Schrijven is verrijkend

Psalm 139: 23-24 "Doorgrond mij, o God, en ken mijn hart, toets mij en ken mijn gedachten; zie, of bij mij een heilloze weg is, en leid mij op de eeuwige weg."

Het heerlijke maar tegelijkertijd ook confronterende van het schrijven van een blogbericht, is het feit dat je gedwongen wordt na te denken over wát en hoe je het schrijft. Eigenlijk is schrijven 'langzaam denken'.
Schrijven verrijkt ook mijn (geestelijk) leven. Ik merk dat ik over onderwerpen soms beter en dieper nadenk als ik er zélf wat over wil opschrijven. Het heeft ook als voordeel dat je hetgeen je leest, ziet of hoort steeds toetst aan Gods Woord. Je deelt het immers met anderen dus ben je ook verantwoordelijk voor hetgeen je schrijft. Ook vraag je je af of hetgeen jouw aandacht getrokken heeft ook voor anderen opbouwend en bemoedigend kan zijn. Aan elk berichtje gaat zo heel wat denkwerk vooraf.

Wat dat betreft kan ik het iedere christen aanraden op te schrijven en te delen wat jou zoal bezighoudt in jouw wandel met God. Het beste is om dit eerst biddend te doen. We mogen onze Hemelse Vader alles vertellen wat ons bezighoudt. Vervolgens zijn er meer mogelijkheden om je gedachten te uiten en te overdenken. Over de volgende vragen zou je wat kunnen delen:

  • Welke stukken lees je uit de Bijbel en wat heb je ervan geleerd? 
  • Hoe kun je het toepassen in de praktijk? 
  • Wat kun je ervan delen met anderen? 
  • Wat doe je met informatie die je om je heen hoort in de media of leest in de krant? 
  • Welke boeken of tijdschriften lees je en wat heeft je erin geraakt? 
  • Wat lees je naast de Bijbel nog meer voor boeken en waardoor is je leven veranderd? 
Zo kan ik nog wel even doorgaan. De lijst is eindeloos. 

Mijn gebed is dat God mijn gedachten zo wil blijven leiden dat ik hetgeen ik leer en lees en wat mij opvalt, mag en kan blijven delen met de lezers van 'Christenleven'. Bovenstaande tekst is een richtlijn voor mijzelf, omdat ik steeds alles wat ik schrijf aan Gods Woord wil toetsen en Hem wil blijven vragen of hij hetgeen ik publiceer wil blijven leiden. Uiteindelijk gaat het om de Here Jezus en niet om mij. Ik ben slechts een instrument in Zijn hand. Ik bid dat Hij onze levens wil zegenen en Hij uiteindelijk alle eer zal krijgen.


Reacties