Ben je er klaar voor om God te ontmoeten?

In het boek 'Te gekke liefde' van Francis Chan word je steeds even stil gezet. Zo ook in het tweede hoofdstuk waarin Chan schrijft over het feit hoe kwetsbaar ons leven soms is en hoe weinig we er soms rekening houden dat ons leven hier op aarde plotseling 'voorbij' kan zijn.
Hij beschrijft een waargebeurd verhaal:

"Als voorganger word ik vaak geroepen, wanneer het leven 'verdwijnt als een damp'. Een van de krachtigste voorbeelden die ik heb gezien was dat van Stan Gerlach, een succesvolle zakenman, die algemeen bekend was in de gemeenschap. Toen Stan tijdens een herdenkingsdienst een toespraak hield, besloot hij het evangelie uit te leggen.
Aan het eind van zijn boodschap vertelde Stan tegen degenen die rouwden: 'Je weet nooit wanneer God je leven neemt. Als het zover is, kun je er niets aan doen. Ben je er klaar voor?' Toen ging Stan zitten, viel voorover en stierf. Zijn vrouw en zonen probeerden hem te reanimeren, maar er was niets wat ze konden doen - precies zoals Stan een paar minuten ervoor had gezegd.
Ik zal nooit vergeten dat ik dat telefoontje kreeg en naar het huis van de Gerlachs ging. Stans vrouw Suzy kwam net thuis. Ze omhelsde me en huilde. John, een van haar zonen stampte huilende uit de auto. Hij vroeg me: 'Heb je het al gehoord? Heb je het al gehoord? Ik ben zo trots op hem. Mijn vader stierf terwijl hij deed wat hij het liefste deed: de mensen over Jezus vertellen.
Men had mij gevraagd iets te zeggen tegen iedereen die bijeengekomen was. Er waren kinderen, kleinkinderen, buren en vrienden. Ik deed mijn Bijbel open bij Matt. 10: 32-33: 'Iedereen die Mij zal erkennen bij de mensen, zal ook Ik erkennen bij mijn Vader in de hemel. Maar wie Mij verloochent bij de mensen, zal ook Ik verloochenen bij mijn Vader in de hemel.'
Ik vroeg iedereen zich af te vragen hoe Stan zich gevoelt moet hebben. Het ene moment was hij op een herdenkingsdienst en zei tegen de mensen: 'Dit is wie Jezus is!' Het volgende moment stond hij voor God en hoorde Jezus zeggen: 'Dit is wie Stan Gerlach is!'
Het ene moment beleed hij Jezus; een seconde later beleed Jezus hem!
Zo snel gebeurt het. En het kan ons allemaal overkomen. Om met de woorden van Stan Gerlach te spreken: 'Ben je er klaar voor?'


Reacties

  1. Goed boek, ik heb het in het engels gelezen. Francis Chan heeft (had) een grote kerk in Simi Valley, vlakbij waar wij in California woonden. Bij het boek is ook een dvd voor groepsstudie, heel goed!!! Ik weet niet of ier ook in het NL is...

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Fijn dat je een reactie achterlaat. Deze wordt eerst gecontroleerd dus het kan even duren voor je hem terugziet onder het bericht.