Waar haal ik de tijd vandaan? - Sally McClung - recensie

 

Vorig jaar vond ik in een kringloopwinkel hier in het dorp een 'pareltje'. Het is het in 1988 verschenen boekje 'Waar haal ik de tijd vandaan' van Sally McClung. In dit kleine, praktische boekje geeft Sally realistische adviezen voor iedereen die zijn of haar tijd effectiever wil leren besteden - voor God, voor het gezin of voor vrienden. Tijd om te werken en te ontspannen. En bovenal: tijd om zó te leven dat God ons kan gebruiken zoals Hij wil.

Sommige hoofdstukken zijn zo mooi en leerzaam dat ik er een apart blogbericht aan zal besteden (dit betreft de hoofdstukken 1 (organiseren) en 2 (stille tijd)). In déze recensie wil ik uit elk van de negen hoofdstukken een kernachtige uitspraak citeren die de hoofdstukken kenmerken.

Hoofdstuk 1-  Een tijd om te ordenen.
Als ons leven goed georganiseerd is, dan loopt het volgens plan, anders wórden we geleefd. De keuze is aan ons. Het plannen van onze tijd stelt ons in staat om te doen wat God wil dat we doen.

Hoofdstuk 2 - Een tijd om te bouwen
Ons leven op orde brengen is niet genoeg - er moet een ondergrond voor zijn. Als we tijd uitrekken om aan ons leven te bouwen, dan moeten we eerst zorgen dat we een hecht fundament leggen - onze dagelijkse omgang met God.

Hoofdstuk 3 - Huwelijk
In onze drukke en overbezette levens is het niet moeilijk onze huwelijken te verwaarlozen. We moeten er de tijd voor nemen ze gezond te houden. Misschien is het nodig dat God de zelf-vernietigende levensstijlen die wij ontwikkeld hebben, kortsluit om ons een nieuwe mogelijkheid te geven terug te keren naar de juiste prioriteiten. 

Hoofdstuk 4 - Gezinsleven
Onze gezinnen zijn belangrijk. In deze tijd staat het gezin onder vuur. Traditionele structuren en waarden zijn aan het veranderen. We moeten ons gezin beschermen en er tijd voor nemen; alleen dan kan het de kostbare kleine gemeenschap blijven, die God ermee bedoelde. Vaak krijgt het gezin als laatste onze aandacht, terwijl het er als eerste recht op heeft.

Hoofdstuk 5 - Een tijd voor vriendschap
We moeten niet zozeer vast komen te zitten in een vast stramien van tijdplanning dat we het onverwachte, dat God in ons leven brengt, missen of dat we verleren open te staan voor verandering. Soms brengt God het onverwachte ons leven binnen door middel van mensen. Mensen zijn belangrijker dan dingen. Je hebt je programma, je hebt je werk, maar mensen moeten daar altijd bovenuit gaan.

Hoofdstuk 6 - Een tijd om te leven
Ik ben erachter gekomen, dat ik nooit tot mijn volle recht zal komen - zoals God het voor me bedoeld heeft - als ik mezelf vergeet. Ik heb behoefte aan tijd voor mijzelf. Ik heb tijd nodig voor persoonlijke groei, onderricht- en ontplooiing. Ik heb tijd nodig voor persoonlijke verkwikking. Ik heb tijd nodig om te kunnen nadenken. Ik heb tijd nodig voor het leven!

Hoofdstuk 7 - Een tijd om te werken
Er is een tijd om te werken, en dat werk zal beter gaan als we de moeite nemen om te plannen en te organiseren, zodat we meer gedaan krijgen. 'Wat telt is het niet het aantal uren dat we erin steken, maar hoeveel we in die uren stoppen'. En toch zullen we het waarschijnlijk nooit allemaal gedaan krijgen. Bij het indelen van onze tijd moeten we voor ogen houden dat er naast ons werk ook voldoende tijd moet zijn voor ontspanning.

Hoofdstuk 8 - Een tijd voor plezier
Te midden van al het organiseren, plannen, efficiënt bezig zijn en onze tijd goed gebruiken, moeten we ervoor zorgen dat er evenwicht in het geheel blijft. We kunnen het zo druk hebben met de dingen, die we voor God 'doen', dat we aan de fijne dingen van het leven voorbijgaan. We kunnen het zo druk hebben met wat we willen bereiken, dat we vergeten te genieten van de wereld om ons heen. 

Hoofdstuk 9 - Een tijd voor genezing
Als we gaan herkennen welke dingen ons afmatten en onze energie wegroven, kunnen we ervoor waken niet te ver te gaan. We kunnen dan op tijd zorgen voor de nodige rust, vóórdat we over onze grenzen heengaan. We moeten oppassen de waarschuwingssignalen niet te negeren.
 

Hoewel het boekje al enkele jaren oud is, is het nog altijd actueel. Misschien zelfs nog wel actueler dan in 1988. Ons huwelijk, ons gezin, eigenlijk ons hele (christen)leven komen steeds meer onder druk te staan. Wat is het dan goed om bewust keuzes te maken en prioriteiten te stellen en de Bijbel hierbij te gebruiken als uitgangspunt.

Titel: Waar haal ik de tijd vandaan?
Schrijfster: Sally McClung
Uitgeverij: Gideon
ISBN: 9060674553
Prijs: €2,95

 

Boeken

Reacties

  1. Leuk en speels zoals je dit geschreven hebt. Ik zie uit naar de rest van de berichten. Vooral naar 7.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dank voor je reactie Aritha, maar ik zal alleen de eerste twee hoofdstukken verder uitdiepen :)

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Fijn dat je een reactie achterlaat. Deze wordt eerst gecontroleerd dus het kan even duren voor je hem terugziet onder het bericht.