30 dagen om je tong te temmen - Deborah Smith Pegues - recensie

Dertig dagen lang heb ik elke dag een hoofdstukje gelezen in het boek '30 dagen om je tong te temmen' van Deborah Smith Pegues.
'Dit heb jij toch niet nodig mam', lachte mijn oudste dochter verbaasd toen zij het boekje op mijn bureau zag liggen. Het is natuurlijk leuk zo'n compliment te krijgen en het klopt wel een beetje dat ik in mijn taalgebruik redelijk 'netjes' ben. Ik scheld niet, vloek niet en zeg zelden onbehoorlijke dingen maar toch....geen mens gebruikt zijn tong altijd goed, dus ik ook niet.
Maar waarom trok de titel mijn dan toch zo aan? Al maanden ging de titel van het boekje door mijn hoofd, het bleef mijn bezighouden.

Zoals gezegd, ben ik er toch maar eens in begonnen en heb van 1 t/m 30 oktober geprobeerd mijzelf bewust(er) te worden van het gebruik van mijn tong.
Wanneer je de titel even tot je laat doordringen, denk je misschien net als ik: '30 dagen' dat is wel erg kort. Welk mens kan nu in 30 dagen zijn tong temmen? Het is mij in ieder geval in de afgelopen 30 dagen niet gelukt, ik ben bang dat ik hier mijn leven lang voor nodig heb. 'Temmen' betekent dat je iets vanuit een onhandelbare staat brengt in een staat van onderwerping. Iemand zou lange tijd in totale afzondering moeten leven om dat te bereiken voor zijn tong. En zelfs dan zouden zijn innerlijke gesprekken waarschijnlijk op één of andere manier negatief zijn, zodat hij of zij nooit de totale overwinning behaalt.
De enige hoop voor de tong is de Geest van God. Je moet eigenlijk dagelijks je tong in toom houden en onderwerpen aan Hem. Met dit boek kun je leren hoe je je tong kunt temmen. Misschien is 'trainen' zelfs een beter woord, want het is niet de bedoeling dat wij geremde mensen worden. Eigenlijk gaat het erom dat wij God de teugels in handen geven - niet alleen van onze tong, maar vooral van ons hart, want het hart stuurt de tong aan. De tong kan met Zijn hulp tot een nuttig instrument worden dat zegen verspreidt.

Gaandeweg het lezen kwam ik erachter dat er eigenlijk heel veel verkeerde dingen zijn die je met je tong kunt doen. Ik was mij er nooit zo van bewust.
Je hebt de liegende tong, de vleiende tong, de manipulerende tong, de haastige tong, de verdeeldheid zaaiende tong, de twistzieke tong, de opschepperige tong, de zelf kleinerende tong, de kwaadsprekende tong, de roddelende tong, de bemoeizieke tong, de verraderlijke tong, de kleinerende tong, de cynische tong, de betweterige tong, de krenkende tong, de tactloze tong, de intimiderende tong, de onbeleefde tong, de veroordelende tong, de egocentrische tong, de vloeiende tong, de klagende tong, de wraakzuchtige tong, de beschuldigende tong, de ontmoedigende tong, de twijfelende tong, de praatzieke tong, de indiscrete tong en de zwijgende tong.

"Als je dit boek leest met een verlangen om te groeien en om bepaald gedrag toe te geven dat je eerst misschien ontkende, dan zul je de vrijheid ervaren die je leer kennen door de waarheid te omarmen", schrijft Smith in haar voorwoord. Ik denk dat ze gelijk heeft.

Het boek is voor mij persoonlijk een eyeopener en kan het iedereen van harte aanraden.

Titel: 30 dagen om je tong te temmen
Schrijfster: Deborah Smith Pegues
ISBN: 9789060675694
Prijs: €14,95

Reacties

  1. Lijkt me best een confronterend boek!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hmm misschien kan deze flapuit maar beter een pleister op haar mond plakken;)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ja, ik heb ook wel 'even' wat meer nodig dan 30 dagen ;-) Maar groei kan en zal er zijn!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Boeiend Wendy, de macht van de tong... daar ben ik al jaren mee bezig. De Bijbel is er zo duidelijk over. Het gaat al heel veel beter dan bijv. 10 jaar geleden :)

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Fijn dat je een reactie achterlaat. Deze wordt eerst gecontroleerd dus het kan even duren voor je hem terugziet onder het bericht.