

Titel: Zintimiteit
Schrijver: Marc Angenent
ISBN: 9789491844454
Prijs: €7,95

Wil jij graag in aanmerking komen voor een exemplaar van Zintimiteit? Stuur dan uiterlijk zondag 29 november een e-mail naar info@wendyborn.nl met je adresgegevens. Op maandag 30 november maak ik de uitslag op dit weblog bekend. Ik zie uit naar jullie reacties.


De winnares van het boek is inmiddels bekend: Margriet Ploeg.
Van harte gefeliciteerd!

Reacties

  1. Hee apart, leuk bedachte titel, die aanspreekt. Ik ken het boek niet en het lijkt mij best interessant om het eens door te lezen.Op het verlanglijstje voor mijn verjaardag dan maar,Dank voor de tip!

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Fijn dat je een reactie achterlaat. Deze wordt eerst gecontroleerd dus het kan even duren voor je hem terugziet onder het bericht.