Duurzaamheid is belangrijk, maar geen vervanging van het Evangelie

'De snelheid waarmee het klimaat verandert, is niet eerder voorgekomen in ten minste tweeduizend jaar en mogelijk nog veel langer. Daarbij dreigen sommige aspecten van klimaatverandering onomkeerbaar te worden voor een periode van eeuwen of zelfs duizenden jaren, zoals het stijgen van de zeespiegel. Zonder drastische maatregelen moet de wereld zich opmaken voor fors grotere weersextremen.'

Heel even heb ik getwijfeld om over dit onderwerp Ć³Ć³k nog wat te zullen schrijven. Je kunt namelijk geen krant opslaan of geen journaal kijken zonder dat de problemen rondom het klimaat aan de orde komen. Ook tijdens de algemene beschouwingen werd er volop over gesproken afgelopen week. Daarnaast zijn er steeds meer feiten bekend, kijk maar eens op de site van de NOS, en steeds vaker hoor je roepen dat we 'met elkaar' aan veranderingen moeten gaan werken de komende jaren. Bovendien het liefst nĆŗ want er is geen dag meer te verliezen.

Nu zouden we natuurlijk moedeloos kunnen worden omdat de 'grote vervuilers' het eerst aan zet zouden moeten zijn en voor de grootste veranderingen moeten gaan zorgen maar ik wil graag de aandacht vestigen op het positieve en haalbare voor iedereen. Hieronder wil ik een heel aantal praktische dingen noemen waar we direct mee kunnen beginnen, gewoon als burger. Een groot aantal hiervan probeer ik zelf de laatste tijd toe te passen of ervan te leren. (Je kunt ook hier kijken voor tips). 

Tegelijkertijd wil ik benadrukken dat we als mensen niet hoeven door te slaan in een duurzame levensstijl. Het moet geen afgod worden of het belangrijkste doel in ons leven. Het artikel dat onderaan dit blogbericht staat, wil ik daarom ook van harte aanbevelen. Hierin wordt benadrukt waar het, denk ik, werkelijk om gaat op aarde.

KOOP BEWUST
Niet zo lang geleden liep ik tegen het boek 'Leven zonder afval' aan en heb het helemaal doorgespit. Een samenvatting:  

Tegenwoordig staat het klimaat, de CO2-uitstoot en duurzaamheid volop in de publieke belangstelling. Maar wat kun je zelf doen? De Nederlandse Emily Townley heeft het antwoord: je kunt zonder veel moeite je eigen afvalproductie drastisch verminderen. In 'Leven zonder afval' werkt Emily in 10 stappen toe naar een "minimal waste lifestyle'. Aan bod komen o.a. de dagelijkse boodschappen, kleding, persoonlijke verzorging, tot huishouding, feestjes en meer. Ze haalt haar inspiratie uit haar eigen leven en post op haar website levenzonderafval.com. Door haar praktische tips en positieve aanpak heb je binnen no time minder afval en draag je bij aan een gezonde planeet voor iedereen.

Een praktisch boek waar iedereen dingen uit kan halen voor zijn of haar huishouden. Het boek is ook te leen in de bibliotheek!

 

DOE HET SAMEN
Soms is het best lastig, vooral wanneer je alleen woont, om gemotiveerd te blijven om duurzaam te leven. Speciaal voor gezinnen is onlangs het boek 'Dertig dagen duurzaam' verschenen van Judith van Helden.

Het is een gezinsdagboek voor christelijke gezinnen die bewust en verantwoord met Gods prachtige schepping willen omgaan. Bij iedere dag hoort een korte, bijbelse overdenking en verwerking. Het boek is opgedeeld in vier thema’s (voedsel, wonen, gezondheid en bezittingen) waardoor iedere week een ander thema centraal staat, een maand lang. Elk thema kent een inleiding en wordt afgesloten met passende activiteiten. Een boek met veel afwisseling tussen tekst en beeld. Kaders, pictogrammen, lijstjes om in te vullen, aan te kruisen, korte feitjes, enzovoorts. Dit duurzame dagboek nodigt uit om inhoudelijk en praktisch Gods schepping te ontdekken en te vieren. Voor gezinnen met kinderen vanaf ongeveer 9 jaar.

Hoewel bij ons alle kinderen al de deur uit zijn, heb ik veel geleerd uit dit boek. Het is praktisch en zet je aan het denken over de manier waarop je leeft en consumeert. Een aanrader!

 

WEEK VAN DE DUURZAAMHEID

Van 8-16 oktober is 'De week van de duurzaamheid'. Iedereen kan meedoen aan deze Noord-Veluwse week vol duurzame activiteiten in de regio. Je kunt er hier en hier meer over lezen.

'Van een warmtepomp tot aan streekproducten en van milieuvriendelijke schoonmaakmiddelen tot aan elektrisch tuingereedschap. Veel Noord-Veluwenaren bieden verrassend veel duurzame en natuurlijke producten aan. Tijdens de Week van Duurzaamheid wordt dit extra in de schijnwerpers gezet.'

Houd de genoemde website in de gaten voor meer informatie.

Natuurlijk gaat het er uiteindelijk niet om dat we Ć©Ć©n week met duurzaamheid bezig zijn maar de rest van ons leven!


MINDER OF GEEN VLEES ETEN
Een hot item. Om mij heen zie ik steeds meer mensen die vanwege de klimaatproblemen of om andere redenen helemaal geen vlees meer eten. Natuurlijk mag iedereen dat zelf bepalen maar zelf hebben wij gekozen voor een mooie tussenweg: biologisch vlees eten. Omdat wij tĆ³ch vlees willen eten, willen we dat dan wel op een zo goed mogelijke manier doen. Ik las onlangs trouwens deze uitspraak erover en vond hem treffend:

'Waarom gaat het toch altijd over vlees? Zo ken ik er nog wel een paar: je huis opnieuw inrichten als de meubels nog niet versleten zijn, twee auto's per stel, op vliegvakantie gaan, kunstgras, een wasdroger, nieuwe kleren kopen en je haar verven is ook meer van deze tijd. Allemaal nog slechter voor het milieu dan vlees.'

Graag maak ik even 'reclame' voor de biologische boerderij van familieleden. Je kunt hier hun verhaal lezen.

TREFFENDE CITATEN
Op de website van Gera van den Berg 'Op orde - minimaliseren in het gezin' staan talloze tips. Ook op de sociale media deelt ze deze regelmatig. Onlangs las ik deze uitspraak van haar: 'De meeste advertenties zijn bedacht om jou ontevreden te maken over wat je al bezit.' Dat is er Ć©Ć©n om over na te denken.

En op Facebook deelde iemand ook een treffend citaat uit een landelijke krant:

'Uiteindelijk gaat het om omkering van allerlei vormen van te veel in minder: minder gas geven, minder toeren maken, minder nieuwe spullen, minder nieuwe mode, minder nieuwe elektronica, minder nieuwe auto's minder vlees. Consuminderen dus - er zit niets anders op.'

En elders vond ik ook deze kernachtige uitspraak:

'Niet de auto, niet het vliegen, niet het vlees, maar het kopen van spullen staat op nummer Ć©Ć©n als het gaat om onze grootste negatieve impact op de planeet.'

TIPS
Ken je de volgende websites al? Alle beetjes helpen...

ALLERBELANGRIJKSTE
Hoewel al deze bovenstaande ideeƫn en tips een klein beetje zullen helpen om goede rentmeesters te zijn van 'onze' aarde, is er iets dat nog veel belangrijker is. Het verkondigen van het Evangelie en het bekend maken van de Here Jezus staat boven elk probleem dat we hier op aarde hebben. Het 'klimaatprobleem' zou niet een soort nieuw evangelie moeten worden en daarom is het goed om te beseffen wat nu Ʃcht belangrijk is in het leven.

Ik las er onlangs een artikel over en het zette mij aan het denken.

Het Tony’s Chocolonely evangelie

 

Reacties

  1. Bedankt. Het is een vrij onbekend gebied. Ik bedoel: ik heb er niet veel over gelezen al probeer ik wel persoonlijk er op te letten. Je post heb ik gepind op mijn Pinterest.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Fijn dat je een reactie achterlaat. Deze wordt eerst gecontroleerd dus het kan even duren voor je hem terugziet onder het bericht.