Hoe belangrijk is je IQ?


Tegenwoordig krijgen de kinderen en jongeren allerlei testen op school. Zo willen ze op het Voortgezet Onderwijs bv. weten op welk niveau een leerling kan starten in de brugklas. Maar dit is niet de eerste test die kinderen krijgen. Op de kleuterschool worden al testen afgenomen en gedurende de acht jaar basisschool volgen er nog diverse toetsen. Het worden er hoe langer hoe meer. Hier is in de meeste gevallen niets mis mee denk ik maar van de uitslag hangt soms wel een heleboel af. Soms wordt een leerling die onder een bepaald aantal punten scoort op de citotoets bv. niet tot een bepaald niveau toegelaten op het VO.
Als de kinderen/jongeren wat ouder zijn en allerlei toelatingsonderzoeken of assessments moeten doen, wordt er soms ook maar heel beperkt gekeken naar wat een jongere voor kwaliteiten en talenten heeft.

Onderstaand stuk dat ik las in het boek 'Toptalent', wijst uit dat het IQ dat een leerling heeft niet altijd doorslaggevend hoeft te zijn. Er zou naar veel meer dingen gekeken moeten worden.

Ook het stukje wat hierover in Intermediair staat, bevestigt dit.

"Om het denkvermogen van individuen inzichtelijk te maken wordt in het hedendaagse werving en selectievak regelmatig een beroep gedaan op intelligentietest. Hoewel de kracht van een goede intelligentietest niet gebagatelliseerd moet worden, valt er behoorlijk wat af te dingen op het fenomeen van de IQ- test. Onderzoek heeft aangetoond dat de uitslag van elke IQ- test significant verbeterd kan worden door van tevoren te oefenen. Er is inmiddels een hele reeks van boeken verkrijgbaar die eenieder in staat stelt de hindernissen tijdens een assessment of IQ-test aantoonbaar beter te nemen. Verder wijzen diverse auteurs ons terecht op het feit dat al deze testen weliswaar iets zeggen over de intelligentie van de persoon in kwestie, maar niets – of in ieder geval weinig – over zaken als creativiteit, het vermogen om samen te werken, onder druk kunnen presteren, onafhankelijk denken of beslissen, sociale bagage en andere in het bedrijfsleven zeer relevante criteria. Toegegeven, een goed assessment center gaat al veel verder en bevat doorgaans een simulatie van de toekomstige werksituatie. Toch zie ik ook hier vaak een te beperkte scope en wordt er niet per definitie gewerkt met professioneel getrainde assessors.

Wetenschapper Howard Gardner, verbonden aan Harvard University, was de eerste die rond dezelfde periode verschillende vormen van intelligentie onderscheidde. Elke mens beschikt volgens Gardner over een scala aan talenten. Zo onderscheidt hij logisch-mathematische intelligentie, muzikale intelligentie, ruimtelijk inzicht of ruimtelijk intelligentie, taalkundige intelligentie, maar ook de interpersoonlijke (sociale) intelligentie. Wanneer je laag scoort op een IQ-test wil dat volgens Gardner nog niet zeggen dat je niet slim bent. Het betekent hoogstens dat je niet visueel/ruimtelijk, logisch/mathematisch of verbaal/linguïstisch intelligent bent; het kan best dat je op andere vlakken wel erg intelligent bent, en daarin zeer succesvol kunt worden, bijvoorbeeld in muziek of een andere discipline."
uit: Toptalent – R. Knegtmans

Hebben jullie ervaringen met uitslagen van toetsen van jullie kinderen die later totaal anders uitpakten en niet bleken te kloppen met de mogelijkheden/kwaliteiten die jullie kinderen hebben?

Wat vinden jullie van al die testen/toetsen die onze kinderen tegenwoordig moeten doen?


Reacties

  1. Ik heb al jaren het gevoel dat kinderen geen kind meer mogen zijn. Vooral bij jonge kinderen kan een toets/test een gigantische druk meebrengen, zodat ze van jongs af aan al een prestatiedrang meekrijgen en het gevoel hebben dat ze niet goed genoeg zijn als de toets niet het gewenste resultaat heeft gegeven. Want dan volgt immers meestal nog een test, terwijl anderen in de klas dat niet hoeven?! En papa en mama mogen weer op bezoek komen bij de juf, terwijl anderen dat niet hoeven. En welke leeftijd dan ook, ieder kind voelt dan dat hij volgens de schoolnormen faalt en minder(goed) is dan de anderen. En dit kan zeer grote gevolgen hebben voor de rest van de schooltijd/basisschool/voortgezet etc. Maar ook voor de rest van het leven. Als het al eerder is voorgekomen dat je kind het gevoel heeft dat hij heeft gefaalt dan zal zo'n kind bij een volgende toets eerder denken; dit lukt me niet; ik kan het vast weer niet en zo krijg je een verkeerd beeld van zo'n toets/test en dus van het kind. Zelfs op televisie zijn er al programma's over het vmbo, waarbij vaak de nadruk word gelegd op de kinderen die zich slecht gedragen, niet willen leren etc. met de gevolgen dat er zelfs ouders zijn die hun kinderen niet naar het vmbo willen hebben, terwijl er vroeger niks was met de mavo, nu vmbo-gt. Ik denk dat door al die overvloedige testen van tegenwoordig op scholen heel veel kinderen worden ondergewaardeerd, men vergeet ook vaak dat er meer factoren bestaan dan iq, bijvoorbeeld doorzettingsvermogen. Ik zou nog wel uren kunnen doortypen hahaha, een mooi onderwerp!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je voor je reactie Tjitske. En...type gerust nog even door hoor. Het is herkenbaar wat je schrijft!

      Verwijderen
  2. Alleen ervaring met mezelf? Ik scheen een hoog IQ te hebben volgens de test. Maar het kwam er niet uit - veuls te dromerig.

    Het is niet zo belangrijk. Zelfs al hebben mijn kinderen geen hoog IQ, ze hebben altijd wel iets waar ze in uitblinken. Al is het alleen al in complimentjes geven ...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Helemaal met je eens Roos. In feite doet het er niet toe ( dat blijkt ook uit al die onderzoeken). Kinderen soms zoveel andere dingen die ze goed kunnen, het is jammer dat dat soms zo onderbelicht blijft.

      Verwijderen
  3. Ik heb er geen ervaringen mee. Maar binnenkort moeten ze op de kleuterschool al bepalen waar men denkt dat het kind in groep 8 zit. 't Is toch van de zotte!!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Klopt, tegenwoordig toetsen ze al in groep 1. Echt in een heus toetsboekje. Ik ben er echt van geschrokken en heb met de tien min. gesprekken ook aangegeven, dat ik dat niet normaal vind en daarom ook geen waarde hecht aan de uitslag. Een kind op die leeftijd denkt nog heel anders ( ook oudere kinderen vaak) . Dan is b.v. de opdracht: zet een streepje onder het plaatje waar iemand smeert. Je kunt dan kiezen uit vijf plaatjes en op een van die plaatje staat een kind dat brood smeert en op een plaatje staat een kind dat knoeit. Mijn dochtertje zette de streep onder het knoeien en dat was fout, maar als bij ons iemand knoeit, zeggen we: smeer niet zo. Zelfs heuse rekensommetjes: zet een streepje onder het cijfertje dat ontbreekt. Dan zag je een kapstok met cijfers en over een cijfer hing een jas..echt, ik wist niet wat ik zag. Mijn dochtertje had het met haar logische denkwijze eigenlijk allemaal goed, maar ja, zo denkt een volwassene niet. In mei ( dus ergens nu) worden ze weer getoetst en ik ben ook echt van plan om daar iets van te zeggen, ook met die voorbeelden die ik net noemde. Jammer van alle leuke spelenderwijs leren tijd al dat getoets. Een kind ontwikkeld ook nog heel veel en komt soms op veel latere leeftijd pas echt tot bloei. Ik heb ook meegemaakt met oudere kinderen dat ze b.v havo advies kregen maar zat vwo konden, maar dat van die kleutertoetsen vind ik ook van de zotte!

    Dineke

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ja hier ook een moeder die al aardig wat tests heeft moeten 'doormaken' met haar dochter - hoewel de dochter er zelf gelukkig niet onder lijdt, hoor. Ze vindt alle 'spelletjes' nog leuk (want het ziet er uit als vrolijke werkbladen). 't Is ergens wel nodig, voor haar, om enigszins te bepalen waar ze staat qua leerniveau. Maar het kan ook zo'n stempel drukken op een kind, terwijl de wijze van afnemen ook meespeelt en de nauwkeurigheid ook een lastig punt blijft. Ze is méér dan haar IQ - gelukkig wel! Vroeger was ik er zelf overigens altijd super zenuwachtig voor, wat helemaal niet nodig bleek, gelukkig :) Maar het kan zeker van invloed zijn bij het ontwikkelen van faalangst, ook de manier waarop er binnen de school mee om wordt gegaan.
    En oh ja - het voorbereiden op die tests is echt onzinnig om te doen! Heeft alleen nut voor die specifieke oefeningen, maar het 'vertaalt' zich niet naar andere gebieden, en dat zal men op den duur toch wel gaan merken (het kind zelf ook). Een ouder moet dat niet willen, het kind 'pushen' door middel van thuis oefenen en oefenen zodat het maar beter scoort. Jammer dat in deze maatschappij ouders zoveel eisen van hun kinderen. Je moet ook blij en dankbaar zijn met een kind op vmbo niveau - of zelfs lager, als het gewoon niet beter kán. Het levensgeluk hangt er niet van af!

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Fijn dat je een reactie achterlaat. Deze wordt eerst gecontroleerd dus het kan even duren voor je hem terugziet onder het bericht.