Wachten met trouwen?


"Te veel ouders en kerken sporen jonge christenen aan om te wachten met trouwen. Maar dat is geen Bijbelse manier van leven," zegt predikant Ted Cunningham. Volgens hem zitten ouders vast aan de gedachte dat hun kind eerst school moet hebben afgerond, in bezit is van een baan en geleerd moet hebben onafhankelijk te zijn. "Leren onafhankelijk te zijn is uitgegroeid tot een maatschappelijk aanvaardbare term voor egoïsme," zegt hij.

Cunningham bracht vorig jaar het boek Young and in Love: Challenging the Unnecessary Delay of Marriage uit. Hij ziet dat vroeg trouwen niet populair is, maar Cunningham beschouwt het als ene "zuivere" boodschap die veel kerken zouden moeten leren. "Ik heb geleerd dat seks 'vies' is en bewaard moet worden voor die ene die je lief krijgt. Jongeren doen nu het tegenovergestelde. Ze genieten van seks en stellen hun huwelijk uit." Volgens hem kun je niet aan christelijke jongeren vragen vanwege Bijbelse principes geen gemeenschap te hebben met hun aanstaande vrouw of man en ze tegelijkertijd te vragen 15 jaar verkering te hebben. Ouders verwachten namelijk dat hun kinderen zich eerst compleet settelen door hun opleiding af te maken, werk te zoeken en te sparen. Ondertussen wil men graag dat hun ongetrouwde kinderen als christen leven - in onthouding.

De voorganger van de Woodland Hills Family Church in het Amerikaanse Branson benadrukt dat hij er niet voor wil pleiten dat alle jonge mensen zo snel mogelijk trouwen. "Tijdens de voorbereiding op het huwelijk is er een zekere mate van volwassenheid, verantwoordelijkheid nemen en wandelen met Jezus nodig." Zelf trouwde Cunningham toen hij nog op de universiteit zat. Hij is van mening dat dat voor jonge twintigers een goed moment is om te trouwen.

Bron: CIP (nu Cvandaag)


Reacties

  1. Voor mijn man en ik is/ was het ook zo. We zijn getrouwd toen we nog aan het afstuderen waren/ zijn en naar een baan zoeken die past bij onze niveau.

    Vroeger dacht ik ook dat je eerst volmaakt moest zijn voordat je ging trouwen. Nu weet ik dat je eerst de bewuste keuze moet maken om je leven met iemand te delen.

    Ik ben blij dat ik die keuze heb gemaakt, maar ik geef toe... deze keuze zou ik niet hebben gemaakt als ik net begin 20 was....

    Groetjes, Naomi (www.newsofpeace.com)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, wat zal ik er zelf van zeggen. Volmaakt was ik ook zeker niet toen ik jong was (en nog steeds niet hoor!).Maar ik heb die keuze wel gemaakt op mijn 20e en zat ook nog op school toen we trouwden. Mijn man was net afgestudeerd en had net een baan. Hij was/is wel een paar jaar ouder. Toch keek men mij in de klas raar aan toen ik zei dat we wilden trouwen. Ik heb er nooit spijt van gehad. (De hele klas was op onze bruiloft, dat was erg leuk).

      Verwijderen
  2. Goed stukje, ben het er helemaal mee eens!! Verbazend vind ik het om te zien dat dit een hele normale gedachtegang is onder christenen. Trouwen word gezien als een mooie dag met een mooie jurk en alle poespas er omheen, maar waar het werkelijk omgaat word niet gezien. Helaas zie je dan ook dat steeds meer jongeren eerst gaan samenwonen, wat vervolgens allemaal gedoogd word door ouders en kerk.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Met je eens Mieke, het is jammer dat dat vaak als 'normaal' wordt gezien terwijl wanneer je zegt dat je wilt trouwen je wel een beetje raar aangekeken wordt.

      Verwijderen
  3. Ben het hier zeker mee eens! Begrijpelijk dat ouders hun kinderen goed voorbereid uit huis willen laten gaan en dan ook kijken naar de basis (opleiding, geld, zelfstandigheid etc). Alleen is het ook zo dat als zij willen trouwen en ook weten dat ze intiem met elkaar willen zijn en God gehoorzaam willen zijn, men hun daar niet in moet remmen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Gelukkig is dit de gang van zaken (meestal) bij ons in de gemeente.
    Vreselijk lange verlovingen komen eigenlijk niet voor. Verkeringen op jonge leeftijd komen eigenlijk ook niet voor, omdat de boodschap duidelijk is: je gaat pas een relatie met iemand aan als je volwassen genoeg bent om ook de verantwoordelijkheden te dragen die daarbij horen. En dat kun je echt niet als je 15, 16 bent!
    Daarom zijn de meesten begin 20, soms tegen de 30 als ze elkaar 'vinden'. De oproep van Paulus aan Timotheus om de begeerten der jeugd te vlieden is in de jeugdsamenkomsten een regelmatig terugkerende tekst. Het bijzondere is dat als je dat doet, je gezegend wordt als je uiteindelijk de ware vindt. Reinheid is een bijzondere basis voor een goed huwelijk!
    Wel houden we ons (als het goed is...) aan de bijbelse regel dat je met seks wacht tot je getrouwd bent. Je kunt er behoorlijk om heen draaien, maar als je eerlijk bent blijft dat Gods volmaakte plan met een jong echtpaar. Dat kost soms wel moeite natuurlijk, en daarom is een lange verlovingstijd niet aan te bevelen. Je moet de kat niet op het spek binden!
    Een huwelijk tegenhouden omdat de opleiding niet is afgerond of een goede baan nog niet is gevonden lijkt mij ook niet wijs. Er staat: het is beter te trouwen dan van begeerte te branden. Er staat niet: maak eerst je opleiding af en zoek een goede baan, pas als je een eigen huis en auto hebt mag je trouwen :-)
    Ook de begeerte van man en vrouw is iets wat God heeft geschapen, het moet alleen tot de juiste tijd wachten: De trouwdag!

    Natuurlijk ben je niet volmaakt als je trouwt... dan begint het pas, de ontwikkeling om samen gesmeed te worden en een hulp worden die bij je man past!
    En dat duurt je hele huwelijk, iedere keer komt er wel weer een nieuwe uitdaging.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mooi stukje Atalanta, zo wordt er bij ons ook geleerd. Wat een zegen om je huwelijk rein te kunnen beginnen!
      Ik kan verder alleen maar een volmondig AMEN op je stukje zeggen.

      Dineke

      Verwijderen

Een reactie posten

Fijn dat je een reactie achterlaat. Deze wordt eerst gecontroleerd dus het kan even duren voor je hem terugziet onder het bericht.