Wat is nu het meest wezenlijke verschil tussen een talent en een geestelijke gave?

Vanmorgen las ik in de eerste Petrusbrief een bemoedigend en toepasselijk gedeelte:
Dient elkander, een ieder naar de genadegave die hij ontvangen heeft, als goede rentmeesters over de velerlei genade Gods'. 1 Pet. 4:10

In het boek Ademruimte, dat geschreven is door de oprichter van Jarsons, Matthijs Goedegebuure, wordt bevestigd: ieder mens heeft één of meerdere talenten gekregen. Maar, als je tot geloof komt, ontvang je bovendien 'Geestelijke gaven', (zie oa.1 Kor.12). De vraag die bij mij bovenkwam en die ik de schrijver heb voorgelegd was deze:
Wat is nu het meest wezenlijke verschil tussen een talent en een geestelijke gave?

Zou het zo kunnen zijn dat de 'Gaven van de Geest' de manieren bepalen waarop je met je 'talent(en)' omgaat?

Goedegebuure antwoordde als volgt : 'Dat is een leuke en goeie vraag. Ik denk dat je met je eigen antwoord al in de goede richting zit. De Heilige Geest doorbreekt grenzen en beperkingen en zorgt ervoor dat een talent doelgericht en naar Gods plan wordt ingezet. Zo geloof ik bijvoorbeeld dat veel muzikale talenten die destructief of egocentrisch gebruikt worden, wel degelijk door God gegeven zijn. Maar door de aanraking en kracht van de Heilige Geest komt het talent op zijn bestemming: als een gave, gegeven door de Heer Jezus aan zijn gemeente om deze op te bouwen. De Heilige Geest is in staat om er meer van te maken dan eigenlijk 'normaal' is. We moeten dit goed onderscheiden van de houding waarmee iemand met zijn talent omgaat. Iemand zonder de Heilige Geest heeft soms een betere en meer actieve houding in het inzetten van zijn talent dan iemand met de Heilige Geest. De Heilige Geest spoort ons aan en werkt een gezonde persoonlijkheidsontwikkeling uit, maar wij hebben als mens de vrijheid om een passieve of actieve houding aan te nemen. Verder geloof ik dat door de vervulling met de Heilige Geest een diepe vrijheid ontstaat waardoor gaven en talenten zichtbaar worden die zonder de Heilige Geest onzichtbaar of begraven blijven. Samenvattend: elk talent is bedoeld om gedreven door liefde als een geestelijke gave te functioneren. Sommige talenten blijven helaas verborgen en sommige komen helaas niet onder het gezag van de Heilige Geest.'

Ik ben benieuwd hoe jullie hier, als bloglezers, over denken!






Reacties

  1. Zou het zo kunnen zijn dat de 'Gaven van de Geest' de manieren bepalen waarop je met je 'talent(en)' omgaat?
    - Ja, goeie vraag. Ben het met het antwoord daarop wel eens. Een talent wordt pas een geestelijke gave als je het onder leiding van de heilige Geest ten goede gebruikt voor het Lichaam van Christus, in dienst van God. Dan komt er een ontwikkeling in geestelijke zin die veel diepgaander is en een veel grotere rijkdom geeft dan alleen het 'ontwikkelen van je talent' in menselijke zin. Misschien kom je - als je je laat leiden door de Geest - menselijk gesproken niet eens zo ver als je had kúnnen komen met dat talent (bijv. als muzikant op een wereldtoneel). Maar in Gods ogen ben je véél waardevoller met dat talent, Zijn gave, op de plek die Híj met je voor ogen heeft. Ik denk dat de belangrijkste vraag in deze kwestie is: leef ik WERKELIJK voor God, of strijk ik in de diepste schuilhoekjes van mijn hart ergens nog een beetje 'eigen eer' op voor datgene dat God aan mij heeft toevertrouwd?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hmmm, waarom zo de focus op talenten vraag ik mij af?
    Vind het eerlijk gezegd nogal theoretisch..
    Oneindig veel belangrijker is denk ik te leven voor God. WERKELIJK, zoals Annemieke al zegt.
    Wanneer het je ambitie is om (met je talenten) iets na te laten in deze wereld, zul je waarschijnlijk niets anders na laten dan een erfenis van ambities..

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

      Verwijderen
    2. Ik wil er de nadruk op leggen omdat niet alle mensen hun talenten inzetten tot eer van God. Er zijn heel veel talentvolle mensen die met hun talent alleen gericht op eigen eer en eigen carrière.
      We hebben toch echt de 'gave(n) van de Geest' nodig om ons talent tot zijn volle recht te laten komen. Ik vroeg mij af wanneer nu iets een talent is en wanneer een gave van de geest. Talenten krijgt ieder mens bij zijn geboorte, de gave van de geest ontvang je pas wanneer je tot geloof komt.

      Verwijderen
    3. Mijn vraag was overigens niet op je als persoon afgevuurd hè Wendy, voor alle duidelijkheid ;-)
      Vraag me dan wel af welke gaven ik ontvangen heb.
      In tongen spreek ik niet, uitleg ervan kan ik niet geven. Wijs vind ik mezelf ook niet. Kennis, profeteren? Nee, ook niet echt. De gave van genezen heb ik niet, voor zover ik weet. Ik zou direct mijzelf willen genezen..
      Blijft over de gave van geloof ;-)

      Verwijderen
    4. Nee hoor Hans, zo heb ik het ook niet opgevat, sorry als door mijn manier van antwoorden dat idee is ontstaan.
      N.a.v. je antwoord wil ik er vandaag nog eens een blogbericht aan besteden. Dus...wordt vervolgd.

      Verwijderen
  3. Een talent wordt meestal gedacht aan, wat iemand kan, zoals men wel eens zegt: Zo,die heeft een gave of talent! ) of aanleg

    Geestelijke gaven of talenten worden vaak verward met elkaar net zoals bij de ponden en talenten.

    In lucas 19 vers 11 staat de vergelijking tussen de ponden en talenten, waar de Heer zegt in vers 11. Doet Handeling totdat ik kom!

    De Heer ons alles geven wat tot de Godzaligheid behoort en geeft ons allemaal evenveel naar wat hij of zij dragen kan...dit is een verantwoordelijkheid

    Een gave is een verantwoordelijkheid. Het gaat in de eerste plaats trouw leren zijn aan het Woord van God en wat je ermee doet vervolgens.

    Houdt altijd dit in gedachte....
    Het gaat altijd om de opbouw van De Gemeente Gods. Lees in dit verband 1 kor 12 maar eens helemaal.

    Het kan zijn dat de Heer ineens een beroep op je doet, en dat je je daar verantwoordelijk en voor geroepen voelt.Het kan zijn dat je b.v het Woord door geeft, of een ander de stoelen klaar zet of koffie zet, of andere en vaak geen leuke klusjes b.v toiletten schoonmaken.

    Zie in dit verband o.a Rom 12 1 Petrus 4 vanaf vers 11

    Zoek in dit verband ook een het woordje Rentmeesters op en alle teksten met gaven en vergelijk Schrift met Schrift en tel ze bij elkaar op en leg ze naast elkaar of en schrijf de andere woorden die je daar tegenkomt onder elkaar op en dat schetst dan het hele plaatje.

    Indien iemand in Wijsheid ontbreekt dat hij daarom bidden leert Jacobus, want De Geest van God wil ons in heel de Waarheid leiden.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik wilde dit nog graag toevoegen dat de Heer zegt in Kol 3:17
      Wat gij ook doet met woorden of met werken, doe het alles in den Naam van de Here Jezus.
      En vers 23 zegt: En al wat gij doet, doet dat van harte als den Heere en niet den( voor)de mensen.

      En vers 22 zegt o.a: niet met ogendiensten als mensenbehagers, maar met eenvoudigheid des harten,vrezende Gods. dat is rekening met Hem houden.

      Hij bewerkt het willen én werken in ons...

      Heer, hier ben ik...wat wilt Gij dat ik doen zal...spreek Heer,Uw knecht hoort...

      Verwijderen
    2. Dank je voor de aanvullingen Marion. Geestelijke gaven hebben we inderdaad gekregen tot opbouw van de gemeente en tot eer van God!

      Verwijderen
  4. Interessant blog Wendy, en ook interessante reacties. Vooral de laatste reactie van Marion spreekt mij aan.
    Je hoeft niet moedeloos te worden als je " je gaven niet weet". Blijf alles wat je doet, van harte doen als voor de Here.

    Dineke

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Iedereen heeft wel een bepaald talent hebben, zowel gelovigen als niet-gelovigen.
    Geestelijke gaven concentreren zich helemaal op de opbouw van Gods koninkrijk, denk ik. Terwijl talenten ook gebruikt kunnen worden voor dingen die helemaal niets met godsdienst te maken hebben. Bijvoorbeeld: goed een vergadering van je werk kunnen leiden ;-) noem ik echt talent!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik heb er ook een aardige tijd terug meegezeten wat het verschil tussen gaven en talent is. 'k Ben toen op onderzoek gegaan.
    "Zou het zo kunnen zijn dat de 'Gaven van de Geest' de manieren bepalen waarop je met je 'talent(en)' omgaat?" Ik vind dat je het in deze zin heel mooi verwoord. Teruggeven aan God, zodat ze door Hem ingekleurd worden, door de heilige Geest.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Fijn dat je een reactie achterlaat. Deze wordt eerst gecontroleerd dus het kan even duren voor je hem terugziet onder het bericht.