Onberispelijk en juichend van vreugde


Vanmorgen las ik een prachtig gedeelte in de Judasbrief. De laatste twee verzen troffen mij: 

Judas: 24-25 De enige God, die de macht heeft u voor struikelen te behoeden en u onberispelijk en juichend van vreugde voor zijn majesteit te laten verschijnen, die ons redt door Jezus Christus, onze Heer, hem behoort de luister, de majesteit, de kracht en de macht, vóór alle eeuwigheid, nu en tot in alle eeuwigheid. Amen. NBV

Judas: 24-25 Aan Hem nu Die bij machte is u voor struikelen te bewaren, en u smetteloos te stellen voor Zijn heerlijkheid, in grote vreugde, de alleen wijze God, onze Zaligmaker, zij heerlijkheid en majesteit, kracht en macht, nu en in alle eeuwigheid. Amen. (HSV)

Judas: 24-25 Hem nu, die u voor struikelen kan behoeden en onberispelijk doen staan voor zijn heerlijkheid in grote vreugde, de enige God, onze Heiland, zij door Jezus Christus, onze Here, heerlijkheid, majesteit, kracht en macht vóór alle eeuwigheid, èn nu èn in alle eeuwigheden! Amen. (NBG)

Wat een geweldig vooruitzicht!

Volmaakt en zonder zonden, zonder gebreken, is uiteindelijk iedere gelovige als hij of zij bij Christus komt en Hem ziet. Als wij ons nieuwe lichaam krijgen, zullen we net als Christus zijn. Wanneer we in Zijn aanwezigheid komen, zal dat mooier zijn dan we ooit konden denken!

Reacties

  1. Zo is het! Alle dank en eer aan de Meester.
    Mooier vooruitzicht is onmogelijk. Als we daar iedere dag (even) bij stil staan, zijn we al een aardig eindje op weg naar de hemel. De plaats waar God ons hebben wil!
    Ik kan soms niet wachten..

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een geweldige, hoopvolle toekomst!
    Wat me direct opviel is ook wat ervóór staat: "Aan Hem nu Die bij machte is u voor struikelen te bewaren..." Is dat wel zo? Is Hij bij machte me voor struikelen te bewaren? In de hemel pas (wat valt daar nog te struikelen?), of ook al hier op aarde? Geloof ik dat?

    Jakobus schrijft: "Want wij struikelen allen in velerlei opzicht..." Vooral waar het onze woorden, ons reageren naar elkaar toe aangaat. Tóch geloof ik in een leven waarbij ik nooit in hoef te gaan tegen mijn geweten (bewuste zonde), én waarbij ook dat ongewilde 'struikelen' in mijn reageren meer en meer afneemt. Oftewel: hier op aarde mag ik al naar die volmaaktheid toegroeien. Hoewel dat in de hemel - als het lichaam der zonde is afgelegd - pas helemaal voleindigd zal zijn. Ik verlang naar dat moment, maar dat betekent niet dat ik ik 'lijdzaam' afwacht tot het zo ver is, alsof ik nu eenmaal gedoemd ben een zondaar te blijven hier op aarde: "Blijft (...) uw behoudenis bewerken met vreze en beven, want God is het, die om zijn welbehagen zowel het willen als het werken in u werkt. Doet alles zonder morren of bedenkingen, opdat gij onberispelijk en onbesmet moogt zijn, onbesproken kinderen Gods te midden van een ontaard en verkeerd geslacht..." Fil 2:13-15.
    Onberispelijk en onbesmet... te midden van deze verkeerde wereld. In het hier en nu! Ja, dan is er 'werk aan de winkel' :) Met behulp van Gods kracht!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Opvallend inderdaad dat dat ervoor staat. Dat 'behoeden' voor struikelen zal waarschijnlijk bedoeld zijn voor het leven nu, hier op aarde. Judas schrijft deze brief met name om de gemeente er aan te herinneren voortdurend waakzaam te blijven, sterk te blijven in het geloof en te wapenen tegen dwaalleer.
      We hoeven inderdaad niet lijdzaam af te wachten tot het zover is, met behulp van Zijn kracht kunnen we dat nu al doen. Hij zal ons helpen als wij Hem erom vragen.

      Verwijderen
  3. Ik juich nu al. Niet omdat ik zo blij ben met mijzelf maar omdat ik mag weten hoe groot zijn genade is! Ik denk aan Paulus als hij uitroept:"Ik ellendig mens, wie zal mij verlossen?" Men meent vaak dat wij ons op moeten werken en op moeten poetsen. Een goede gedachte maar waardeloos. Er valt niets op te poetsen aan die oude mens. Mogen we dan maar aanklooien? Neen, we moeten ons vastklampen aan de genade die ons geschonken is door Hem die struikelde onder dat kruis...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zijn genade is zo groot, we kunnen ons dat soms maar moeilijk voorstellen denk ik.

      Verwijderen
  4. Ik ben ook wel het juichende type, dus misschien moet ik een koortje beginnen met Peter... maar, je hebt gelijk Wendy, prachtige teksten. Ik geloof niet dat ik ooit iemand uit die brief heb horen preken+ nou... jij bent de eerste!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mooi hé? Soms heb je iets al heel vaak gelezen en ineens valt het je op. Bijzonder vind ik dat altijd.

      Verwijderen
  5. Wat een vreugde zal dat wezen, Hem te zien en bij Hem te zijn! Vreugde en blijdschap is ons deel. We zullen jubelen en juichen! Wat een vooruitzicht! Dank aan Hem!

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Fijn dat je een reactie achterlaat. Deze wordt eerst gecontroleerd dus het kan even duren voor je hem terugziet onder het bericht.