Geloofwaardig spreken - Paulien Vervoorn - recensie

Net als het boek 'Hartelijk geTALENTeerd' is ook het boek 'Geloofwaardig spreken' van Paulien Vervoorn weer een aanrader.

Toen ik enkele weken geleden (voor het eerst) op een avond mocht spreken in een gemeente voor een groep vrouwen, ben ik gaan zoeken naar wat handvatten om te kunnen gebruiken voor deze avond. Het genoemde boek van Paulien kwam precies op tijd! Hoewel ik het nog niet helemaal uitgelezen had op de avond waarop ik mocht spreken, heb ik er wel een aantal belangrijke dingen uit kunnen halen die ik mee heb kunnen nemen in mijn voorbereiding. Vooropgesteld natuurlijk dat gebed het állerbelangrijkste is in de voorbereiding. Het gaat erom dat je je afhankelijk weet van onze Hemelse Vader.

Afgelopen week heb ik het boek nogmaals ter hand genomen en ik heb genoten van elke bladzijde. Het staat namelijk boordevol praktische tips en aanwijzingen die jouw (s)preekbeurt kunnen verdiepen. Zowel geestelijk als 'technisch' gezien.

"Als spreker moet je ervan doordrongen zijn dat je mensen niet kunt overtuigen van God of geloof, maar je kunt je boodschap wel zo duidelijk en zo dicht mogelijk bij hen brengen. De preek is een instrument om harten te raken. Het is de verantwoordelijkheid voor jou als spreker om ervoor te zorgen dat je instrument in orde is", aldus Ron van der Spoel in het voorwoord van het boek.

Voor wie?
Het boek is niet alleen maar bedoeld voor predikanten of voorgangers maar voor iedereen die af en toe (s)preekt of voor een groep staat: jeugdleiders, catecheten, docenten, zangleiders, oudsten etc. Ook voor degenen die willen leren (s)preken is het boek interessant.

Opbouw van het boek
Het boek is opgebouwd uit drie delen. Het eerste deel gaat over het onderzoeken van je Bijbelgedeelte, jezelf en je publiek. Hoofdstuk 1 en 2 gaan in op de vraag waarom je eigenlijk spreekt of wilt spreken. In de eerste vier hoofdstukken ligt de nadruk op de geestelijke kant van de voorbereiding, terwijl in het vervolg van het boek vooral de praktische kant van het overbrengen van je boodschap wordt benadrukt.
Deel 2 gaat over de opbouw van de preek, zodat je preek staat als een huis. Paulien gebruikt hiervoor het IKEA-principe. In onderstaand filmpje legt Paulien dit principe kort uit. In het boek staat een uitgebreide versie beschreven.

          

Deel 3 beschrijft de fase van het spreken. Deze hoofdstukken kun je ook prima afzonderlijk lezen. Deze gaan bv. over Houding en stem, Stress en Feedback.

Daarnaast staan er achter elk van de in totaal 12 hoofdstukken VIER vragen of VIER tips. Dit is niet voor niks. 'Het is namelijk mijn gebed', zegt Paulien 'dat je mag vieren: wie je bent als spreker, dat God jou het goede nieuws heeft toevertrouwd, dat Vader, Zoon en Geest worden verheerlijkt door je presentatie en presentie en dat vele harten geraakt zullen worden.'

Het boek staat ook vol met pictogrammen die verwijzen naar een video of extra informatie op de website www.geloofwaardigspreken.nl
Achterin het boek vind je 'oefeningen' die je stap voor stap de weg wijzen om onderzoek te doen en daarna je preek te ontwerpen en uit te voeren.

Je kunt HIER overigens het eerste hoofdstuk van het boek inzien.

Paulien Vervoorn is in juni van dit jaar te gast geweest bij Andries Knevel. In dit interview vertelt ze nog veel meer over 'Geloofwaardig spreken'. Ik heb genoten van haar enthousiasme en kan jullie van harte aanraden het gesprek terug te luisteren!

Persoonlijk ben ik ook helemaal enthousiast geworden van het boek en stiekem hoop ik dat het misschien nog vaker ter hand mag/kan nemen om te kunnen gebruiken in de voorbereiding een eventuele volgende spreekbeurt :)


Reacties