Rolstoel als preekstoel

"Joni had een duikongeluk toen ze 16 jaar was. Nu zit ze al 43 jaar in een rolstoel, verlamd vanaf haar nek. Toch schildert ze, heeft ze een internationale organisatie opgericht, reist ze de wereld over, verzorgt ze een dagelijks radioprogramma en heeft ze 35 boeken geschreven. Haar werk komt op uit haar gehandicapt zijn, en ze zet zich in voor gehandicapten wereldwijd. Joni spreekt veel op christelijke bijeenkomsten. En al 43 jaar lang komt het voor dat er christenen naar haar toekomen om voor haar genezing te bidden.
Een van de meest indrukwekkende dingen aan Joni is dat ze dat altijd vriendelijk ondergaat. “Wie ben ik om te zeggen dat mensen niet voor me moeten bidden?”
Maar onlangs hoorde ik iemand vertellen dat ze na zo’n gebed toch uitlegde waarom het voor haar niet zo hard hoefde. Na het zoveel-duizendste onbeantwoorde gebed om haar genezing, keek Joni de bidders vriendelijk aan, en zei: "Jullie begrijpen het niet. Deze rolstoel is mijn preekstoel."
Joni kwam er uiteindelijk toe zelfs haar dwarslaesie als een geschenk uit Gods hand te zien. Want ze gebruikt maar één vraag om haar omstandigheden te beoordelen: werkt dit eraan mee dat God de eer krijgt? Joni leert en leeft dat radicaal. En daarom is Joni’s preekstoel er een die altijd mijn aandacht heeft"

Marten Visser, kerkplanter in Thailand




Reacties