Waarom doen vrouwen te veel?

Misschien heb je in een vorig blogbericht al wel gelezen dat ik veel boeken uit mijn eigen boekenkast aan het herlezen ben.
Een deel van deze boeken gaat met name over time- en levensmanagement, prioriteiten stellen, druk zijn en keuzes maken. Deze onderwerpen zijn heel actueel en blijven mij bezighouden en ik denk dat (hoewel ik een heel eind op de goede weg ben) dit toch iets is waar ik mijn leven lang mee bezig zal zijn. Er is zo veel (te doen) en er wordt zo veel van ons gevraagd dat het goed is om al biddend hiermee bezig te zijn en uiteindelijk alleen te doen wat God van mij vraagt. Niet meer en niet minder.

In januari ben ik begonnen in het boekje 'Vrouwen die te veel doen' dat geschreven is door Patricia Sprinkle. Het is al een jaar of tien geleden uitgegeven maar eigenlijk blijft het actueel. Veel vrouwen, en met name ook moeders (met jonge kinderen) zijn druk. Soms lijkt het wel of ze steeds drukker worden en er elke dag nóg iets meer van hen verwacht wordt. In een vorige blogbericht refereerde ik daar ook al aan.

Zonder nu de inhoud van het héle boek te delen, wil ik graag een aantal redenen noemen die een oorzaak kunnen zijn van stress. Ik vond deze lijst - die ik ooit eens gemaakt heb - met potlood achterin het boek geschreven. Vaak wil je namelijk te veel doen omdat:
  1. Je het tot eer van jezelf wilt doen
  2. Je niet kunt kiezen
  3. Je trots bent
  4. Je dingen op je eigen manier wilt doen en het niet aan anderen wilt overlaten
  5. Je zelf dingen sneller kunt doen dan anderen
  6. Je denkt dat een ander het zelf niet kan
  7. Je te lang achter elkaar in dezelfde versnelling werkt
  8. Je dingen doet die niet bij je passen
  9. Een ander dingen van ons verwacht
  10. Je te weinig dingen doet die je echt leuk vindt
  11. Je stenen van ongenoegen meesjouwt
  12. Er zonden in je leven zijn die je niet hebt beleden
  13. Je vecht tegen een 'reus' (bv. verdriet of verslaving)
  14. Je geen doelen stelt
Zijn er punten die jou bekend voorkomen? Misschien is het goed om eens na te gaan waar de oorzaak hiervan precies ligt. Het helpt mij altijd enorm om dingen op te schrijven en er op deze manier (biddend) over na te denken. Het boekje zelf biedt overigens ook verschillende oplossingen. Als je het leuk vindt om te lezen, zou je het tweedehands proberen te kunnen krijgen.


Reacties