Stenen van Hadassah - Paul van der Loo - recensie

Wijsheid, kostbaarder dan edelstenen
Spreuken 3:13-15

Op mijn blog zijn verschillende boekrecensies te vinden maar deze keer mocht ik er voor het eerst een schrijven over een boek voor tienermeiden. Paul van der Loo benaderde mij namelijk onlangs met de vraag of ik een recensie wilde schrijven over zijn nieuwe boek 'Stenen van Hadassah'. En dat wilde ik zeker...

Samenvatting
De hoofdpersoon in het boek - Hadassah - is een Israëlitisch meisje van 13 jaar. Ze woont samen met haar familie in Babylonië, het land waarheen de Israëlieten 70 jaar eerder zijn weggevoerd. Samen met haar vriendin Rebekka wil Hadassah de amethiststenen van haar overgrootmoeder terugvinden voordat haar volk weer terugkeert naar Israël. Deze stenen zijn erg belangrijk voor haar omdat ze zijn bedoeld voor een nieuw borstschild van de hogepriester als de tempel in Jeruzalem weer opgebouwd gaat worden. Maar het opsporen van deze belangrijke stenen gaat niet gemakkelijk. Samen ondervinden de vriendinnen flink wat tegenstand. Daarnaast vindt Hadassah de terugkeer best wel spannend want ze heeft het land Israël nog nooit gezien, ze heeft er alleen over gehoord van haar oma. 

Achtergrond
Het verhaal dat Van der Loo geschreven heeft, is gebaseerd op de bijbelse geschiedenis van het volk Israël vlak voor de terugkeer uit ballingschap naar het land Israël (o.a. in 2 Kon. 25:1-21, 2 Kron. 36:6-23 en Ezra 1 is hier meer over te lezen). Hoewel het verhaal over Hadassah verzonnen is, is het echter wel degelijk gebaseerd op feiten uit de geschiedenis zoals die in de Bijbel teruggevonden kunnen worden.

Aanrader
Met veel plezier heb ik deze roman gelezen. Het verhaal is spannend en er gebeurt veel in het boek. Ik kan dit boek dan ook van harte aanraden aan jonge tienermeiden. Ze zullen veel herkenning vinden in wat de vriendinnen samen beleven. Ook is het mooi en leerzaam om op deze manier een inkijkje te krijgen in de geschiedenis van het volk Israël. Hoewel het verhaal van Hadassah op zich niet echt gebeurd is, is de tijd waarin het zich afspeelt heel realistisch weergegeven. Wat mij ook aansprak was de manier waarop de schrijver de natuur beschrijft. Het is net of je het zelf beleeft. Tot slot is het goed om te vermelden dat de verklarende woordenlijst achterin het boek erg handig is. Veel Hebreeuwse woorden worden hier duidelijk uitgelegd wat het verhaal begrijpelijker maakt.

Leerpunt 
Een mooi leerpunt uit het boek vind ik het gedeelte dat van der Loo zelf schrijft bij de toelichting: 'Het plan om de Levieten stenen te laten verzamelen voor een nieuw of reserve borstschild heb ik verzonnen om duidelijk te maken dat wij als mensen geneigd zijn om te denken dat we God een handje moeten helpen terwijl Hij aan ons vraagt om Hem te vertrouwen dat Hij doet wat Hij belooft.'
Ik denk dat dit iets is wat veel mensen zullen herkennen in hun eigen leven.

Minpuntjes
Helaas heeft het boek ook een paar minpuntjes. Al lezende kwam ik toch wel veel taal- en spellingsfoutjes tegen en zo nu en dan een typefout. Ook zou ik zelf niet gekozen hebben voor hele korte hoofdstukken zodat er grote lege vlakken ontstaan in het boek. Misschien zou het beter zijn om de korte hoofdstukjes te verwerken in een voorgaand of volgend hoofdstuk. 

Bestellen
Al met al is het boek zeer de moeite waard en kan ik deze uitgave van Van der Loo van harte aanbevelen. Mocht je het willen bestellen, dan kan dat via deze link.

Titel: Stenen van Hadassah
Schrijver: Paul van der Loo
ISBN: 9789463183352
Prijs: €14,95



Reacties