Je huishouden op orde brengen is soms een hele klus. Vooral zo na een paar weken vakantie is er genoeg te doen als 'Manager van het gezin' in het huis. Vanmorgen ben ik weer flink aan de slag gegaan en vond op mijn computer nog 20 tips over het organiseren van tijd en ruimte die ik jullie niet wil onthouden. Doe er je voordeel mee:
Meteen
beginnen?
Hieronder volgen tien tips voor het organiseren van tijd
Hieronder volgen tien tips voor het organiseren van tijd
1. Alles duurt altijd langer dan je denkt. Plan daarom anderhalf keer zoveel tijd als je denkt nodig te hebben. Als je tijd overhoudt: geen probleem, maar tijd te kort hebben veroorzaakt stress.
2. Deel een grote klus op in kleine
onderdelen die je in 15 minuten tot een uur kunt doen.
3. Doe geen
dingen die je eigenlijk niet wilt doen. Het is je goed recht om af en toe nee te zeggen.
4. Vraag bedenktijd. Als iemand je uitnodigt of vraagt om een dienst, vraag dan bedenktijd. Zo voorkom je dat je ‘ja’ zegt tegen dingen waar je eigenlijk geen zin in hebt.
5. Plan meteen een volgende afspraak:
als u bij de kapper, dokter of tandarts bent, neem dan je agenda mee en maak
meteen een nieuwe afspraak, dan hoef je daar niet meer over na te denken.
6. Doe het nu: als je iets meteen af
kunt handelen, doe dat dan.
7. Maak een vast weekplan voor de
terugkerende werkzaamheden.
8. Plan de week: ga aan het begin van
de week na wie wanneer welke bezigheden heeft en maak een plan voor de komende
week.
9. Doe één ding tegelijk. Als je met
iets bezig bent, laat je dan niet afleiden en concentreer je helemaal op de taak
die je aan het doen bent. Zet eventueel het antwoordapparaat aan of sluit de
deur van je kantoor om onderbrekingen te voorkomen. Zo ben je sneller klaar en
het komt ook de kwaliteit van uw werk ten goede.
10. Plan tijd in voor jezelf: reserveer
tijd in je agenda om niets te doen of om iets te doen wat je leuk vindt.
Meteen
beginnen?
Hieronder volgen tien tips voor het organiseren van een ruimte:
Hieronder volgen tien tips voor het organiseren van een ruimte:
1. Kies een ruimte die je wilt
organiseren. Dit kan een kamer zijn, maar ook een kast of een lade. Begin
klein.
2. Als je in een ruimte aan het
organiseren bent, blijf daar dan. Als je allerlei dingen uit andere ruimtes
erbij haalt, wordt de klus al gauw te groot.
3. Deel de klus op in kleinere stukken,
die je in maximaal een uur kunt doen. Dus niet: ‘de keuken organiseren’, maar
wel: ‘een keukenkastje organiseren’, ‘de kookboeken organiseren’ of ‘de vriezer
uitmesten’.
4. Bedenk wat je in die ruimte doet en
welke dingen je daar bij nodig hebt (maak een lijstje van activiteiten). Geef
elke activiteit een plek.
5. Loop de ruimte na op dingen die niet
bij de activiteiten horen, nooit gebruikt worden, kapot zijn of waarvan de
datum is verlopen (voedsel, maar kranten, tijdschriften en catalogi hebben ook
een houdbaarheidsdatum)
6. Verzamel alle los rondslingerende
dingen en geef die als eerste een plek.
7. Kijk of je per activiteit kunt
organiseren. Spullen voor andere activiteiten die je daarvoor moet verplaatsen
leg je zoveel mogelijk op de goede plek. Als dat niet kan, leg ze dan op een
vrijgekomen plek. Stop ze niet zolang in dozen. De kans is groot dat ze daar
nooit meer uit komen.
8. Koop niet lukraak opbergmiddelen.
Kijk eerst naar de ruimte die er al is en gebruik die optimaal. Koop pas iets
als er echt geen ruimte is en koop dan specifiek voor een doel, bepaal vooraf
wat je er in op gaat bergen en welke plek het in huis krijgt.
9. Begin bijvoorbeeld met de zolder of
de schuur. Hiermee maak je ruimte voor het opslaan van weinig gebruikte spullen
uit andere ruimtes.
10. Ook de keuken en de woonkamer zijn
een goed beginpunt. In deze ruimtes brengen de meeste mensen veel tijd door.
Als die opgeruimd zijn, dan geeft dat een beter gevoel over het huis. Bovendien
is er dan een plek waar het rustig is, waar u rustig kunt zitten, zonder dat je steeds ziet wat er nog moet gebeuren.
Dank je wel. Goeie tips. Alleen raak ik in de war door die vreemde woorden erbij.
BeantwoordenVerwijderen