Het Bijbelboek Openbaring uitgelegd door Jeep van der Schoot

Afgelopen maand heb ik mij verdiept in het Bijbelboek Openbaring. Om eerlijk te zijn vond en vind ik het een enorm moeilijk Bijbelboek. Sinds kort is er een boek verschenen dat dit geweldige Bijbelboek veel duidelijker maakt. De visie van de schrijver over de eindtijd deel ik ook al heel wat jaren maar een manier om het allemaal overzichtelijk te krijgen had ik nog niet gevonden. Ik ben blij met dit boek en kan het van harte aanraden.

"Zalig hij, die voorleest, en zij, die horen de woorden der profetie, en bewaren, hetgeen daarin geschreven staat, want de tijd is nabij" (Openb. 1:3).

"Met vreugde mag ik deze uitleg over het boek "de Openbaring van Jezus Christus" bij u aanbevelen. Het boek is er sterk op gericht om zowel ouderen als jongeren enthousiast te maken voor het profetisch Woord. Naar mijn overtuiging is de schrijver daarin zeker geslaagd. Dat is wat deze verklaring en uitleg onderscheid van vele andere boeken die de laatste decennia over dit onderwerp verschenen zijn.
'Openbaring' is geen eenvoudig boek. Ons kennen is immers nog onvolkomen, zei Paulus. 
(1 Korinthiërs 13:9) Wat mij bijzonder in het boek aanspreekt, is dat de schrijver dit ook eerlijk erkent. Dit blijkt uit het feit dat er op sommige punten een alternatieve verklaring wordt gegeven. We vinden dat bij voorbeeld terug in de zg. 'Bruidsvisie'.
Daarnaast laat dit boek zich ook heel goed gebruiken als lesboek. Zelf heb ik dit boek gebruikt als leidraad in gemeentes waarin ik het boek 'Openbaring' heb behandeld. Vanuit de praktijk heb ik waargenomen dat zowel ouderen als jongeren zeer enthousiast waren over de wijze waarop de schrijver getracht heeft 'de Openbaring' dicht bij de mensen te brengen.
In dit boek van Jeep van der Schoot heb ik vruchten gevonden van een jong iemand die al heel vroeg in zijn leven het diepe verlangen had om zijn eigen generatie bekend te maken met Gods plannen met betrekking tot de toekomst. Jeep heeft de gave ontvangen om dat Woord van God, dat zo lang geleden door Johannes mocht worden neergeschreven, in zijn actuele boodschap voor ons toegankelijk te maken. Mijn wens is dat dit boek voor heel veel mensen tot zegen mag zijn.
In het bijzonder voor de generatie jongeren die in een tijd leeft waarin alle hoop op een zekere toekomst is verloren.
Ds. Dick Stichter

Kijk ook op de website De Koning komt


Reacties

  1. En wat is de visie op openbaring die besproken wordt?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuk, die vraag had ik verwacht! Als je op de link klikt die onderaan het stukje staat, kun je ín vogelvlucht' lezen wat die visie is. Ik zal hem ook hieronder plaatsen:

    Eindtijd houdt in dat er een eind gaat komen aan de menselijke heerschappij, die onder invloed is van de boze. Sinds de kruisiging van Christus leven we in de genadetijd. In deze bedeling, die al ongeveer tweeduizend jaar duurt, worden Messias belijdende Joden en niet Joden tot het Lichaam van de Here Jezus gevoegd (Gal. 3:28). We noemen dit ook wel de gemeente van Christus.

    De laatste fase van de eindtijd is na de opname van de gemeente. Die periode wordt ook wel genoemd: de laatste jaarweek, Jakobs benauwdheid, of de Grote Verdrukking. Het heeft een duur van zeven jaar. In die korte tijd zal de antichrist aan de macht komen (Dan. 9:27). Waarna de Here Jezus zichtbaar met de wolken terugkomt en Zijn voeten op de Olijfberg in Jeruzalem zal zetten (Zach. 14:4; Openb. 1:7).

    Als de Here Jezus komt, dan zal Hij Zijn Koninkrijk hier op aarde vestigen en als Koning der Joden over de gehele aarde regeren (Zach. 14:9). Dit zal Hij vanuit Jeruzalem doen. Het centrum der aarde. In die bedeling, die wel duizend jaar zal duren, zal de duivel in de afgrond opgesloten zijn. In hoofdstuk 20 van het Boek Openbaring wordt het getal duizend wel zes keer genoemd! We moeten dit getal daarom letterlijk nemen. Die periode wordt ook wel het Duizendjarig Vrederijk genoemd (Jes. 2:2-5).

    Na die duizend jaar zal de duivel voor een korte tijd worden losgelaten en zal hij de wereld voor de allerlaatste keer in opstand brengen tegen God. Als dit allemaal heeft moeten gebeuren, komt er een nieuwe hemel en een nieuwe aarde. Ook zal dan het nieuwe Jeruzalem, Gods huis, uit de hemel neerdalen (Openb. 21). Dan zal er nooit meer aan vroeger worden gedacht!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ha, je schreef eens op mijn blog dat je er een andere Bijbelse visie op na houdt over het vrederijk :) Maar als je je in deze visie kunt vinden, dan zitten we volgens mij aardig op één lijn hoor, wat betreft de eindtijd...

      Verwijderen
  3. He, dank je wel Wendy, voor een goede boekentip. Ik heb wel eens een boek over Openabring gelezen, maar meestal brengt dat meer verwarring. Openbaring zelf ook meerdere malen gelezen, maar daar kom ik ook niet altijd uit :) Dus, dit klinkt goed!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik ben wel heel benieuwd wat je er van zou vinden Marja. Als je het ooit leest, hoor ik het graag van je. Heb jij zelf een bepaalde visie op de eindtijd?

    BeantwoordenVerwijderen
  5. George Don, bedankt voor de moeite die je genomen hebt om een reactie te geven. De reden waarom ik hem hieronder niet heb geplaatst is dat ik er totaal niets van begrijp. Ook de woorden zijn vermoedelijk vertaald en is in het Nederlands moeilijk te begrijpen. Misschien kun je je reactie nogmaals geven, kort en duidelijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dag Wendy,
    Jeep en ik hebben samen een commentaar geschreven op het boek Daniel.
    Het is in dezelfde trant geschreven als het boek Openbaring. Het boek is verkrijgbaar in de christelijke boekwinkel.
    Ds Dick M Stichter

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Heb hem zojuist gevonden: http://www.izb-ark.nl/producten/boeken/bijbelstudie/ot-psalmen---maleachi/daniel-15:9789064511639.htm
      Deze lijkt mij ook bijzonder interessant. Ik houd me aanbevolen voor nieuwe titels van jullie!

      Verwijderen

Een reactie posten

Fijn dat je een reactie achterlaat. Deze wordt eerst gecontroleerd dus het kan even duren voor je hem terugziet onder het bericht.