Schrijven in 'stille tijd' boek

Wanneer ik aan het hardlopen ben, gaat er altijd van alles door mijn hoofd. Vaak is het een moment van bidden, zingen en overdenken. Heerlijk om zo je gedachten te kunnen laten gaan, te werken aan je conditie en tegelijkertijd te kunnen genieten van Gods prachtige schepping. Vooral nu het voorjaar 'in de lucht hangt' en de geuren hiervan steeds meer merkbaar zijn.
Afgelopen week dacht ik er aan hoe heerlijk het toch is dat er de mogelijkheid bestaat iets 'op te schrijven'. Ik vraag me weleens af wie en hoe ik zou zijn als dit niet zou kunnen. Ik kan het me bijna niet voorstellen.
Elke dag schrijf ik bladzijden vol. In mijn stille tijd schrift, in het dagboek dat ik van de kinderen bijhoud (hierover een andere keer meer) en natuurlijk op dit weblog (zie 12 oktober.)
Het stille tijd 'boek', of eigenlijk moet ik zeggen 'agenda' is me toch wel het meest dierbaar. Wat is het heerlijk hier af en toe in terug te bladeren en te zien wat er gebeurd is, wat God in mijn leven heeft gedaan, wat ik geleerd heb, waarin ik gegroeid ben of waar ik juist nog aan moet blijven werken (samen met Hem).
Elk jaar koop ik aan het einde van het kalenderjaar een nieuw 'boek' voor het nieuwe jaar. In het begin kijken al die witte bladzijden mij aan maar nu ik al weer enige maanden bezig ben wordt het steeds meer mijn eigen boek. Ik schrijf er in op wat ik dagelijks lees tijdens mijn stille tijd, wat ik ervan geleerd heb en van in praktijk wil brengen, welke boeken ik lees of wil lezen de komende tijd en wat mijn doelen zijn voor de komende tijd op allerlei gebieden. Het mooiste ervan vind ik zelf dat je het beter onthoudt wanneer je dingen opschrijft en het voordeel ervan is ook dat je het altijd terug kunt lezen of zoeken.
Achterin mijn 'boek' schrijf ik gebeden op met de datum en wanneer het gebed op wat voor manier ook verhoord wordt, schrijf ik erbij wanneer dat was. De datum bovenaan de pagina 'dwingt' je gedisciplineerd te zijn, want het valt wel erg op wanneer er zo'n grote pagina leeg blijft.
Je merkt het al, alleen over schrijven zelf kan ik al een bladzijde vol schrijven. Het is heerlijk om te doen en zou het voor geen goud willen missen. Het blijft een verrijking van mijn leven en daar ben ik dankbaar voor!

Reacties

  1. Ha mede-schrijver, wij begrijpen elkaar denk ik! Maar wat een gaaf idee van je om zo'n 'boek' in een agenda te doen! Zelf schrijf ik tot nu toe in schriften, maar ik denk dat ik dat van je over ga nemen, want dat klinkt echt goed. Bedankt ook voor je tips hoe je het praktisch invult. Ik schrijf zelf vooral dingen die me opvallen of die ik uit wil zoeken na een gelezen bijbelgedeelte. Maar jij maakt het nog persoonlijker, nog meer dagboek-achtig eigenlijk, en dat spreekt me aan. Ook mooi van die gebedslijst achterin. Kortom, je maakt me helemaal enthousiast; bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Marianne,
    Zelf gebruik ik de Bremax agenda (Brepols)van 1 dag per pagina (zie afbeelding boven). Hij kost wel wat maar ik doe er een heel jaar mee. Hij is nu overigens een stuk voordeliger omdat het al maart is. Hij is alleen in donkere kleuren verkrijgbaar maar je kunt hem zelf natuurlijk opfleuren.
    Goed dat je het gaat proberen, het is zeker de moeite waard!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Nou, dit zou ook door mij geschreven kunnen zijn zeg:) Ook ik heb stapels dagboeken, gebedenboeken en schriften, noem maar op. Vorig jaar heb ik het eens anders gedaan... Kijk maar eens op

    http://tiengeboden.blogspot.com/2010/06/kleurrijk-dagboek-maken.html

    en http://tiengeboden.blogspot.com/2010/06/nog-een-paar-bladzijden.html

    Groetjes,

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Fijn dat je een reactie achterlaat. Deze wordt eerst gecontroleerd dus het kan even duren voor je hem terugziet onder het bericht.