Wat voor volgeling zou een jonge christen worden?


Filippenzen 3: 17-18  'Weest allen mijn navolgers, broeders, en ziet op hen, die evenzo wandelen, gelijk gij ons tot voorbeeld hebt. Want velen wandelen – ik heb het u dikwijls van hen gezegd, maar nu zeg ik het ook wenende – als vijanden van het kruis van Christus.'

Paulus riep de Filippenzen op ernaar te streven steeds meer op Christus te gaan lijken. Dat konden ze doen door zijn voorbeeld te volgen. Dat betekende natuurlijk niet dat ze precies alles moesten doen wat hij deed. Hij had immers net gezegd dat hij niet volmaakt was. Maar net als hij, moesten ze hun leven richten op dat ene doel: worden als Christus.
Waarschijnlijk was nog geen van de evangeliën geschreven. Paulus kon dus niet tegen hen zeggen dat ze in de Bijbel moesten lezen hoe Jezus was geweest. Daarom spoorde hij hen aan hem na te doen. Dat Paulus tegen mensen kon zeggen dat ze zijn voorbeeld maar moesten navolgen, getuigt van zijn karakter. 
Kunnen jij en ik dat ook zeggen? Wat voor volgeling zou een jonge christen worden als hij of zij mij of jouw voorbeeld navolgde?

Bron: Het leven

Reacties

  1. Wendy, wat een mooi stukje weer! Dat is iets, dat ik mezelf ook vaak afvraag: kan ik met vrijmoedigheid zeggen: "Volg mij na, gelijk ik Christus navolg?" Dat geeft ernst! Dan kan ik niet 'zomaar' iets doen, maar ik moet bewust leren leven, zodat mijn voorbeeld veilig is en tot heiliging leidt. En dat is iets wat me héél vaak bezig houdt: een gezond, veilig, aangenaam voorbeeld zijn voor de anderen, zowel 'uiterlijk' als 'innerlijk' (geen schone schijn of wettisch gedrag), en in de eerste plaats: een levend geloofsvoorbeeld voor mijn kinderen! Fijne dag vandaag!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik sluit me aan bij Annemieke, Want daar ben ik ook bewust mee bezig. Vooral thuis,waar de kinderen je van heel dichtbij meemaken in hoe je Bijvoorbeeld reageert in bepaalde situaties. Dat ik daar een veilig voorbeeld voor ze ben, dat ze proeven dat wat ik doe uit liefde is en niet omdat het moet. Voor mij is de tekst van: Zie toe op uzelf en op de leer......ook goed om aan te denken. Zo kan ik anderen tot hulp zijn.
    Weer een stukje dat mij opbouwt, bedankt Wendy.

    Dineke

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dank je wel. Een mooie blog om over na te denken.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Fijn dat je een reactie achterlaat. Deze wordt eerst gecontroleerd dus het kan even duren voor je hem terugziet onder het bericht.