Alleen het Evangelie maakt werkelijk vrij!

"Half februari was ik met Hans van de Lagemaat een week in Israël. Eén van de ontmoetingen die mij erg raakte was met de Joodse evangelist Dov Bikas. Als ex-drugverslaafde heeft hij 25 jaar geleden de bevrijdende kracht van het Evangelie ervaren in zijn leven. Inmiddels evangeliseert hij ruim zeven jaar in de achterbuurten van Tel Aviv. 

We staan in een duistere wijk van Tel Aviv. Net als we de video-opname van Dovs getuigenis willen starten schreeuwt een verslaafde man: “Laat ons met rust”. Nadat Dov hem wat heeft gekalmeerd, besluiten we toch maar onze spullen te pakken en 100 meter verderop door te gaan. Dov: “Als de Heere Jezus vandaag op aarde had geleefd, zouden dit de plekken zijn die Hij had bezocht!” Dov (52) werkt hier ruim zeven jaar onder prostituees en drugsverslaafden. “Als de Heere 25 jaar geleden niet had ingegrepen, was ik ook op straat beland!”
Zijn ouders overleefden de Holocaust. Dov: "Toen ik twaalf was, emigreerden we uit Litouwen naar Israël. Het leven was niet gemakkelijk. Op straat kwam ik als hippie in aanraking met alcohol en drugs. Op een dag, ik was toen 25 jaar, kwam ik evangelist John Pex tegen. Hij vertelde mij over de Heere Jezus. Geen gemakkelijke boodschap. Door de Holocaust was ik namelijk opgegroeid met haatgevoelens jegens christenen".

“Ik ging met John mee naar zijn jeugdherberg (de Shelter). De mensen daar straalden, hadden vreugde en dat, tot mijn verbazing, zonder drugs! Toen ik later de Zaligsprekingen las, zag ik dat de Heere Jezus niet ‘zomaar iemand’ was. En het wonderlijke was... er kwam een enorme rust over mij heen. Ik ervoer dat ik geliefd werd... en nog wel door God! Mijn leven veranderde totaal. Depressieve gevoelens vielen van mij af. Binnen een week stopte ik met alcohol en drugs, gooide mijn hippiekleren weg, knipte mijn lange haren en ging zelfs van mensen houden.”

"Ik wil jullie in Nederland aanmoedigen om het Evangelie te delen met een ieder die het maar wil horen. En vergeet daarbij alsjeblieft niet mijn volksgenoten. Veel Israëli's gaan naar Nederland op vakantie. Zijn jullie klaar om hen met het Evangelie te bereiken? Wisten jullie dat heel veel Israëli's juist buiten Israël door het getuigenis van christenen tot geloof komen? Laten we bidden dat zij mogen uitkomen bij de Heere Jezus. Want alleen het Evangelie maakt werkelijk vrij!"

Bron: Christiaan Stier - Israël en de Bijbel

Reacties