Wanneer je goed nadenkt over het woord 'timemanagement' klopt dit woord eigenlijk niet. We hebben helemaal geen tijd te 'managen', ieder mens heeft 24 uur per dag gekregen. We moeten dus zeggen dat het gaat om het managen van onszelf in relatie tot de tijd. Hoe plan ik mijn activiteiten op een dag zo, dat ik tijd heb voor mijn hoogste prioriteit: Tijd met de Here God!
Vervolgens kunnen we onszelf een heleboel andere vragen stellen:
Hoeveel tijd wil ik besteden aan mijn man of vrouw, aan mijn kinderen, mijn werk, de gemeente, familie, aan de tv, computer, aan boeken lezen, evangeliseren enz. De lijst lijkt eindeloos maar toch is het belangrijk keuzes te maken. Onderstaande punten kunnen ons helpen.
Je kunt efficiƫnter werken als je:
- de tijd neemt om na te denken hoe je je tijd indeelt.
- er in slaagt om erachter te komen hoe je je tijd verspilt.
- er achter komt wat voor redenen er zijn om dingen niet af te maken.
- aan het eind van de dag probeert vast te stellen wat je gedaan hebt.
- je prioriteiten vaststelt.
- het verschil begrijpt tussen dringend en belangrijk.
- het verschil ziet tussen noodzakelijk en wenselijk.
- je administratie bijhoudt.
- lijstjes van dingen maakt die je moet doen.
- persoonlijke gewoontes wijzigt om tijd te winnen (bv. niet trots zijn en denken alles aan te kunnen).
E. George
Dank je wel!
BeantwoordenVerwijderen