10 vragen aan... Martine van den Brink


Wanneer je in deze 'crisistijd' veel thuis bent en juist eens extra aandacht aan je maaltijden en voeding(spatroon) wilt besteden, kan ik je van harte aanraden onderstaand interview met mijn zus eens te lezen!

1. Wil je kort wat over jezelf vertellen?
Mijn naam is Martine van den Brink. Ik ben 48 jaar, woon in Harderwijk en ben getrouwd met Arie de Ruiter. Door een aangeboren hartafwijking heb ik een zeer slechte conditie en ben ik veel aan huis en bed gebonden. Toch heb ik in mijn blog ‘De keuken van Martine’ een hele leuke hobby gevonden!

2. Je bent vooral bekend van je blog ‘De keuken van Martine’. Wanneer ben je begonnen met bloggen?
Dit was in maart 2012.

3. Waarom ben je begonnen met bloggen?
Vanwege mijn hartafwijking had ik een zoutarm dieet en ik vond het leuk om zelf lekkere recepten te bedenken. Mijn zus Wendy Born vond het een leuk idee als ik deze recepten zou delen op een blog.

4. Waarin onderscheidt jouw blog zich van de vele foodblogs die er zijn?
Tjonge, dat vind ik een lastige vraag. Eerlijk gezegd bezoek ik zelf maar zelden andere foodblogs. Mijn recepten zijn voornamelijk koolhydraatbeperkt en daardoor wijkt mijn blog in elk geval al af van veel andere foodblogs. Toch zijn er vele andere blogs over gezonde voeding met gezonde recepten. Ik vind dat alleen maar leuk eigenlijk. We zitten elkaar wat mij betreft helemaal niet in de weg.

5. Wanneer ben je begonnen met het bewust omgaan met koken en voeding?
In 2013 kwam ik in aanraking met ‘Grip op Koolhydraten’, een leefstijl waarin er beperkt koolhydraten wordt gegeten. Ik startte hiermee om af te vallen. Ook daarvoor had ik al vele diëten geprobeerd, maar nooit langdurig succes geboekt. Ik was wel altijd - in mijn hoofd! - bezig met voeding. Op dat moment zou ik elk dieet gestart zijn als ik maar enigszins verwachtte dat ik af zou vallen daardoor.
Wonder boven wonder leverde deze methode met minder koolhydraten het gehoopte resultaat: Ik behaalde mijn streefgewicht! Nu ‘gok’ ik al ruim 6,5 jaar en is mijn voedingspatroon helemaal en definitief veranderd.

6. Wat wil je graag bereiken met (de recepten op) je blog?
Aan mijn lezers wil ik graag laten zien dat je met gezonde voeding heel lekker kunt eten en ook kunt afvallen. Ik deel natuurlijk mijn eigen ervaringen hiermee, en daarnaast hoop ik dat mijn recepten andere mensen ook aanzetten tot deze manier van eten.

7. Kun je een ervaring delen van een lezer die je geraakt heeft?
Regelmatig krijg ik van lezers mailtjes waarin ze me bedanken voor mijn lekkere recepten, en waarin ze zeggen dat mijn verhaal ze motiveert om zelf ook aan de slag te gaan. Daarbij komen er ook reacties van medechristenen die het fijn vinden dat ik ook dat aspect van mijn leven deel op mijn blog.
Daarbij is mijn kijk op voeding ook als christen de laatste jaren erg veranderd. Voeding was vroeger iets dat er gewoon was en dat ik nooit aan mijn geloof zou linken. De laatste jaren ben ik veel meer gaan beseffen dat voeding iets van God is, en dat Hij onze voeding ook verzorgd heeft in de schepping. Het is heel triest dat we als christenen niet meer op die manier naar voeding kijken, maar ons lichaam volstoppen (ontheiligen!) met allerlei rommel die in fabrieken gemaakt wordt en die ons ziek maakt.Wat mij betreft zou er meer gepreekt mogen worden over voeding!

8. Naast het bijhouden van je blog adviseer je ook anderen op het gebied van voeding. Kun je hier wat meer over vertellen?
Omdat de nieuwe manier van eten mijn leven zo veranderd heeft, help ik ook graag anderen om gezonder, slanker en daardoor gelukkiger te worden. Heel veel mensen zijn diepongelukkig door hun overgewicht en hongeren zichzelf bijna uit om maar af te vallen. Met deze methode is dat niet meer nodig en ik deel dat dan ook graag en help mensen daarbij met heel veel plezier op weg.

9. Wat zou je andere mensen willen adviseren die graag zouden willen afvallen of op gewicht willen blijven?
Ga naar www.dekeukenvanmartine.nl en lees onder het tabblad ‘gok’ mijn verhaal. Daar vind je vanzelf de links die je nodig hebt om zélf aan de slag te kunnen gaan.

10. Wat wil je graag nog kwijt?
Ik hoop dat er in Nederland de komende jaren veel zal veranderen op het gebied van voeding en dat de overheid zich niet langer laat ‘regeren’ door adviezen van de voedingsindustrie. Het feit dat het voedingscentrum in Nederland grotendeels wordt betaald door Unilever is een schrijnend voorbeeld van de belangenverstrengelingen. Adviezen in Nederland zijn nu met name commercieel gericht en zéker niet met het oog op de volksgezondheid!

Wil je meer weten over Martine of over De keuken van Martine, kijk dan eens op haar blog www.dekeukenvanmartine.nl en laat je verrassen.

 

Reacties

  1. Mooi interview, inderdaad God houd zich bezig met ons voedsel, zo zie ik dat ook.
    Toen ik begon met GOK heb ik veel van je geleerd Martine.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Fijn dat je een reactie achterlaat. Deze wordt eerst gecontroleerd dus het kan even duren voor je hem terugziet onder het bericht.