God gehoorzamen en vertrouwen

Al een aantal weken lees ik in het boek Numeri. Hoe langer hoe meer valt mij op dat het volk klaagt, zeurt en jammert. Altijd weer is er iets dat hen niet aanstaat en waarvoor ze Mozes ter verantwoording roepen. Toen ik afgelopen week Numeri 14:22 las, werd duidelijk dat het volk al TIEN keer geweigerd had Hem te gehoorzamen en te vertrouwen.

"Want al de mannen die Mijn heerlijkheid gezien hebben en Mijn tekenen, die Ik in Egypte en in de woestijn gedaan heb, en die Mij nu al tien keer op de proef gesteld hebben en niet naar Mijn stem hebben geluisterd, zij zullen het land dat Ik hun vaderen gezworen heb, niet zien! Ja, geen van allen die Mij verworpen hebben, zullen het zien!"

Een lijstje van hun weigeringen:

1. zij vertrouwden Hem niet bij de overtocht door de Rode zee (Exodus 14:11)
2. zij klaagden over het bittere water in Mara (Exodus 15:24).
3. zij klaagden in de woestijn Zin (Exodus 16:3)
4. zij verzamelden meer manna dan dagelijks nodig was (Exodus 16:20)
5. zij verzamelden manna op de sabbat (Exodus 16:27-29)
6. zij klaagden over het gebrek aan water in Rafidim (Exodus 17:2,3)
7. zij bedreven afgoderij met het gouden kalf (Exodus 32: 7-10)
8. zij klaagden bij Tabeëra (Numeri 11:1,2)
9. zij klaagden weer over gebrek aan goed voedsel (Numeri 11:4)
10. zij vertrouwden niet op God en gingen het beloofde land niet binnen ( Numeri 14:1-4)

Opnieuw moet ik denken aan het stuk dat ik afgelopen week schreef op mijn weblog. Het gaat er uiteindelijk om dat we moeten stoppen met klagen en dankbaar moeten zijn ook als we niet krijgen wat we dénken nodig te hebben.




Reacties

  1. Mooi stukje! Goed om er bij stil te staan en te reflecteren.Gehoorzaamheid moet je leren....

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het gaat er om dat we stoppen met klagen. Dat hoort ook bij heiliging!

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Fijn dat je een reactie achterlaat. Deze wordt eerst gecontroleerd dus het kan even duren voor je hem terugziet onder het bericht.