Eén woord kan van levensbelang zijn…


Er was eens een mees die aan een duif vroeg: 'Zeg, hoeveel weegt een sneeuwvlok?'
'Minder dan niks,' antwoordde de duif.
'Dan moet ik je een merkwaardig verhaal vertellen,' zei de mees. 'Ik zat op de tak van een den, dicht bij de stam, toen het begon te sneeuwen; niet met hevig stormgeweld, nee… zacht en zonder enig geluid. Omdat ik toch niks beters te doen had, begon ik de sneeuwvlokken te tellen die op de twijgen en naalden van mijn tak vielen en daar bleven liggen. Het waren er op de kop af drie miljoen zevenhonderdeenenveerigduizend negenhonderdtweeënvijftig. Toen de drie miljoen zevenhonderdeenenveertigduizend negenhonderddrieënvijfstigte vlok omlaag kwam - minder dan niks, zoals je zegt - brak de tak af.’
Het bleef lang stil en ten slotte vloog de mees weg. De duif zei - na een poosje nadenken - bij zichzelf: 'Misschien ontbreekt er nog maar één stem van één enkel mens om Zijn Woord ingang te doen vinden in het leven van een ander mens.’ 

Een aantal jaren geleden stond dit verhaaltje op een boekenlegger die ik cadeau kreeg. Ik moet nog vaak aan de woorden van deze (onbekende) auteur denken. Veel mensen twijfelen namelijk regelmatig of bepaalde dingen die ze doen wel zin hebben of iets toevoegen aan hun leven. Als het gaat om kleinigheden - maar met name als het gaat om dingen die met het geloof te maken hebben - kan twijfel al snel de kop opsteken. Heeft het daadwerkelijk zin om die ene stap te zetten die nodig is om tot geloof te komen? Is het niet prima zoals ik nu leef? Ik doe toch geen mens kwaad? Leiden alle wegen uiteindelijk niet tot God? Ten slotte zal het toch wel in orde komen met iedereen die goed geweest is voor zijn medemens?

Deze laatste vragen zouden tot een soort berusting kunnen leiden en je kunnen weerhouden een volgende, belangrijke stap te zetten.

De duif heeft het goed begrepen, denk ik. Eén woord van iemand kan van levensbelang zijn. Misschien is er wel net een laatste duwtje of een enkel woord dat jíj nodig hebt om je leven helemaal over te geven aan onze Hemelse Vader. Stel je ervoor open. Dit laatste is namelijk wat Hij van ons vraagt in Zijn Woord. De Bijbel is heel duidelijk over de belangrijkste keuze die je in je leven kunt maken. Lees Johannes 3:16 maar eens. Hij heeft jou lief en wil je leven leiden.

Komen er mensen op je pad die jou van de Here Jezus willen vertellen, maar houd je tot nu toe de deur steeds dicht? Wil je dingen het liefst zelf regelen en in eigen hand houden? Denk nog eens na over bovenstaand verhaal en zet je levensdeur op een kier. Misschien heb je de woorden die je zojuist gelezen hebt wel nét nodig om de laatste stap te zetten in geloof en vertrouwen. Jezus Christus leeft vandaag en zegent en verrijkt levens van mensen die Hem volgen. Hij heeft jou lief en heeft voor jou gekozen. Wacht niet tot morgen, maar kies vandaag ook voor Hem. Hij wacht op jou!

Deze blog mocht ik schrijven voor de website van 'Ik zoek God' en is verschenen in december 2021. 

Reacties

  1. Dat is echt een heel mooi begin.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja, vind ik ook ;) Ik kwam het stukje een tijdje geleden ergens tegen en het zette mij aan het denken.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Fijn dat je een reactie achterlaat. Deze wordt eerst gecontroleerd dus het kan even duren voor je hem terugziet onder het bericht.