In het boek 'Mam, je bent fantastisch', van Linda Weber, waar ik later nog eens een stukje over wil schrijven, wordt achterin de bijlage een hele lijst genoemd met allerlei dingen die moeders zoal op hun lijstje hebben staan.
Een kleine opsomming:
Een kleine opsomming:
- Baby's voeden, verschonen, in bad doen, wiegen, laten boeren, knuffelen
- Luisteren naar kinderen die huilen, zich vervelen, je bestoken met vragen
- Eten oprapen, etensresten van de vloer vegen
- Problemen oplossen, praktische adviezen geven, klaarstaan om te praten met wie dat maar nodig heeft.
- Luisteren of een kind huilt
- De telefoon beantwoorden, anderen herinneren aan hun taken
- Troosten, bemoedigen en raad geven.
- Hygiƫne bijbrengen
Verder is de schrijfster:
- Taalkundige en kenner van het dialect van een tweejarige
- Trainer van babysitters
- Klankbord voor zowel haar man als haar kinderen, die iets kwijt willen over hun ervaringen van de dag, hun behoeften, hun zorgen, hun aspiraties.
- Leraar in alle praktische vakken, variƫrend van hoe je voedsel moet kauwen tot hoe je een auto moet besturen.
- Assistent bij schoolprojecten
- Vragensteller, bevorderaar van het denken.
- Keurmeester van televisieprogramma's, film en boeken
- Huiswerkbegeleider
- Voorlezer van duizenden kinderboeken ( en dan nog een keer, en nog een keer).
- Organisator en gastvrouw van verjaardagspartijtjes van kinderen
- Snelkok van maaltijden van atleten in de dop, die na afloop van de gezinsmaaltijd even binnen komen waaien
- Controleur van alle onderhoudswerkzaamheden, van het repareren van de koelkast tot tapijtreiniging.
- Historicus van de familie, die de fotoalbums, de babyboeken en de schoolrapporten bijhoudt en archiveert ( ze is nu bij boek 58)
- Agent van de dag, oproepbaar voor ieder noodgeval, zowel thuis als ergens anders
- Ontdooier van de vrieskist
Dit gaat zo nog wel een tijdje door in het boek. Geweldig om te lezen en erg herkenbaar.
Nu zijn veel van bovengenoemde punten vaak dingen die gebeuren zonder dat je dit plant of bedenkt. Je weet niet altijd van te voren wat er gaat gebeuren. Onverwachts duiken ze ineens op en moet je alert reageren en wil je er zijn voor je man en kinderen.
Mijn vraag is: hoe plannen jullie tussen al deze dingen de 'gewone dagelijkse dingen' in. Bv. de keuken schoonmaken, stofzuigen, wassen, strijken, maar ook dingen als ramen lappen, frituurpannen schoonmaken, vriezer ontdooien of nieuwe viltjes onder de stoelen plakken.
Hebben jullie hier een schema voor, schrijven jullie het op en plannen jullie allemaal of doen jullie gewoon elke dag wat je hand vindt om te doen?
Ik ben benieuwd.
Ik probeer wel een beetje een schema aan te houden, maar daar mag van afgeweken worden! Op maandag de huiskamer soppen. Op di de keuken soppen. Woe de slaapkamers stofzuigen en opruimen. Do de badkamer soppen( die schiet er hier erg vaak bij in...). Vrijdag probeer ik te doen wat er eerder bij inschoot.
BeantwoordenVerwijderenIk stofzuig beneden iedere dag, daar wordt het altijd zo vies. Het toilet krijgt ook iedere dag een beurt. De was vouw/strijk ik meestal 's avonds als iedereen op bed ligt. Op zaterdag stoffen de grote kinderen zelf hun kamer en stofzuigen ze hem. Was wassen en ophangen doe ik tussen de bedrijven door.
Ik probeer vaak het eten al voor te bereiden op een rustig moment in de middag, zodat dat niet meer hoeft tegen etenstijd.
Maar voor alles geldt: er mag van afgeweken worden en dat gebeurt dan ook regelmatig door onverwachte wendingen in de dag.
Sandra mv6
Grappig, mijn lijstje is bijna precies hetzelfde als Sandra.
BeantwoordenVerwijderenIk vind het weleens lastig om je plannen in duigen te zien vallen door onverwachte dingen, dan heb ik wat moeite met omschakelen. Zeker als het van die vervelende akkefietjes zijn. Maar ik heb niet echt moeite met een weekje overslaan, hoor. Een mens kan tenslotte niet alles.
Ik heb het boekje Je kunt het! n.a.v. jouw tip te pakken kunnen krijgen. Ik ben benieuwd!
Leuk om zo'n lijstje te lezen, je staat er eigenlijk niet eens bij stil dat je dat allemaal doet.
BeantwoordenVerwijderenLijkt me ook leuk om meer reacties te lezen gewoon om eens te zien hoe anderen het doen.
Zelf begin ik op maandag altijd met de rommel op te ruimen en de kamer aan kant te maken van na het weekend.De wasmachine gaat aan en dan ga ik echt even zitten en schrijf op een lijstje wat ik die dag nog meer wil doen, b.v dweilen, wc', was opvouwen, kaartje schrijven voor jarige, enz..Dit doe ik de laatste tijd, omdat ik anders met iets begin en halverwege iets anders tegen kom en dan daar weer mee bezig ga en zo komt er uiteindelijk niet echt iets af. Nu scheelt het ook, of je overdag nog kleintjes rond hebt lopen, want ik heb er nog twee thuis van twee en acht maand.(die ik nog zelf voed) Je komt dan vaker iets onverwachts tegen, zoals een helemaal ondergpoepte baby, een dwars peutertje, huilen, iets omgevallen enz..Echt lekker doorwerken lukt dan vaak niet.
Of er is een kind eerder vrij van school of ziek, er komt onverwacht bezoek.. Maar ik heb geleerd om niet te vast te zitten aan alles wat ik vind dat zonodig gedaan moet worden, anders wordt ik gestressd en is er het gevaar om ook snel te gaan snauwen tegen je kinderen.
Als m'n kinderen mijn aandacht nodig hebben gaat dat voor, de was loopt niet weg en liever wat rommel dan een slechte sfeer in huis. Maar ik houd wel van een schoon en opgeruimd huis, dus wat ik kan doen doe ik en is m'n lijstje niet afgekomen, dan verschuift het naar de volgende dag. Soms komt er onverwacht hulp van b.v. familie en dat scheelt dan ook weer werk. O,ja het eten probeer ik ook aan het begin van de middag al voor te bereiden, als de kinderen net weer naar school zijn. Als iedereen dan 's middags uit school komt, heb ik meer tijd voor de kinderen. 's Avonds is de tijd al gevuld met kleintjes naar bed brengen en helpen met huiswerk. Voordat hier iedereen op bed ligt is het toch al snel tien uur, dan heb ik niet zoveel energie meer om nog iets te doen.
Dineke
Sjonge, wat een herkenning! Heb ik uberhaupt wel een planning? Haha..iedere maandag begin ik weer aan een nieuwe week; dus ook een nieuwe planning. De maandag is altijd bestemd voor de bovenverdieping. Kamers stoffen en zuigen, badkamer soppen en wassen draaien. Dinsdag heb ik geen planning; vaak doe ik dan de kleinere klussen zoals administratie opruimen, speelgoedkast uitmesten, koelkast boenen,ramen zemen, tuin werken koffie bij oma enz. Woensdag naar de markt en dan gewoon weer verder met het huishouden, tussendoor naar zwemles, vioolles. Donderdag de woonkamer stoffen, zuigen en dweilen. En vrijdag de boodschappen en de keuken. Iedere dag zuigen, wc om de dag.ongeveer 1x per maand de ramen zemen...enz...'s Avonds doe ik de strijk, huiswerk, kinderen douchen..De vriezer heb ik pas schoongemaakt toen het buiten zo vroor. Dan ineens bedenk ik me dat alles zo in een grote tas naar buiten kan omdat het toch -5 is.. Ideaal! Zulke dingen plan ik dus niet; ik bedenk dat terplekke en dan is het meestal ook zo gebeurt.
BeantwoordenVerwijderenLinda
Ik heb een planning. Omdat het altijd onrustig is mijn hoofd heb ik dat echt nodig.
BeantwoordenVerwijderenIk heb afgelopen periode een stagiaire van een helpende opleiding in huis gehad, daardoor kon ik mij behoorlijk strak aan een schema houden op maandag en dinsdag.
BeantwoordenVerwijderenIk ben van mezelf behoorlijk chaotisch en dan is een briefje met een planning toch wel handig ook al komt het niet af. Waar ik ook wel baat bij had was de website : flylady.
Daar kun je dagelijks een mailtje van krijgen en is er op gericht om systeem op te bouwen. Je kunt elk moment instappen. Het is wel in het Engels.
Nu het vakantie is wordt het lastiger, maar ik probeer mijn klussenlijst voor de kinderen te gaan hanteren. Daarvan moeten ze dan elk 2 doen en krijgen ze punten voor.
Aan het eind krijgen ze daarvoor een kleine vergoeding.