Talenten

Een stukje dat ik pas las ik het boek 'Toptalent' zette me aan het denken.

"Wanneer je toptalenten in huis haalt, dien je als organisatie te beseffen dat deze groep andere doelstellingen, waarden en motivaties heeft dan de overgrote meerderheid van de mensheid. Dat klinkt simpel, maar in de praktijk gaat het nogal eens mis, bijvoorbeeld omdat de manager die – al dan niet bewust – de toptalenten in huis haalde, zijn eigen normen op hen projecteert. In Managing Talented People gaan Alan Robertson en Graham Abbey in op de consequenties van het binnenhalen van toptalent. Aan de ene kant wordt er door bedrijven meer verwacht van de zeer getalenteerde nieuwkomers, aan de andere kant verwachten de  talenten ook meer van de organisatie waarin zij actief zijn. Het zijn snelle denkers die een ander soort uitdagingen nodig hebben. Ze kunnen een grotere mate van complexiteit aan, maar zijn zelf ook complex, bijvoorbeeld in hun aansturing. Wanneer je ze niet prikkelt, geen autonomie geeft en hun handelingsvrijheid beperkt, gaat het al snel mis. De toptalenten worden dan meestal ongeduldig en het risico bestaat dat ze vertrekken. Dat manifesteert zich onder andere door de neiging de kantjes er een beetje van af te gaan lopen, iets wat eigenlijk volstrekt tegen de natuur van de toptalenten indruist, maar duidelijk aangeeft dat ze hun ei niet kwijt kunnen. Toptalenten dienen dus regelmatig nieuwe prikkels en uitdagingen te krijgen op optimaal te functioneren."
uit: 'Toptalent' van Ralf Knegtmans

Ik wil zelf niet de invulling geven aan wat dit gedeelte bij mij opriep maar ik leg het als vraag in jullie midden deze keer. Wie herkent er iets van zichzelf in bovenstaand citaat? Het woord 'toptalent' kan voor verwarring zorgen maar probeer hier een ander woord voor te bedenken en het dan eens door een andere bril te lezen.


Reacties

  1. Ach ja toptalenten. Weet je, al haal je de beste pianist ter wereld uit een of ander land en laat hem een geestelijk lied spelen, het zal niets uitwerken. De Geest zal niet stromen…Het zit niet op talent vast maar op Gods Geest dacht ik…IK zal er een stukje aan wijden over hoe ik het zie tzt.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. marion@direbo.nl4/6/12 00:51

    Ik denk meer aan Romeinen 12 waar staat geschreven:

    Hebbende verscheidene gaven,naar de genade die ons gegeven is.
    Zo laat ons die gaven besteden..

    Gaven = verantwoordelijkheid.

    Tot opbouw van De Gemeente hetwelk Zijn lichaam is.

    En lees 1 kor:12:1,4,28 over Geestelijke gaven.

    www.bijbelstudie.nl

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Fijn dat je een reactie achterlaat. Deze wordt eerst gecontroleerd dus het kan even duren voor je hem terugziet onder het bericht.